Головна Без категорії США просять Китай не дати Ірану закрити Ормузьку протоку. Чому вона важлива...

США просять Китай не дати Ірану закрити Ормузьку протоку. Чому вона важлива світу і Україні

11
0

Джерело: www.bbc.com

США просять Китай не дати Ірану закрити Ормузьку протоку. Чому вона важлива світу і Україні

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Закриття протоки буде для Ірану “економічним самогубством”, наголосив держсекретар США Марко Рубіо21 хвилин(и) тому

Державний секретар США Марко Рубіо закликав Китай не допустити закриття Іраном одного з найважливіших судноплавних шляхів світу – Ормузької протоки, через яку проходить близько 20% світового транзиту нафти й газу.

Його коментарі пролунали після того, як державне телебачення Ірану Press TV повідомило, що парламент схвалив план закриття протоки, але додав, що остаточне рішення – за Вищою радою національної безпеки. Це відповідь Ірану на удар США по ядерних об’єктах країни.

Рубіо наголосив, що будь-яке порушення постачання нафти матиме серйозні наслідки для економіки. Китай, зокрема, є найбільшим у світі покупцем іранської нафти і має тісні відносини з Тегераном.

“Я закликаю китайський уряд у Пекіні зателефонувати їм (Ірану. – Ред.) з цього приводу, оскільки вони дуже залежать від постачання нафти Ормузькою протокою”, – сказав Рубіо в інтерв’ю Fox News у неділю.

За його словами, закриття протоки стане масштабною ескалацією, яка заслуговуватиме на відповідь з боку США та інших країн.

Skip Найпопулярніше and continue reading

Найпопулярніше

End of Найпопулярніше

Через Ормузьку протоку проходить близько 20% світової нафти, а основні виробники нафти й газу на Близькому Сході використовують цей водний шлях для транспортування енергоносіїв з регіону.

Будь-яка спроба зірвати операції в протоці може призвести до стрімкого зростання світових цін на нафту.

Вартість сирої нафти впливає на все: від того, скільки коштує заправити автомобіль, – до ціни на харчові продукти в супермаркеті.

Китай, зокрема, купує більше нафти в Ірану, ніж будь-яка інша країна – за даними компанії Vortexa, що займається відстеженням суден, минулого місяця його імпорт з Ірану перевищив 1,8 мільйона барелів на день.

Автор фото, Stocktrek / Getty Images

Підпис до фото, Супутниковий знімок Ормузької протоки, між Перською та Оманською затокамиІнші великі азійські економіки, в тому числі Індія, Японія і Південна Корея, також значною мірою залежать від сирої нафти, що проходить через протоку.

Енергетичний аналітик Вандана Харі заявила ВВС, що Іран від закриття протоки “мало що виграє”, але втратить багато.

“Іран ризикує перетворити своїх сусідів-виробників нафти та газу в Перській затоці на ворогів і викликати гнів Китаю, який є для нього ключовим ринком збуту”.

З іншого боку, оглядачі вказують, що перекриття протоки і зростання цін на нафту може бути вигідне Росії. Останні зараз веде війну проти України і фінансує бойові дії у тому числі за рахунок продажу нафти.

Скільки нафти проходить через Ормузьку протоку?

За оцінками Управління енергетичної інформації США (EIA), у першій половині 2023 року через протоку проходило близько 20 млн барелів нафти на день.

Це – майже 600 млрд доларів на рік.

Будь-яке порушення судноплавства в цьому районі може спричинити серйозні затримки в глобальних поставках нафти, що негайно позначиться на цінах.

Автор фото, Atta Kenare / Getty Images

Підпис до фото, Іранський військовий катер в Ормузькій протоці, 2019 рікНаскільки вузька Ормузька протока?

Протока розділяє Іран та Оман. На вході і виході вона має ширину близько 50 км, а найвужча частина в середині – близько 40 км.

При цьому вона досить глибока для великих суден тільки в центральній частині.

