Головна Без категорії Виплати при народженні дитини: що обіцяє уряд і чому збільшення суми називають...

Виплати при народженні дитини: що обіцяє уряд і чому збільшення суми називають популізмом

49
0

Джерело: www.bbc.com

Виплати при народженні дитини: що обіцяє уряд і чому збільшення суми називають популізмом

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, За даними Інституту демографії та соціальних досліджень, у 2024 році на контрольованій Україною території залишається трохи більш як 31 мільйон людей.

    • Author, Наталія Патрікєєва
    • Role,
  • 43 хвилин(и) тому

Кабінет міністрів обіцяє збільшити суму за народження дитини. Текст законопроєкту, який уряд схвалив, ще не опублікований, але анонсовано суттєве збільшення одноразової допомоги, а також щомісячних виплат. Розповідаємо, настільки ці зміни сприятимуть збільшенню народжуваності та за що критикують цей законопроєкт.

Наразі за народження дитини держава виплачує 41 280 гривень — одним платежем 10 320 гривень, а решту суми по 860 гривень протягом 36 місяців.

Ці виплати не змінювалися ще з 2014-го року. І якщо десять років тому ця сума могла хоч якось підтримати родину, то сьогодні 860 гривень вистачить хіба на найменшу упаковку підгузків.

Що передбачає новий законопроєкт

Проєкт закону розробили Мінсоцполітики спільно з Міністерством охорони здоровʼя, Міністерством економіки та Міністерством освіти і науки в межах реалізації Стратегії демографічного розвитку до 2040 року.

Відтак документ проголошує, що в майбутньому зможе поліпшити демографічну ситуацію в Україні.

Skip Найпопулярніше and continue reading

Найпопулярніше

End of Найпопулярніше

“Законопроєкт покликаний створити умови для зростання народжуваності та гармонійного поєднання батьківства з професійною діяльністю”, – йдеться на сайті Мінсоцполітики.

Анонсовано, що держава планує підвищити допологову підтримку для жінок, які не мають професійного стажу. Зараз така виплата становить менше ніж 1000 гривень, а після ухвалення закону — 7000 грн на місяць.

Разова допомога виросте з 10 тисяч до 50 тисяч.

Законопроєкт також обіцяє щомісячні виплати одному з батьків чи опікуну як допомогу для догляду до досягнення дитиною одного року. Розмір виплат окремо визначить Уряд. Мінсоцполітики пропонує встановити її на рівні 7000 грн на дитину.

Після того як дитині виповниться один рік батьки матимуть вибір: повернутися до роботи або виховувати дитину до трьох років. Якщо батьки ідуть на роботу, держава щомісячно платитиме 8 тисяч гривень. У разі обрання другого варіанта за мамою або татом збережеться сплата єдиного соціального внеску аж до триріччя малюка.

“Пакунок малюка” планують зберегти в обох варіантах — або набір товарів для малюка, або грошова компенсація в розмірі понад 7,5 тисяч гривень. Також планують надавати “Пакунок школяра” — 5 тисяч гривень на кожного першокласника для купівлі всього необхідного до школи.

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Від початку повномасштабного вторгнення Україна зіткнулася з рекордно низьким рівнем народжуваностіЗагалом показник народжуваності в Україні погіршується, хоча ця тенденція характерна нині для всього світу.

Від початку повномасштабного вторгнення Україна зіткнулася з рекордно низьким рівнем народжуваності, який наразі становить лише 0,9. До 2022-го року цей показник був 1,16.

За даними Інституту демографії та соціальних досліджень, станом на липень 2023 року на території України (у кордонах 1991 року) проживало 35,6 мільйона людей, а на контрольованій території — 31,8 мільйона.

Станом на 2024-й на контрольованій території залишається трохи більш як 31 мільйон людей. У січні 2022-го українців було близько 42 мільйонів.

Дар’я Касьянова, голова правління Української мережі за права дитини та PhD з демографії, соціології, економіки та політики розповіла BBC Україна, що, на її думку, підвищені виплати не будуть значно впливати на народжуваність.

Автор фото, Дар’я Касьянова

Підпис до фото, Дар’я Касьянова“Все ж таки зараз люди думають перш за все про безпеку, чи можуть вони забезпечити її власним дітям. Тому я думаю, що тут скоріше питання подолання дуже високої бідності сімей з дітьми, дитячу бідність”, – вважає Касьянова.

Вона переконана, що збільшення соціальних виплат має відбуватися одночасно з впровадженням системи раннього виявлення сімей у складних життєвих обставинах.

“Раннє виявлення — це коли система підтримки сім’ї, дітей бачить, коли з’являються перші ознаки проблем у родині. Втрата роботи чи небезпечні залежності. Відповідно це про розвиток різних послуг: соціальних, медичних, освітніх, юридичних. Коли сім’я в кризі орієнтується не на виплати, а може отримати цю допомогу безплатно”.

