19 березня у Луцьку презентували проект «Кодекс водія маршрутного таксі», який має на меті створити нормативний документ, що регулюватиме поведінку водіїв таксі та громадського транспорту, зокрема, маршруток, у чотирьох містах Волинської області: Луцьку, Ковелі, Нововолинську та Володимирі-Волинському. Згідно із останніми статистичними даними, 68% мешканців цих міст регулярно користуються маршрутними таксі для проїзду по місту. Однак, культура, комфорт і безпека пасажирів, нажаль, залишаються на доволі низькому рівні.
«Ми рухаємося в Європу і прагнемо відповідних стандартів життя, але часто поведінка і рівень культури, м’яко кажучи, не дотягує до прийнятих у всьому світі норм. Поведінка деяких водіїв маршрутних таксі – яскравий тому приклад. Сутички та словесні перепалки з пасажирами можна почути чи не кожен раз, коли їдеш маршруткою. Нецензурна лексика, гучні особисті розмови по телефону, відмова перевозити людей із документами, що дають їм право на безкоштовний проїзд – все це стало нормою для водіїв, які не зважають на те, що в салоні їх транспортного засобу знаходяться люди різних вікових категорій, в тому числі, і діти. Складається враження, що водії забувають про те, що у маршрутному таксі вони не одні, не знають правил перевезення пасажирів та своїх обов’язків як кермувальників пасажирського транспорту, а пасажир, його безпека та здоров’я оцінюється відповідно двогривневому еквіваленту вартості проїзду,» – поділився враженнями Петро Лавринюк, Президент Інституту Підтримки та розвитку Громадських Ініціатив.
До обговорення можливостей «перевиховання» водіїв долучилися перевізники, депутати Луцької міської ради, представники громадського сектору, пересічні пасажири. Усі присутні зійшлися на думці, що ситуацію потрібно виправляти і визначили напрями спільної роботи над створенням Кодексу та основних положень, які входитимуть до документу. Зокрема, він буде містити механізми здійснення громадського контролю за якістю перевезень і поведінкою водіїв, а у перспективі Кодекс може стати регуляторним документом, що впливатиме на тендерну процедуру. Відтак, перевізники у першу чергу мають бути зацікавлені у належній поведінці своїх водіїв. А затвердження й дотримання Кодексу сприятиме підвищенню загального якісного та культурно-етичного рівня пасажирських перевезень і відповідатиме вимогам сучасного суспільства.
Роман Романюк, керівник проекту, наголосив, що документ, про який іде мова, має двосторонній ефект, адже якщо підвищиться якість обслуговування, то вищою стане і культура пасажирів, на яких часто скаржаться водії. Але підхід з позиції «хто винен: водій чи пасажир?» в корені не правильний, бо потрібно не шукати винних, а налагоджувати діалог між двома сторонами пасажирських перевезень, які безпосередньо беруть участь у цьому процесі. Він також наперед дав відповідь на запитання, що одразу ж виникає при згадці про підвищення якості, а саме – підвищення вартості.
«Ми не зачіпаємо фінансових аспектів перевезень, тому мова про підвищення оплати проїзду тут недоречна і немає нічого спільного із тим, як поводять себе водії, Кодекс водія не тягне за собою якихось додаткових затрат, це питання свідомості і совісті, які у грошовому еквіваленті не вимірюються,» – прокоментував пан Романюк.