Головна Без категорії Комунальна установа на Волині взяла за практику замовлення додаткових будівельних робіт без...

Комунальна установа на Волині взяла за практику замовлення додаткових будівельних робіт без тендерів

23
0

Джерело: sylapravdy.com

Центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» у Володимирі вдається до замовлення додаткових будівельних робіт у підрядників без проведення конкурентних тендерів. За певних умов законодавство це дозволяє, однак використання цього механізму регулярно та ще й невдовзі після завершення основної закупівлі може свідчити про недобросовісність чиновників.

Окрім цього прийому, у Володимирі вирішили підіграти компанії, яка пов’язана з ексдепутатом Волинської обласної ради, на тендері щодо капітального ремонту будівлі басейну: вимагали в учасників шість сертифікатів ДСТУ ISO.

Усе це помітили експерти громадської ініціативи «Прозора Волинь» та у 3-х із 4-х перевірок – державні аудитори. Центр журналістських розслідувань «Сила правди» розібрався, чому такі практики погані та не сприяють ощадливому використанню коштів платників податків.

Пачка сертифікатів і здорожчання підряду на 7 мільйонів За даними системи Рrozorro, у 2023–2024 роках Держаудитслужба чотири рази моніторила закупівлі комунальної установи Центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» у Володимирі і в трьох випадках зафіксувала порушення. Усі стосувалися неконкурентних закупівель.

У цьому списку є і закупівля, яка стосується тендеру з капітального ремонту будівлі басейну. Установа підписала договір за результатами тендеру наприкінці вересня 2023 року з вартістю робіт у 13,4 мільйона гривень. Та не минуло й року, як з тим же підрядником уклали додаткову угоду на ще 6,7 мільйона гривень. Експерти громадської ініціативи «Прозора Волинь» побачили підозрілі моменти в обидвох закупівлях, а на одну з них звернули увагу аудиторів.

За основним договором від 28 вересня 2023-го, замовник за 13,4 мільйона гривень з місцевого бюджету запланував у басейні різноманітні будівельні, ремонтні та сантехнічні роботи, ремонт електро- та вентиляційного обладнання, встановлення пожежної сигналізації, блискавкозахист, пусконалагоджувальні роботи тощо. Капремонт згідно з планом мали завершити до кінця 2024 року. Однак торік у грудні ціну й терміни скоригували: ремонт подешевшав до 11,6 мільйона гривень і його продовжили на рік.

Скріншот з договору про ремонт басейну у Володимирі

Виконати ці роботи, на переконання замовника, зумів би лише підрядник, який, окрім усього, має не менше, аніж 6 сертифікатів якості: тож цю вимогу прописали в документах. Єдиний учасник і щасливий власник пакету сертифікатів, з яким у підсумку підписали договір, – ТОВ «Олицький агробуд». Бенефіціаром компанії є колишній депутат Волинської обласної ради від Блоку Петра Порошенка Леонід Стефанович. 

Згідно з вимогою замовника «Олицький агробуд» продемонстрував шість сертифікатів, які відповідають вимогам ДСТУ ISO:

  • ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання».
  • ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» стосовно органiзацii будiвництва;
  • ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічно управління. Вимоги та настанови щодо застосування»;
  • ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018 IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування»;
  • ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування»;
  • ДСТУ ISO 23932:2018 (ISO 23932:2009, IDT) «Інжиніринг пожежної безпеки. Загальні принципи».

Експерти громадської ініціативи «Прозора Волинь», які моніторять державні закупівлі в регіоні на предмет зловживань, коментують, що, коли замовник вимагає так багато сертифікатів, – це є певним сигналом.

«У закупівлях часто мета сертифікатів – не підтвердити щось, а відсіяти небажаних учасників і дати дорогу своєму. Якщо у закупівлі прописаний такий сертифікат, а особливо якщо їх багато, то це перша ознака того, що тендер зроблений під певного учасника. Навіть дійшло до того, що такими сертифікатами, як 9001 або 14001 вже нікого не здивуєш у закупівлях. 