На думку Дарї Касьянової, виплати і система раннього виявлення мають працювати комплексно і паралельно.

Експертка каже, що дослідження не показують надто значної кореляції між державними виплатами і народжуваністю. Усі випадки, коли в Україні суттєво підвищували виплати за дітей не показували значного зростання народжуваності.

Народження дітей “під виплату”?

Частина суспільства та фахових експертів вважають, що суттєве підвищення виплат може призвести до збільшення випадків, коли люди заводитимуть дітей заради грошей.

Кирило Невдоха, голова Національного офісу дітей і молоді “ДІЙМО” при Міністерстві соціальної політики України, написав про те, що рішення про збільшення виплат може дати саме такий ефект.

“У країні, де тисячі дітей щороку втрачають батьківське піклування через складні життєві обставини (бідність, залежність, некомпетентність, відсутність послуг тощо), підвищення виплат ризикує стати не стимулом до відповідального батьківства, а приводом “народити на гроші”, — написав Невдоха.

На його думку, “частина дітей, народжених “під виплату”, потім зростають без батьківської підтримки, у закладах”.

Сам Кирило Невдоха виріс без батьків, жив спочатку у дитячому будинку, потім в інтернатах. Він вважає, що для підвищення народжуваності потрібно “створювати умови, в яких не страшно мати дітей”, а не концентруватися на виплатах.

Під “умовами” він має на увазі забезпечення житлом, доступ до послуг, які знімають частину навантаження з батьків, наявність місць у садочках і школах, безоплатні продовжені групи, гуртки та харчування у школах.

На думку Невдохи, випадки народження “заради грошей” трапляються найчастіше в тих громадах, де немає підтримки: ані послуг для батьків, ані можливості вчасно допомогти.

“На практиці немає кому вчасно помітити проблему. У багатьох громадах немає достатньої кількості фахівців соціальної роботи, немає необхідних послуг, немає координації між фахівцями. А отже, навіть якщо ризики очевидні — реагувати нікому або вже надто пізно”, – розповів Невдоха у коментарі для BBC News Україна.

Він підкреслив, що важливо, аби родину від початку супроводжували сімейні лікарі, соціальні працівники, медичні сестри, які бачать вагітну або новонароджену дитину, і можуть оцінити: є в сім’ї ресурси чи ні, потрібна підтримка чи ні.

“Можливо, варто подумати про нові інструменти. Наприклад, частину виплат можна було б спрямовувати через умовну “ковідну модель” – тобто на визначені цілі, під конкретні КВЕДи чи витрати, які дійсно стосуються дитини: харчування, ліки, підгузки, дитячі речі, дитячі послуги”.

“Це не виключає грошової допомоги, але дає можливість підвищити адресність і знизити ризики нецільового використання”, – каже Невдоха.

Автор фото, Кирило Невдоха

Підпис до фото, Кирило НевдохаНатомість керівниця Координаційного центру з розвитку сімейного виховання та догляду дітей Ірина Тулякова підкреслює, що виплати — не про стимулювання народжуваності, а про підтримку родин та превенцію.

“В умовах війни бідність зростає, а за 860 грн на місяць неможливо навіть памперси купити. Виплати просто необхідно збільшити також і для дітей сиріт, на підтримку прийомних родин. Звичайно, і послуги гарантувати потрібно, але фінансова підтримка має хоч трохи відповідати рівню інфляції. Тому підтримую це рішення”, — написала експертка.

Голова громадської організації “Соціальна Синергія” Маріанна Онуфрик зазначає, що в інших країнах світу виплати на дітей залежать від багатьох факторів — доходу родини, місця проживання, кількості дітей.

“Додаткова соціальна виплата в місті Києві в Чернівецькій області в селі — це є різні речі. Те, що ти можеш купити за цю виплату в різних місцях дуже сильно відрізняється”.

“Як правило, оці виплати соціальні, в тому числі при народженні, підвищуються перед якимись виборами або, коли є загроза того, що народ може бути незадоволений владою”, – розмірковує експертка в коментарі ВВС Україна.

І хоча під час воєнного стану загальнонаціональні вибори не проводять, все ж владі часто закидають неофіційну до них підготовку.

Маріанна Онуфрик також нагадує, що коли подібне різке підвищення виплат сталося у 2005-му році, то народжуваність дійсно зросла, але лише в перші три роки.

Автор фото, Маріанна Онуфрик

Підпис до фото, Маріанна Онуфрик“Бо коли дійшло до цих трьох років, виявилося, що у нас недостатньо дитячих садків. Діти пішли до школи, яка закінчується о 12:00 і немає групи продовженого дня. Тобто це комплексна ситуація”, – зазначає Онуфрик.

Вона також звертає увагу на те, що за кордоном виплати для підтримки сімей прив’язані не лише до рівня заробітку, але і до витрат.

