Джерело: www.radiosvoboda.org
Заморожені кошти Центробанку РФ та арештоване через санкції майно може бути використано для матеріальних виплат тим, хто в Україні втратив близьких, опинився в полоні, змушений був тікати від обстрілів або втратив дах над головою через російське вторгнення.
Понад рік інформацію про загиблих та постраждалих, а також про матеріальні збитки, завдані російськими обстрілами, збирає Реєстр збитків, завданих агресією Російської Федерації проти України, завданих агресією Росії (скорочено RD4U). Збір заяв від постраждалих розпочався у квітні минулого року. Про те, скільки прохань уже прийнято до розгляду для можливої виплати компенсації, коли прохачі зможуть отримати кошти, а також про розширення роботи Реєстру збитків ми розмовляємо з його директором Маркіяном Ключковським.
Директор Реєстру збитку для України Маркіян Ключковський
– У загальній складності Реєстр збитків – це 43 категорії. Список був схвалений нашою колегією ще на самому початку роботи. Це було зроблено для того, щоби упевнитися: враховується кожен вид збитку, компенсація за який передбачена в міжнародному праві, і немає білих плям, які б залишили постраждалих від наслідків війни без можливості правового відшкодування.
Згадані 43 категорії розділені на три групи – заяви від приватних осіб, від юридичних осіб – по суті, підприємців, а також прохання від уряду України. Поки що відкриті для подання заяв 13 категорій і тільки для приватних осіб.
Приблизно три тижні тому ми почали приймати документи від постраждалих унаслідок примусового переміщення та депортації дітей і дорослих. Реєстр збитків також приймає заяви у разі втрати члена сім’ї або зникнення безвісти, у разі поранень, у разі таких жахливих дій, як тортури, сексуалізоване насильство, обмеження свободи та примусова праця.
Кілька категорій стосуються втрати або руйнування приватної власності, як житлової, так і нежитлової, а також від переміщених осіб, які набули цей статус через бойові дії. Це те, що є зараз, але процес додавання нових категорій збитку продовжується, найближчими тижнями ми плануємо їх розширити, а до кінця року буде відкрито приблизно 30 категорій для подання заяв.
– Після початку війни мільйони українців змушені були стати біженцями через постійні обстріли. Чи приймаються заяви також від них? Або ж людина повинна перебувати в Україні? І скільки заяв уже прийняв Реєстр збитків?
– На цей час ми прийняли понад 62 тисячі прохань у рамках згаданих мною 13 категорій. Звичайно ж, заяви подані як тими, хто залишається в Україні, так і тими, хто змушений був тікати з країни з міркувань безпеки – тими, хто живе в Європі, або тими, хто зараз перебуває у США і навіть в Австралії.
Зараз тільки громадяни України можуть подати заяви, проте найближчими місяцями така можливість буде і у громадян інших країн
Це стало можливим завдяки тому, що заявку можна подати онлайн – усе, що необхідно, – це доступ до українського сервісу державних послуг «Дія». Він доступний із будь-якої точки світу – потрібен тільки комп’ютер або телефон, підключений до інтернету. Завдяки цьому географія прохачів досить широка. На даний час тільки громадяни України можуть подати заяви, проте найближчими місяцями така можливість буде і у громадян інших країн, які зазнають страждань від збитку, завданого війною в Україні.
– Ви назвали досить високе число заяв, десятки тисяч, і очевидно, що в майбутньому їх кількість буде тільки збільшуватися. Як вам вдається обробляти цю інформацію, яким чином відбувається розгляд окремих випадків?
– Так, це правда, що заяв уже зараз багато, і ми очікуємо, що їх буде набагато більше. Ці документи обробляються з використанням сучасних технологій – різних інструментів обробки даних. Ми розробляємо асистента, який у майбутньому допоможе нам, зокрема, використовувати штучний інтелект для аналізу даних. Але зараз ми перебуваємо лише на ранній стадії імплементації цього інструменту. На даний час основний метод обробки документів – класифікація за групами, як ми це називаємо. Тобто ми використовуємо інструменти в нашій базі даних, щоб розбити заяви на групи на підставі схожих факторів – наприклад, коли є схожий зміст у заявах і вони відсилають до однієї й тієї ж місцевості або одних і тих же подій. Це дозволяє нам розглядати прохання в групах, а не зосереджуватися на кожній з них окремо.
Тут хотілося б зазначити, що ми не оцінюємо суть претензій, це не входить у нашу компетенцію, мандат Реєстру збитків – перевіряти заяви на відповідність критеріям відбору, про що йдеться в нашому статуті. Цими критеріями є: прохання повинні стосуватися збитку, завданого на території України, починаючи з 24 лютого 2022 року і після цієї дати й пов’язані з агресією Російської Федерації. Тому в нас є можливість розглядати докази, надані в документах заявників, із цієї перспективи.
