Головна Без категорії 3000 км від Укрзалізниці та зимова підтримка Зеленського. Популізм чи реальна допомога

3000 км від Укрзалізниці та зимова підтримка Зеленського. Популізм чи реальна допомога

16
0

Джерело: www.bbc.com

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Першого листопада Володимир Зеленський анонсував “три тисячі кілометрів безкоштовно” від “Укрзалізниці”

    • Author, Патрікєєва Наталія
    • Role, ВВС News Україна, Київ
  • 44 хвилин(и) тому

Володимир Зеленський і прем’єрка Юлія Свириденко анонсували новий “пакет зимової підтримки для громадян”. Це вже знайома “зимова тисяча” з минулого року, та кілька нових ініціатив, зокрема і 3000 кілометрів від “Укрзалізниці”. Чому деякі критики називають ці програми популізмом та чи справді держава має на це гроші?

“Доручив уряду найближчими тижнями завершити підготовку цієї зимової підтримки й представити деталі пакету до 15 листопада, щоб люди могли починати користуватись”, – написав президент про підтримку.

Що обіцяє уряд і президент

Гроші перед зимою держава роздає не вперше.

На початку листопада уряд знову анонсував зимову підтримку громадян.

Серед чинних програм:

• Фіксовані ціни на енергоносії для населення;

Skip Найпопулярніше and continue reading

Найпопулярніше

End of Найпопулярніше

• Житлові субсидії;

• Підтримка ОСББ для підвищення енергоефективності та допомога на закупівлю генераторів;

• Мораторій на відключення у прифронтових районах;

• Виплати ВПО на дрова.

Разом із одноразовою виплатою тисячі гривень на зимовий період, також анонсували нові ініціативи:

• Грошова допомога для тих, хто найбільше постраждав від війни або перебуває у складних життєвих обставинах (для внутрішньо переміщених осіб, людей, які втратили роботу, малозабезпечених сімей).

• Безкоштовні поїздки по Україні від УЗ — 3000 кілометрів для кожного громадянина;

• Комплексна перевірка здоров’я віком 40+, яку можна буде пройти взимку в медичних закладах.

Точні деталі цього пакету поки що невідомі, уряд обіцяє їх повідомити найближчим часом.

Безкоштовні квитки – не всюди і не завжди

Найбільше критики та обговорень викликала новина про безкоштовні квитки від “Укрзалізниці”. Бо якщо “зимова тисяча” фінансувалася за кошти партнерів, то 3000 кілометрів має оплатити сама країна.

Володимир Зеленський 1 листопада у своєму відеозверненні пообіцяв кожному українцю безкоштовних 3000 кілометрів на залізничні маршрути, а деталі, сказав, будуть згодом.

“Три тисячі кілометрів, щоб кожен зміг безкоштовно в межах України обрати залізничні маршрути: Львів – Київ, Київ – Дніпро, будь-які інші. Три тисячі кілометрів безкоштовно”, – сказав президент.

У соцмережах з’явилися звинувачення влади у популізмі та безцільному витрачанні бюджетних коштів. Основні аргументи проти – купити квиток на поїзд і так складно, зарплати у залізничників низькі, крім того, пасажирські перевезення – збиткові.

Pгодом в “Укрзалізниці” пояснили, що безкоштовними поїздками будуть “розвантажувати” популярні напрямки. 3000 кілометрів можна буде використати на менш завантажені напрямки та у менш популярні дати.

Відповідно, це не про безкоштовне місце у поїзді Київ-Львів у п’ятницю ввечері. Також це не про збільшення об’ємів пасажирських перевезень – але ця додаткова інформація з’явилася через два дні після оголошення президентом.

В “Укрзалізниці також сказали, що з минулого року держава почала компенсувати реальну вартість пасажирських квитків для того, щоб не підвищувати тарифи для населення.

“Ця програма розгортається паралельно зі стартом системної (хай поки й лише часткової) компенсації реальної собівартості пасажирських перевезень. Додаткові пасажири, які подорожуватимуть “за кілометри”, дозаповнюватимуть наявні місця, відтак суттєво не додаючи витрат”, – сказали в “Укрзалізниці”.