На морських навігаційних картах можна побачити безпечні вхідну і вихідну смуги, а також буферну зону між ними – всі вони призначені спеціально для важких нафтових танкерів. Загалом великі судна мають проходити каналом завширшки всього близько 10 км.

Заходячи в Перську затоку, танкери наближаються до островів Великий і Малий Томб – спірних територій між Іраном і арабськими країнами.

Багато експертів вважають військові дії найімовірнішою причиною порушення морського судноплавства. Подібне вже траплялося під час ірано-іракської війни 1980-1988 років.

Автор фото, Gallo Images via Getty Images

Підпис до фото, Іран лежить у верхній частині цього супутникового знімка Ормузької протоки, з островом Кешм і Об’єднаними Арабськими Еміратами на півдні“Засіб стримування”

Аналітики вважають, що для Ірану закриття Ормузької протоки є своєрідним “засобом стримування”, подібним до володіння ядерною зброєю.

Так само як міжнародна спільнота давно виступає проти військової ядерної програми Ірану, великі держави неодноразово заявляли, що не дозволять Тегерану використати своє стратегічне географічне положення для перекриття поставок енергоресурсів на світовий ринок.

Однак багато експертів впевнені, що США та їхні союзники зможуть швидко відновити морське сполучення за допомогою військових заходів.

Як Іран може закрити Ормузьку протоку?

Автор фото, NurPhoto via Getty Images

Підпис до фото, Корпус вартових Ісламської революції (КВІР) має швидкісні катери, які можуть блокувати Ормузьку протокуУ звіті Дослідницької служби Конгресу США від 2012 року є припущення, що Іран може діяти поступово.

Там допускають таку послідовність кроків:

  • оголошення про заборону судноплавства в Ормузькій протоці без чіткої вказівки наслідків її порушення;
  • заява про те, що судна можуть оглянути або затримати;
  • попереджувальні постріли по суднах;
  • застосування військової сили до окремих суден;
  • розміщення морських мін у протоці й Перській затоці;
  • використання підводних човнів і ракет для ураження торговельних і військових суден.

Автор фото, AFP via Getty Images

Підпис до фото, Грецький танкер Adriande зазнав нападу з боку Ірану 1987 року під час ірано-іракської війниПід час ірано-іракської війни Іран застосовував ракети Silkworm проти нафтових танкерів і ставив морські міни у водах Перської затоки.

Одна з цих мін вразила американський військовий корабель Samuel B. Roberts, що спричинило військову відповідь США.

Автор фото, Norbert Schiller via Getty Images

Підпис до фото, Гелікоптер ВМС США з борту USS CHANDLER прямує на порятунок членів екіпажу кіпрського корабля-танкера Pivot під час ірано-іракської війни 1980-1988 роківІрану не вдалося повністю перекрити Ормузьку протоку, але його дії значно підвищили вартість страхування для суден у цій зоні і створили дороговартісні затори на виході з Перської затоки.

Військові можливості Ірану

За два дні до ізраїльського авіаудару по Тегерану, внаслідок якого загинув генерал-майор Хоссейн Саламі, на той момент командувача Корпусу вартових ісламської революції (КВІР) Ірану, він відвідав військово-морські підрозділи, розміщені в Ормузькій протоці.

Він назвав Перську затоку і прилеглі райони однією з найважливіших оборонних зон Ісламської Республіки.

Зокрема, він вказав на високошвидкісні ракетні катери, здатні долати 10 кілометрів менш ніж за три хвилини.

Автор фото, NurPhoto via Getty Images

Підпис до фото, Головнокомандувач Корпусу вартових ісламської революції (КВІР), генерал-майор Хоссейн Саламі, загинув унаслідок ізраїльського ракетного удару по Тегерану 13 червняЯк заявив Саламі, ці швидкохідні бойові катери, кораблі та ракети будуть використані в оборонних операціях. Він також відзначив протикорабельні морські міни як “один з найважливіших видів зброї в морській війні”.

