Джерело: www.bbc.com
Автор фото, Alamy
Підпис до фото, Матча
-
- Author, Марина Ванг
- Role, ВВС
- 30 хвилин(и) тому
В Удзі, історичній столиці матча в Японії, попит на високоякісний зелений чай перевищує пропозицію. Поки туристи поспішають за бляшанками чаю, місцеві жителі побоюються, що традиції можуть загинути.
10:00 — важливий час в Удзі, Японія. Саме тоді відкриваються магазини з чаєм матча.
Місто розташоване лише за пів години їзди потягом від Кіото та всесвітньо відоме своїм матча, подрібненим зеленим чаєм, який традиційно спінюють гарячою водою.
Незадовго до 10-ї години я виходжу з метро та прямую прямо до сусіднього магазину Nakamura Tokichi Honten – колись постачальника чаю для імператора, а тепер, мабуть, найпрестижнішого постачальника матча в Японії.
Я чула, що забронювати столик у їхньому кафе буває складно, тому я починаю нервувати, коли дві дівчини обганяють мене. Кафе ще офіційно не відкрилося, тому я хапаю пронумерований квиток, щоб зарезервувати місце. Якимось чином попереду мене в черзі вже стоїть 35 людей.
Поки чекаю, прогулююся магазином і розглядаю численні продукти з матча, що вишикувалися на полицях: морозиво, солодощі, навіть локшину, настояну на матча. Але я шукаю справжню продукцію: порошок матча.
Я помічаю жінку з кошиком, повним зелених бляшанок, аж раптом в кутку магазину зчиняється галас. Мініатюрна японська продавчиня намагається поповнити полицю товарами, але ледве ставить бляшанку, як її охоче хапає хтось із натовпу туристів.
З усіх боків її оточують хапливі руки, а деякі люди навіть тягнуться прямо до її кошика, щоб схопити бляшанки з дорогоцінним порошком. Продавчиня кричить японською, але її слова губиться в вухах іноземців, що оточують її.
Зрозумівши, що в магазині залишається лише кілька бляшанок матчі, що залишилися в магазині, я простягаю руку, щоб і собі здобути білу баночку. Хтось хапає мене за руку, потім стогне і відпускає. Через секунду висока жінка з американським акцентом кричить: “Він зник. Весь матча зник”.
Гадаю, на годиннику ще навіть не 10:05.
Автор фото, Alamy
Підпис до фото, Удзі славиться виробництвом одного з найкращих матча у світіЯ стаю в чергу, щоб розплатитися за свою 30-грамову бляшанку, не знаючи точно, що я взяла, і скільки це коштує. Я припускаю, що не взяла міцніший матча, оскільки в інших покупців є банки різних відтінків зеленого.
Я заздрісно спостерігаю, як чоловік на початку черги тримає приблизно 30 банок, запакований у пластиковий пакет такс-фрі. З німецьким акцентом він каже: “Не можу повірити, що я щойно витратив 250 євро на чай”. Здається, він дуже пишається цим.
На відміну від багатьох інших престижних постачальників чаю в Удзі, Nakamura Tokichi не обмежує кількість банок матчі, які можуть придбати відвідувачі.
Решту ранку я проводжу, блукаючи містом, купуючи все, що ще є в наявності. Tsujirihei Honten, ще один престижний бренд, заснований у 1860 році, рекламує близько 20 видів матчі, але пропонує лише три-чотири різновиди. Навіть з обмеженнями на кількість бляшанок більшість запасів магазинів в Удзі, світовій столиці матчі, розпродані.
Багатий на антиоксиданти та з більш помірним вмістом кофеїну, матча зазнав стрімкого зростання попиту в усьому світі. Міністерство сільського та лісового господарства і рибальства Японії повідомляє, що у 2023 році виробили 4176 тонн матчі, що втричі більше, ніж у 2010 році.
Паралельно зростає туристична галузь Японії: у 2024 році її відвідали майже 37 мільйонів туристів, що є рекордним показником. Ринкові звіти показують, що популярність напою значною мірою пояснюється його користю для здоров’я, а напої та десерти насиченого зеленого кольору також мають неабияку популярність в соціальних мережах.
Немає єдиної системи класифікації матча, але багато магазинів загалом класифікують свої порошки як церемоніальні, преміальні або кулінарні. Церемоніальні матча зазвичай виготовляються з найсвіжіших листків у сезоні та цінуються за їхній насичений смак без гіркоти – майже умамі (так званий “п’ятий смак”, що надає “глибини” – на додачу до солодкого, кислого, солоного та гіркого – Ред.)
На іншому кінці спектра смакових якостей матчі перебуває кулінарна матча, яка, як правило, грубіша та має легкий гіркий смак і краще підходить для цукрових кондитерських виробів.