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Українці скаржаться на те, що квитків на українські потяги не вистачаєСергій Лещенко, який обійняв посаду заступника голови наглядової ради “Укрзалізниці”, наголошує, що “жодних нових видатків” на квитки в рамках 3000 кілометрів не буде.

“Програма не діятиме на всі 365 днів та на всі 100+ потягів далекого сполучення. Програма діятиме тоді й там, де буде ресурс вільних місць”, – пише Лещенко.

За його словами, пасажирські перевезення так чи інакше потребують державного фінансування.

“Фінансування пасажирки коштом платників податків — це європейська модель, яка діє в усіх країнах ЄС та мала давно запрацювати в Україні. В нас вона запрацює, але на додачу пасажири отримають преміальні безкоштовні квитки в межах низького сезону”, – написав Лещенко.

Гроші не на оборону, а на квитки?

Депутат Ярослав Железняк звертає увагу, що у серпні Верховна Рада забрала у міста Києва 8 млрд грн у Резервний фонд.

“Тобто це гроші внутрішні і іх можна було відправити на армію”, – вважає нардеп.

Натомість 23 жовтня КМУ виділяє 8 млрд грн на дофінансування “Укрзалізниці”, а вже 1 листопада президент оголошує безкоштовні квитки.

Колишній міністр інфраструктури України Володимир Омелян зазначає, що “Укрзалізниці” потрібна державна підтримка, аби повернутися на чільні позиції.

“Але ця підтримка не в масштабуванні пільг і киданні в топку грошей органів місцевого самоврядування, а у чіткому визначенні пріоритетів, підготовці якісних проєктів визначенні джерел стабільного їхнього фінансування”, – написав Омелян.

Він вважає, що кращим рішенням було би будівництво євроколії від кордону з Польщею до Львова-Києва-Одеси.

“Чи залучити консорціум західних компаній за підтримки фондів ЄС з концесійного будівництва і управління новим логістичним коридором, який даватиме значні переваги по швидкості і зручності”, – каже колишній міністр.

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Професійні профспілки залізничників кажуть, що низька зарплата — основна причина звільнення з УЗСкептичний до ініціативи 3000 кілометрів економіст Сергій Фурса:

“Черчиль би офігів, якби йому хтось запропонував у 1943 році зробити проїзд британською залізницею безкоштовно і оплатити це щастя з державного бюджету воюючої країни”, – написав Фурса.

Він наголошує, що подібні новини показують міжнародним партнерам України, що гроші у держави є.

“А ще можуть офігіти бельгійці. Їм вся Європа розповідає, що треба розблокувати використання російських активів, бо Україні потрібні гроші на війну. І іншого варіанта немає. А тут виявляється Україна така заможна країна, що має можливість влаштовувати аукціон нечуваної щедрості навіть під час війни”, – пише економіст.

Журналіст Сергій Сидоренко пропонує “вирулити цей популізм на користь” та запровадити диференціацію місць у поїзді.

“Бо те, що верхня боковушка біля туалету “важить” стільки ж, як і нижня полиця у другому купе – це нонсенс”, – каже журналіст.

Підготовка до виборів?

Подібні “зимові ініціативи” багато хто вважає підготовкою до майбутніх виборів.

Валерій Пекар, публіцист, викладач Києво-Могилянської академії, каже про те, що влада, “роздаючи гроші виборцям”, живе у “парадигмі виборів”.

“Якщо обрана парадигма виборів замість парадигми перемоги, а виборів не буде (а їх не буде, бо для того немає жодних підстав), то це крок до катастрофи — бо будуть ухвалені рішення, протилежні потрібним. Не треба ризикувати країною заради марних сподівань”, – пише Пекар.

Політолог Віктор Таран називає ініціативу про кілометри спробою “купити довіру українців”. Водночас він впевнений, що це не підвищить рейтинги влади.

“Українці спокійно приймуть і “три тисячі кілометрів”, і “зимовий пакет”, і кешбек, і будь-яку нову іншу пільгу. Але голосуватимуть не за владу, а так, як вирішать. Бо розуміють, що за щедрими словами та подачками не вирішуються ключові проблеми”, – пише політолог.




реклама у Нововолинськ