Тому замовники прописують (читай: «учасники прописують замовникам») щоразу нові, вказуючи при цьому, ЩО САМЕ має сертифікат включати (які види діяльності). В описаній закупівлі, прописано не лише багато сертифікатів, але й сфери які вони повинні охоплювати. Наприклад, сертифікат ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» стосовно органiзацii будiвництва будiвель, будівництва житлових і нежитлових будівель, штукатурні роботи, покриття підлоги й облицювання стін, малярні роботи та скління, електромонтажні роботи, монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування, покрiвельних робiт, iнших спецiалiзованих будiвельних робiт, iнших будiвельно-монтажних робiт, пiдготовчих робiт на будiвельному майданчику. Відтак, зміст цих сертифікатів та їх кількість говорять лише про те, що тендер був оголошений для одного учасника», – пояснює юрист ГІ «Прозора Волинь» Сергій Іванчук. 

Басейн у Володимирі після капремонту урочисто відкрили в лютому цього року. Фото медіа Буг та Володимирської міськради

Центр журналістських розслідувань «Сила правди» звернувся до Центру фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» з запитом, у якому просив пояснити, чому саме такі і саме стільки сертифікатів вимагали на торгах. Замовник ремонту басейну відповів без деталізації: 

«Під час формування тендерної документації у частині сертифікатів Замовник керувався статтею 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 МЕ 922-УШ».

Варто зазначити, що цей Закон прийнятий для того, щоб зробити процес закупівель прозорим й ефективним та сприяти конкуренції та боротьбі з корупцією. Між тим, попри «зелену» дорогу завдяки сертифікатам на тендері, і після нього «Олицький агробуд» без жодної конкуренції отримав ще 6,7 мільйона на додаткову роботу з ремонту басейну. Що цікаво, сума, яку виділили, один в один відповідає граничним 50% від основної закупівлі, передбаченим відповідним Законом.

У відповіді на запит «Сили правди», володимирський центр «Спорт для всіх» повідомив, що потреба у додаткових роботах виникла під час проведення основних робіт. 

«Додаткові роботи виникли у звʼязку з тим, що трубопроводи і технологічне обладнання басейну є непридатним, нефункціональним для подальшої роботи і потребує заміни. Виникла потреба заміни покриття резервувару басейну та обхідних доріжок, оскільки старе покриття з керамічної плитки відшаровується. Після оцінки стану електромережі в процесі виконання робіт виникла необхідність у зміні проєктних рішень та виконанні додаткових робіт з електроосвітлення та електрообладнання», – йдеться у відповіді на запит. 

Видається дивним, що замовник не заклав вартість робіт із заміни керамічної плитки та покриття басейну, а також обхідних доріжок в суму основного договору, адже потреба у цій роботі була прогнозованою ще до оголошення тендеру. А, отже, за умов конкуренції комунальна установа могла би зекономити на закупівлі хоч якусь суму.

Під впливом громадського контролю у сфері публічних закупівель такою додатковою роботою установи зацікавилися у Західному офісі Держаудитслужби у Волинській області. Аудитори вимагали в Центру здоров’я показати документи, на підставі яких вирішено вкласти у ремонт ще майже 7 мільйонів. Вивчаючи так званий дефектний акт на додаткові роботи, вони виявили, що у переліку установа вказала й ті послуги підрядника, які були передбачені першим договором. Тобто Центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» збирався оплатити одні й ті ж роботи двічі за двома різними документами. Йдеться про 22 тисячі гривень.

Пояснюючи це, замовник запевнив, що це просто технічна помилка, яку, мовляв, усунуть в процесі виконання договору. Аудитори зобов’язали замовника зменшити суму договору на відповідну вартість. За підсумком робіт, суму договору зменшили ще істотніше – на більш як 300 тисяч гривень до понад 6,3 мільйона гривень.

Ще один важливий штрих до тендеру з ремонту басейну – те, що вперше його проводили наприкінці літа, однак замовник мусив його скасувати через зауваження управління стратегічних розслідувань у Волинській області Національної поліції. 

Скріншот з протоколу щодо скасування закупівлі.

Якщо замовник фіксує вид договірної ціни як тверду, то це сприяє прозорості і контролю над витратами. А от динамічна ціна може створювати простір для зловживань, коли підрядники або постачальники необґрунтовано підвищують ціни під приводом ринкових змін.

До речі, очікувана ціна у скасованому тендері була на понад 300 тисяч гривень вищою, аніж у наступному, з виправленим видом ціни.