Саламі також додав, що арсенал морських дронів розширився “у плані дальності, можливостей і різноманітності завдань”.

Що прогнозують аналітики?

Експерти припускають, що одним з найефективніших способів, яким Іран міг би зупинити приблизно 3 тис. суден, що йдуть цим шляхом щомісяця, було б мінування протоки за допомогою швидкохідних бойових катерів і підводних човнів.

Крім того, іранський флот і Військово-морські сили КВІР потенційно можуть атакувати іноземні військові кораблі і торгові судна. Однак великі військові кораблі самі можуть стати легкою мішенню для ізраїльських або американських авіаударів.

Іранські швидкохідні катери часто озброєні протикорабельними ракетами, країна також має різноманітні надводні кораблі, напівзанурювальні апарати і підводні човни.

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Іранські військові мають широкий спектр бойових кораблів, включно зі швидкісними катерамиЗараз сайти морського стеження, що використовують супутникові зображення, фіксують пересування іранських військових суден біля південних морських кордонів країни.

Які країни найбільше постраждають від закриття протоки?

Дослідження аналітичної компанії Vortexa показують, що Саудівська Аравія експортує через Ормузьку протоку близько шість мільйонів барелів сирої нафти на день – більше, ніж будь-яка сусідня країна.

Одним з найбільших споживачів нафти, що проходить через Ормузьку протоку, є Китай.

Значна частина цієї нафти продається Іраном за цінами, нижчими за світові ринкові, що є життєво важливою економічною підтримкою, яка допомагає Тегерану долати жорсткі санкції США.

Очікується, що Китай використає всю свою дипломатичну міць, щоб запобігти закриттю цього важливого енергетичного коридору.

Автор фото, CFOTO / Future Publishing via Getty Images

Підпис до фото, Китайські нафтопереробні заводи переробляють значний обсяг нафти, яка проходить через Ормузьку протокуКрім того, найбільшими імпортерами нафти, що проходить через протоку, є Індія, Японія і Південна Корея.

За даними EIA, Сполучені Штати імпортують через протоку приблизно 700 тис. барелів сирої нафти і конденсатів на день – це близько 11% від загального обсягу їхнього імпорту нафти і 3% від споживання бензину.

Сукупна частка Європи в обсягах нафти, що транспортується через протоку, ймовірно, становить менш як 1 мільйона барелів на день.

З огляду на це, можна припустити, що арабські та азійські країни втратять від можливого закриття Ормузької протоки більше, ніж США або європейські держави.

При цьому низка азійських країн підтримують хороші й навіть тісні відносини з Іраном.

Автор фото, Chip Hires via Getty Images

Підпис до фото, Близько п’ятої частини світової нафти транспортують через Ормузьку протокуЧи можуть альтернативні маршрути компенсувати блокаду?

Постійна загроза закриття Ормузької протоки спонукала країни-експортери нафти розвивати альтернативні експортні маршрути.

Згідно зі звітом EIA, Саудівська Аравія активувала свій трубопровід схід-захід довжиною 1200 км, здатний транспортувати до 5 мільйонів барелів сирої нафти на день.

Крім того, 2019 року королівство тимчасово переобладнало газопровід для транспортування сирої нафти.

ОАЕ з’єднали свої внутрішні нафтові родовища з портом Фуджейра в Оманській затоці за допомогою трубопроводу з пропускною спроможністю 1,5 мільйона барелів на день.

У липні 2021 року Іран запустив трубопровід Горе-Джаск, призначений для транспортування сирої нафти в Оманську затоку. Нині цей трубопровід може транспортувати близько 350 тис. барелів на добу, хоча, за деякими даними, Іран ще не почав його використовувати

За оцінками EIA, ці альтернативні маршрути сумарно можуть пропускати приблизно 3,5 млн барелів нафти на добу, що становить близько 15% від обсягу сирої нафти, що транспортується зараз через протоку.




реклама у Нововолинськ