Важливо підкреслити, що інформація з документів автоматично звіряється з різноманітними базами даних та реєстрами зібраних свідчень безпосередньо в Україні – за допомогою підключення до системи «Дія». При цьому, звичайно, заявники надають безліч власної інформації – документи, фотографії, описи, пояснення і так далі.
У нас також є можливість порівнювати окремі справи, використовувати інформацію з однієї заяви, щоб зрозуміти, чи є ясність в іншій, особливо коли прохання стосуються подій, що трапилися в одному й тому ж місці. Наприклад, йдеться про сусідні будівлі або квартири в одному й тому ж будинку. Ми також можемо використовувати сателітні знімки, щоби перевірити, чи був насправді завданий той обсяг збитку, про який йдеться в заяві. Іншими словами, у нас є багато інструментів для аналізу заяв, у тому числі, як я згадав, і штучний інтелект: до використання ШІ ми ставимося відповідально і до ухвалення рішень штучний інтелект не матиме стосунку, але допоможе нам аналізувати дані. Тобто ми непогано оснащені для того, щоби мати можливість прийняти ще більше заяв про збиток у майбутньому.
– Що далі відбуватиметься із заявами? Як ви плануєте використовувати отриману інформацію? Вона збирається тільки для виплати компенсацій, чи ж може бути використана для пошуку справедливості в судах?
– Компенсаційний механізм з’явився насамперед для забезпечення виплат тим, хто постраждав від наслідків війни. Це найрізноманітніший збиток. Наше завдання – перевірити заяви та визначити, чи мають вони достатньо підстав для виплат. Після цього заяви будуть передані до другого компонента компенсаційного механізму, так званої комісії з претензій, яка перевірить зміст та визначить розмір компенсації в кожному окремому випадку. Комісію поки що не створено, але це незабаром це відбудеться. Текст міжнародної конвенції, яка б її створила, вже був схвалений, тобто переговори вже завершені, і ми очікуємо, що в грудні цей документ буде офіційно підготовлений до підписання.
Важливий елемент нашої роботи – визначити загальний збиток, який був завданий Україні внаслідок війни
Ще один важливий елемент нашої роботи – це визначити загальний збиток, який був завданий Україні внаслідок війни. Це вкрай важливо для процесу відновлення та реконструкції України після закінчення бойових дій. Але також під час майбутніх переговорів про мир – незалежно від того, яку форму матиме цей процес. Просто тому, що збиток, завданий бойовими діями, завжди є важливим елементом такого роду переговорів.
– Як ви вже сказали, реєстром уже отримано десятки тисяч прохань на отримання компенсації, чи планується також створення фонду для виплат?
– Так, звичайно, третім компонентом механізму компенсації поряд із реєстром і комісією стане компенсаційний фонд. Він поки що не створений і є багато питань щодо того, як його заснувати, й одне з найважливіших – звідки взяти кошти для його наповнення.
Російська Федерація зобов’язана заплатити за завданий Україні та українцям збиток.
Поки те, що ми бачимо гранично ясно, – це консенсус усіх держав, які активно беруть участь у цьому процесі: Російська Федерація зобов’язана заплатити за завданий Україні та українцям збиток.
У якій формі ці платежі будуть перераховані – поки неясно. Є кілька варіантів, що розглядаються, дискусія триває, і рано чи пізно буде ухвалено рішення. Однак я хотів би підкреслити, що всі причетні до створення компенсаційного механізму впевнені в тому, що Російська Федерація повинна заплатити за завданий збиток.
– Наскільки я розумію, цей процес буде тривалим. Як багато часу, за вашими оцінками, може зайняти процес від подання постраждалими заявок на відшкодування збитку до отримання ними компенсації?
– Так, однозначно це відносно тривалий процес. З мого боку було б безвідповідально спробувати визначити, скільки точно часу знадобиться. Що ми можемо бачити, так це те, що всього через два роки після заснування реєстру ми вже отримали десятки тисяч заяв на виплати, і цей процес продовжується.
Ми також близькі до створення комісії, яка займатиметься оцінкою окремих справ. Але навіть незважаючи на те, що йдеться про часовий проміжок, який обчислюється роками, а не місяцями, нашою важливою метою є те, щоб відбулося лише протягом кількох років. Тому що один із ключових принципів загального підходу до репарацій, – це те, що вони повинні бути ефективними та своєчасними, вони повинні виплачуватися людині, яка безпосередньо постраждала від збитку, а не її дітям або онукам.
