Джерело: www.bbc.com
Автор фото, Sebastian Reuter/Getty Images
Підпис до фото, На берлінському Тижні моди бренд Namilia вирішив обіграти новий тренд на Оземпік – відомий препарат для діабетиків, який часто використовують для швидкого схуднення
- Author, Джорджія Белл
- Role, BBC News
- Reporting from Париж
- 1 година тому
Індустрія високої моди завжди була синонімом худорлявості, але в 2010-х на передній план вийшов рух бодіпозитиву.
Він обіцяв революцію у прийнятті тіл усіх форм і розмірів, схвалював округлі лінії та виступав за інклюзію, особливо на подіумі.
Минуло 10 років, і ситуація змінилася, твердять інсайдери індустрії.
То чи був бодіпозитив миттєвим трендом? Чи повернулася худорлявість назавжди і чи винен у цьому препарат для схуднення “Оземпік”?
Ми поспілкувалися з дизайнерами, кастинг-агентами та моделями на Тижні моди в Парижі, щоб з’ясувати, що відбувається.
2010-ті: розквіт бодіпозитиву
Автор фото, ANGELA WEISS/AFP via Getty Images
Підпис до фото, Ешлі Грем стала першою “пампушечкою”, яка знялася для знаменитого каталогу купальників Sports IllustratedБодіпозитив бере свій початок у далеких 1960-х. Його поширенню сприяла культова акторка Мерилін Монро, яка розширила жорсткі стандарти краси Голлівуду.
З появою інстаграму у 2010-х тренд знову став актуальним, і інфлюенсери почали висвітлювати моду й красу за межами глянцевих журналів і подіумів.
Сприяли моді на пишні форми й знамениті сестри Кардаш’ян, які б’ють рекорди з лайків і фоловерів у соцмережах. А сідниці “а-ля Кім” стали однією з найбільш популярних пластичних операцій.
Мільйони жінок в усьому світі припинили комплексувати через свої широкі стегна, зрозумівши, що це їхня “фішка”, а не ганебний недолік, який потребує маскування і жорстких дієт.
“Це було схоже на бунт: те, що завжди критикували, почали цінувати”, – згадує 28-річна плюс-сайз модель Енріка.
Автор фото, Enrika/Gingersnap Models
Підпис до фото, Енріка запевняє, що обожнює своє тілоМодна індустрія взяла курс на різноманітність. На подіумах і в рекламних кампаніях з’явилися моделі всіх форм і розмірів.
2018 року свій бренд білизни Savage x Fenty запустила відома співачка Ріанна, зібравши на подіумі та в рекламних кампаніях моделей ХХL.
Ідея поєднання сексуальності та бодіпозитиву знайшла відгук і у всесвітньовідомого бренду Victoria’s Secret. Вони активно запрошували жінок із пишними формами стати обличчями своїх колекцій.
Автор фото, Kevin Mazur/Getty Images for Savage X Fenty Show Vol. 2 Presented by Amazon Prime Video)
Підпис до фото, Ріанна присвячувала шоу Savage x Fenty інклюзивності та бодіпозитивуФелісіті Гейворд, 36-річна оверсайз модель, згадує, як 2011 року її вперше запросили на кастинг.
“Коли мені зателефонували з модельного агентства, я подумала, що це якась афера”, – розповідає вона.
“До 2010-х ставлення до пишних тіл було негативним, я і не мріяла, що зможу стати моделлю”.
“Те, як це змінилося за останні півтора десятиліття, повністю перевернуло моє життя – емоційно, фізично і фінансово”.
Автор фото, Felicity Hayward, The Milk Collective
Підпис до фото, Історія успіху Фелісіті Гейворд почалася у 2010-х в одному з лондонських пабів. Там її помітив представник модельного агентства2020-ті: ера Оземпіка
Але вже 2020-го компанії почали відмовлятися від інклюзивності. А на модних показах сезону осінь-зима 2024 з 8800 образів лише 0,8% були на моделях плюс-сайз, повідомляє Vogue.
Одночасно на ринку з’явився препарат Оземпік, який викликав справжню лихоманку та став вважатись ледь не чудодійним засобом для схуднення, хоча призначений для лікування діабету.
Він пригнічує апетит пацієнтів і був схвалений Національною службою охорони здоров’я Британії для зниження чи контролю ваги.