Інші проблемні закупівлі та кримінал У 2024 році представника Центру здоров’я «Спорт для всіх» Держаудитслужба вже притягувала до адміністративної відповідальності. Аудитори виявили значні порушення при закупівлі наприкінці 2023-го без тендеру додаткових робіт для капітального ремонту бігових доріжок спортивного ядра стадіону, яким опікується установа. Підрядник – фірма «Спортелітбуд» отримала напряму 4 мільйони гривень. До того у 2021 році вона виграла на тендері підряд на майже 12 мільйонів і за договором працювала до кінця 2023 року. 

Аудитори виставили претензію, що комунальна установа не оприлюднила в електронній системі обґрунтування закупівлі додаткової роботи, а також, зокрема, у договорі засвідчила з підрядником, що гарантійний термін становить 3 роки, хоча державна норма при такій роботі – 10 років.

Серед інших закупівель, на яких державні аудитори виявили порушення під час моніторингу – додаткові роботи з ремонту огорожі стадіону. Комунальна установа замовляла їх наприкінці вересня 2023 року, докинувши майже пів мільйона гривень підряднику – ТОВ «ВВП-Будмонтаж», який отримав на тендері замовлення на 1,6 мільйона менш як за пів року до цього – у травні. Під час моніторингу Центр здоров’я пояснив, що потреба в цій роботі виникла під час виконання основного договору. Аудитслужба зафіксувала порушення:

«Проте, Замовником під час оприлюднення звіту про укладання договору без електронної системи закупівель та Договору не оприлюднено обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення Замовника або іншого документа», – йдеться у висновку аудиторів.

Крім того, комунальна установа ще й порушила терміни надання пояснень аудиторам. У підсумку Центру здоров’я порекомендували виправитися. 

До слова, Володимирський міський суд розглядає кримінальну справу щодо закупівель володимирського Центру здоров’я з грудня 2019 року по березень 2020 року. Тоді Центр «Спорт для всіх» провів 3 закупівлі за прямими договорами щодо капремонту та реконструкції спортмайданчиків зі штучним покриттям із загальною вартістю 1,1 мільйона гривень. Правоохоронці підозрюють, що ціну робіт, які виконувала фірма «ВАОВА» колишнього депутата Володимирської міськради Вадима Василюка, було завищено на близько 350 тисяч гривень. 

З березня 2024 року Центром фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» Володимирської міськради керує Роман Горошкевич. Він майстер спорту України із дзюдо, сумо та самбо та депутат міської ради, у яку пройшов від партії «Громадянська позиція». Горошкевич очолив цю установу після Олександра Вітюка, який пішов на пенсію.

Що відомо про підрядника, який ремонтував басейн Будівельна фірма «Олицький агробуд» зареєстрована 18 років тому у селі Залісоче тоді Ківерцівського, а нині Луцького району. Спеціалізується на спорудженні житлових і нежитлових будівель. Зараз виконує обовʼязки директора Валентина Бохонська, а до неї директором фірми був Олег Войчак. У 2024 році Олега Войчака підозрювали у заволодінні бюджетними коштами під час будівництва школи у Башликах, але Луцький міськрайонний суд визнав його невинуватим і виправдав. Вирок підтвердив й Волинський апеляційний суд.

Бенефіціаром компанії «Олицький агробуд» є Леонід Стефанович. Він у 2015–2020 роках був депутатом Волинської обласної ради від Блоку Петра Порошенка «Солідарність». У 2020 році також балотувався в депутати облради від «Європейської солідарності», але безуспішно.

Загалом же з 2018 року підприємство «Олицький агробуд» отримало на Волині 68 державних замовлень на 295 мільйонів гривень.

Раніше «Сила правди» писала про те, як компанія отримала додаткове фінансування й під час будівництва спортивної зали з властивостями протирадіаційного укриття у ліцеї села Рованці, а також як департамент інфраструктури Волинської ОДА переказував їй мільйони гривень за додаткові роботи з реставрації меморіального комплексу Косачів.

Цей матеріал підготовлено в рамках проекту «Розширення можливостей місцевих громад для реалізації антикорупційної політики», що реалізовується ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство», за фінансової підтримки фонду National Endowment for Democracy».

Юлія Галецька

Журналістка Центру журналістських розслідувань “Сила правди”




реклама у Нововолинськ