Дівчина виносить картини з будинку культури в місті Чугуєві, який постраждав від обстрілу російських військових. Чугуїв, Харківщина, 25 липня 2022 рок
Хоча й знадобиться багато часу, перш ніж заявники отримають компенсації за завданий їм збиток, йдеться про найбільший механізм відшкодування в історії міжнародних інституцій: «Вперше в історії такий механізм був заснований у процесі війни, що триває, а не в її кінці. Це, звичайно, змушує долати невідомі раніше перешкоди, але процес продовжується, і багато людей працюють над тим, щоби компенсації були виплачені якомога швидше».
Метою роботи реєстру є не тільки ефективність, але й своєчасність: виплати повинні отримати ті, хто дійсно страждає від завданого збитку, а не їхні діти або онуки. З цієї перспективи процес іде досить швидким темпом, особливо звертаючи увагу на ситуацію. Хотілося б підкреслити, що вперше в історії механізм такого роду був створений під час війни, що триває, а не після її закінчення. Це, звичайно, змушує долати невідомі раніше перешкоди, але процес продовжується, і багато людей працюють над тим, щоб компенсації були виплачені якомога швидше.
– До цього процесу приєднується дедалі більше країн світу. Влітку цього року Австралія стала ще однією державою, яка почала брати участь у роботі реєстру. У чому роль цих держав і скільки їх?
– Австралія в липні цього року стала 45-м членом реєстру. З нами зараз співпрацюють 44 держави і всі країни Європейського союзу. А в переговорах про заснування компенсаційної комісії беруть участь 55 держав плюс усі члени ЄС. Це вже зараз багато, а кількість країн, які беруть участь у роботі реєстру, тільки зростає.
Роль цих країн важлива з точки зору фінансування витрат на нашу роботу, але що ще важливіше – ці країни здійснюють досить сильну політичну підтримку нашій роботі. Усі вони таким чином підтримують цінності міжнародного права, принципи відповідальності у разі порушення положень міжнародного права, принципи, на яких побудований Статут ООН.
Тому вкрай важливо, що механізм компенсації має максимально широку підтримку. Тому ми продовжуємо і нашу просвітницьку роботу із залучення нових держав. У нас вселяє оптимізм, що в роботі реєстру бере участь 44 країни, і їх кількість зросла до 55 країн, які беруть участь у створенні комісії з компенсацій.
Житловий будинок, зруйнований ударом, 27 серпня 2023 року
– Деякі категорії збитку, інформацію про які збирає реєстр, пов’язані з потенційними воєнними злочинами. Як ваша організація працює з такими заявами, чи ж реєстр лише працює із самим фактом збитку?
– У даному випадку існує нерозривний зв’язок, тому що ми говоримо про одні й ті самі події, які були кваліфіковані в кількох площинах – як потенційні воєнні злочини або ж інші кримінальні акти в контексті кримінального законодавства, що передбачають кримінальну відповідальність, але вони також дозволяють подавати заяви на виплату репарацій, що має громадянський контекст. Однак, звичайно, всі ці площини мають окрему кваліфікацію.
Порушник закону – це завжди конкретна особистість, яка скоїла злочин. А коли ми говоримо про репарації, то маємо на увазі відповідальність на рівні держави. У даному випадку це відповідальність Російської Федерації.
Тому одна й та сама подія (війна Росії в Україні – ред.) веде до двох різних типів відповідальності, при якій робота реєстру і – ширше – компенсаційного механізму сфокусовані на виплати компенсацій. Однак саме тому, що йдеться про наслідки однієї й тієї ж події, то, звичайно, в нас є можливість співпрацювати як із національними, так із міжнародними інституціями, що займаються питаннями відповідальності за скоєні дії, у тому числі обмін інформацією та доказами і так далі – щоби упевнитися, що в нас є повна картина того, що сталося.
– Якою ви бачите роль реєстру для жителів України і – ширше – справедливості?
– Я думаю, що в даному випадку нам слід говорити не тільки про реєстр, але й про весь механізм відшкодування. Ми сподіваємося, що в Україні він бачиться як система, що дає надію кожному, хто постраждав через війну. Ця надія пов’язана з можливістю досягнення справедливості та притягнення до відповідальності тих, хто скоїв жахливі дії, але одночасно як комбінація символічних і дуже практичних речей у тому сенсі, що буде надана відчутна компенсація всім тим, хто постраждав.
Компенсація – це міра для досягнення справедливості
Звичайно, не все можна компенсувати грошима. Ті, хто втратив близьких і коханих людей… ніякі гроші світу не компенсують їм біль. Але компенсація – це міра для досягнення справедливості.
Крім цього, після закінчення війни люди в Україні повинні мати кошти для відновлення своєї країни і для вибудовування наново свого життя. Реєстр збитку і ширше – механізм компенсації – дає таку можливість на підставі міжнародного права і з міжнародною підтримкою, дає підстави для здобуття справедливості, підтримки та вносить свій внесок у формі компенсацій.