Знаменитості, зокрема Ілон Маск, відкрито зізнавалися, що завдячують своїй стрункості саме цьому препарату.
Автор фото, Elon Musk/Eva McMillan/X
Підпис до фото, 53-річний мільярдер Ілон Маск показав результати свого схуднення і зізнався, що вживав Оземпік, щоб скинути вагуПопулярність препарату вплинула і на рух бодіпозитиву.
“Ми побачили, як швидко змінюються підходи, коли Оземпік і пластика змушують худнути у гонитві за “стилем Vogue”, – каже модель на ім’я Мойя.
Навіть редакційна директорка британського Vogue Чіома Ннаді заявила, що індустрія моди “має бути стурбована” поверненням тренду на худорлявість.
“Гадаю, Оземпік має до цього стосунок”, – сказала вона в інтерв’ю BBC.
“Ми зараз переживаємо момент, коли маятник знову хитнувся в бік худих моделей, і часто до таких речей ставляться як до тренду, а ми не хочемо, щоб це було так”.
Париж оспівує елітарність
У січні в Парижі проходить Тиждень чоловічої моди AW25, і аудиторія в режимі реального часу дізнається про нові фешн-тенденції.
Цього разу лише кілька дизайнерів, як-от Rick Owens, LGN і Charles Jeffrey LOVERBOY, зібрали на своїх показах моделей оверсайз.
“Париж звеличує елітарність, а елітарність – це худорлявість і чистота”, – каже модний фотограф і артдиректор Нан Лі.
“Є кілька плюс-сайз моделей [на показах], але вони не зовсім плюс – вони нормального розміру. Вони беруть участь у кожному показі, щоб бренд виглядав бодіпозитивним”.
Автор фото, Victor Boyko/Getty Images
Підпис до фото, Модель Louis Gabriel Nouchi на останньому показі Тижня моди в Парижі“Бренди прийняли бодіпозитив у 2010-х роках, оскільки частково бачили в ньому комерційну вигоду, а коли в 2020-х це перестало працювати, змінили своє ставлення”, – пояснює ВВС Шон Беєн, кастинг-директор культового французького бренду Fursac.
Автор фото, Antoine Flament/Getty Images
Підпис до фото, Здавалося, анорексичні моделі давно забуті, але мода знову змінюється і повертається до старих трендівЗ іншого боку, дизайнери на кшталт Чарльза Джеффрі вважають, що фешн-бренди зобов’язані проводити інклюзивні кастинги.
“Бодіпозитив ніколи не був для мене трендом, – каже він. – Це була можливість взяти на себе певну відповідальність”.
Худорлявість знову з нами
Втім, дизайнери на кшталт Чарльза, схоже, в меншості. І хоча активісти чинять опір, інсайдери фешн-індустрії твердять: мода на худорлявість знову з нами.
“Ситуація змінилася. У 2020 і 2021 роках ми бачили більше розмаїття та інклюзивності на подіумах, але сьогодні це відійшло на другий план”, – пояснює співзасновник модельного агентства Chapter Management Деніел Мітчелл-Джонс.
Автор фото, Antoine Flament/Getty Images
Підпис до фото, Модель на Тижні моди в Парижі 2025Оверсайз модель Енріка розповіла BBC, що моделей її формату не просто менше запрошують, вони ризикують взагалі залишитися без роботи.
“Нерідко в показах беруть участь чотири худі і тільки одна оверсайз модель”, – скаржиться вона.
Автор фото, Peter White/Getty Images
Підпис до фото, Моделі дефілюють на показі Louis Gabriel Nouchi, Париж 2025 рокуВодночас кастинг-директор Шон Беєн вважає, що попит визначає пропозицію.
“Це – своєрідне коло. Кожен модний дім дає свою версію того, що хоче покупець. Все залежить від споживача”.
З ним погоджується французький колекціонер вінтажного одягу Готьє Борсарелло: “Є відома французька приказка: “Без виробництва не буде покупки”. Водночас, якщо люди перестануть купувати, ми перестанемо виробляти”.
“Ніхто вас ні до чого не змушує. Усе залежить від рівня виховання й освіти клієнта”.
Варто також не забувати, що мода – циклічна. Її маятник очікувано хитнеться у зворотний бік, додає Шон Беєн.
“Ніщо й ніколи не зникає назавжди, особливо в моді”.