“Відбувається відстеження як ця родина живе, як витрачає гроші. Грубо кажучи, таке загальне декларування. Якщо ти претендуєш на виплату, то соціальна служба зобов’язана і мусить перевірити тебе повністю. У нас це не передбачено”.

Маріанна Онуфрик переконана, що новий законопроєкт — це не про соціальний захист.

“У мене немає сумнівів в тому, що люди, які зараз очолюють Міністерство соціальної політики, вони достатньо компетентні, щоб розуміти, що це не про соціальний захист і це не працює саме так, як вони це декларують. Впровадження цих змін має за собою зовсім іншу мету, яка не комунікується, не декларується, але, яка, на жаль, достатньо очевидна. Це популізм”.

Що кажуть у владі на ці закиди

Перша заступниця Міністра соціальної політики України Дарина Марчак наголошує, що в держави є виплати на фінансову підтримку родини у скрутній ситуації, а є такі, що “спрямовані на стимуляцію певної поведінки”.

“Виплата за народження — це навіть не стимул, а меседж для людей, що державі не байдуже, держава хоче, щоб ви бачили, що ми про вас турбуємося. Це факт подяки. І в цьому випадку застосовувати майнові критерії — це буде породжувати відчуття несправедливості”, – каже Марчак, відповідаючи на питання про однакову суму за дитину для всіх громадян.

За її словами, щомісячна виплата по 7 тисяч грн протягом першого року після народження дитини, — це також про те, аби у будь-якої жінки були свої кишенькові гроші, оскільки часто жінка після пологів не має ніяких власних доходів.

“Це ставить жінку в ситуацію абсолютно повної фінансової залежності від чоловіка чи від родичів”, – каже Марчак.

Вона має сумніви, що ця сума спровокує збільшення кількості людей, які народжуватимуть заради грошей.

“Одноразова виплата, яку ми запроваджуємо, не настільки велика, щоби створювати таку негативну мотивацію. Також ми фактично навпаки розтягуємо період виплат на тривалий час, для того, щоби жінка кожного місяця мала ці гроші”, – зазначила Марчак.

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Дарина МарчакВона підкреслила, що держава починає фінансувати послуги з догляду за дитиною.

“Ми запроваджуємо можливість для жінки після народження дитини обирати: доглядати дитину, залишатись вдома рік, чи повертатися до роботи через рік, два, чи через три роки після народження дитини. Але якщо жінка вирішить повернутись на роботу на будь-якому з цих етапів, держава буде надавати їй кошти на оплату послуг з догляду за дитиною”.

Марчак також розповіла, що в держави є окремі програми, які спрямовані на підтримку і захист родин від бідності. Саме вони застосовують фінансово-майновий критерій, оцінку фінансового стану.

“Треба розуміти, що є також родини з дітьми з інвалідністю. Їхні потреби взагалі принципово інші. І ми реагуємо на цю вразливість, і для таких родини додаємо додаткові послуги і виплати, оскільки утримання, підтримка дитини з інвалідністю потребує набагато більше коштів і сил”.

Закиди про те, що законопроєкт з’явився саме зараз і пов’язаний із виборами Дарина Марчак заперечує.

“Це відбувається зараз, тому що в вересні 2024 року було ухвалено стратегію демографічного розвитку до 2024 року. Там є окрема ціль — підтримка родин з дітьми, створення умов підтримки, щоби жінки легше наважувалися народити”, – зазначає заступниця міністра.

Очікується, що запропоновані зміни запрацюють від початку наступного року, коли на них буде закладений відповідний бюджет.

“Цей законопроєкт передбачає, що ми насправді витрачаємо велику суму грошей на підтримку кожної дитини, але інструментарій цих витрат є різноманітним та дозволяє краще збалансувати потребу дитини на кожному етапі розвитку”.

Як це працює в інших країнах

Більшість країн дійсно регулюють виплати на дитину згідно із доходом родини і ці суми постійно переглядаються.

У Великій Британії, до прикладу, щотижневі виплати на дитину залежать від рівня доходів батьків. За останніми оновленнями, виплати починають зменшуватися, якщо хтось із пари заробляє понад £60,000 (3,4 млн гривень). Повністю припиняються — якщо дохід сягає £80,000 (4,5 млн гривень).

Розмір виплат становить близько 1500 гривень на тиждень за старшу або єдину дитину, 960 гривень на тиждень — за кожну наступну дитину.

У Канаді виплати залежать від доходу родини, провінції, кількості дітей. Щороку у липні сума переглядається залежно від змін у сім’ї. Максимальна сума, яку отримає родина на дитину на рік – 7 тисяч доларів.

У Польщі щомісячна допомога на дитину складає 800 злотих (близько 9 тисяч гривень). Сума і право на її отримання також переглядаються щороку.




реклама у Нововолинськ