Між ними – преміальні або щоденні сорти, що є універсальними у використанні.
Автор фото, Alamy
Підпис до фото, У Японії якість матчі оцінюється за її цільовим призначенням – найновіші листки використовуються для традиційних чайних церемонійТомомі Хісакі, генеральний менеджер флагманського магазину Tsujirihei, каже, що іноземні відвідувачі мають особливу схильність до високоякісного церемоніального матча та часто купують його оптом. Але, за її словами, пропозиція не може встигати за попитом.
“Високоякісний матча Удзі — це не те, що можна виробляти масово”, — каже вона.
По-перше, чайне листя, призначене для церемоніального матча, вирощується в тіні, оскільки затінок створює насиченіший, більш умамі та терпкий смак. “Однак, якщо його накрити, воно не здійснюватиме фотосинтез, тому не ростиме, а врожай буде невеликим”, – каже вона.
Ще одним вузьким місцем у виробництві, пояснює Хісакі, є традиційні кам’яні млини. Ці млини виробляють особливо дрібний порошок, але кожен млин може дати лише близько 400 г чаю за вісім годин – цього достатньо для 13 бляшанок. Виробництво матчі можна було б збільшити, посадивши більше чайних плантацій, каже Хісакі, але знадобляться роки, щоб поточні інвестиції відбилася на полицях магазинів.
Така нестача церемоніального матча, виготовленого в Удзі, сприяє відчуттю ексклюзивності, що ще більше підживлює завзяття туристів. Хісакі каже, що з початку року їхній магазин продає місячний запас порошку матча за один день. І якщо цей ажіотаж продовжиться, каже вона, інструктори чайних церемоній, храми та святилища можуть мати труднощі з постачанням.
“Ми чули, що матчу для церемоніального використання додають у лате та смузі, що може зменшити доступність високоякісного матча для тих, хто бажає насолоджуватися ним у традиційному вигляді”, — каже Сімона Сузукі, президент Глобальної японської чайної асоціації.
“Ми сподіваємося, що іноземні туристи враховуватимуть цільове призначення матчу під час купівлі”, – сподівається він.
Я постійно думала про чоловіка на початку черги та таких, як він, які набирали матчі на сотні доларів. Що можна робити з такою кількістю найякіснішого чаю?
Я не знаю цього чоловіка, але підозрюю, що він купував матчу не для чайних церемоній. Підозрюю, що, як і я, він та його рідні люблять розбавляти напій молоком і цукром у вигляді матча лате, можливо, навіть спечуть трохи печива з матча.
Я також підозрюю, що більшість людей, як і я, не мають достатньо вишуканого смаку, щоб розрізняти найкращі сорти матча.
А крім того, цей трав’янисто-зелений продукт втрачає свою свіжість після того, як місяцями стоїть у коморі.
Автор фото, Marina Wang
Підпис до фото, Відвідувачі Удзі можуть спробувати все: від локшини соба, настояної на чаї матча, до гьодза матчаОднак я бачу, що коли ми перебуваємо за сотні кілометрів від дому і є така можливість, може бути надто спокусливо відкинути наші ввічливі обмеження та дозволити жадібності взяти гору над нашою вихованістю. Скільки бляшанок я взяла б, якби мала таку можливість?
“Це чудово, що японська матча поширюється в світі, — каже Хісакі, — я б хотіла, щоб більше людей насолоджувалися нею заради здоров’я, чайних церемоній та культурної спадщини”.
Але вона закликає відвідувачів не робити “запаси” матчі.
Шопінг в Удзі приніс більше стресу, ніж я очікувала, оскільки я витратила час на роздуми, чи не варто мені спробувати вхопити останні банки матчі, що залишилися в місті. Але навіть якщо відвідувачі не зможуть забрати додому весь запас церемоніального чаю матча, є ще й інші продукти, якими можна насолодитися.
Сузукі сподівається, що мандрівники звернуть увагу на інші чаї, такі як яскравий сенча або землистий гьокуро. Також є ходжича, смажений родич матчі, який має більше від смаку горіхів і шоколаду, ніж хлорофілу, і – на мою думку – смачніший за матчу.
Попри дефіцит порошку матча, Удзі все ще схожий на парк розваг із чайною тематикою та нескінченним розмаїттям продуктів. У Nakamura Tokichi я замовляю локшину соба з чаєм та парфе з матча, а в сувенірних крамницях купую фетучіні з матча та каррі. У закусочних подають гьодза з матча, такоякі та рамен.
У Tsujirihei Honten я купую пакетик підсолодженого порошку матча, продукту, призначеного для легкого розчинення у воді. Він ідеально підходить для матча лате чи інших солодких напоїв.
Я роблю ковток матча лате, зелений смак якого відживлює та заспокоює мене.
Звичайно, цей напій не подавали імператору, але мені він чудово підходить.