Джерело: sylapravdy.com
У травні 2024 року Луцьке підприємство електротранспорту (далі – ЛПЕ) оголосило тендер на капітальний ремонт мийки машин та санвузлів. Мова про одноповерхову будівлю площею 570 квадратів, у яку заїздить транспорт ЛПЕ для огляду та клінінгу. Щоденно тут обслуговуються 52 тролейбуси та 4 автобуси. Зокрема, у цій споруді перевіряють витік струму, оглядають вузли та агрегати, миють салон і поверхню.
Ще у 2016-му з бюджету Луцької міськради виділяли ЛПЕ понад 2 мільйони гривень, зокрема і на ремонт цієї споруди. Тоді привели до ладу підлогу, оглядові канави та дах.
Натомість торік замовник запланував витратити на оновлення будівлі не менше 5,1 мільйона гривень. За проєктом договору, підрядник мав відремонтувати мийку зовні й усередині та санвузли в інших приміщеннях ЛПЕ.
Підряд дістався єдиному учаснику закупівлі – підприємству з Камінь-Каширського району «Константа-М», яке запропонувало відремонтувати мийку й санвузли за 4 мільйони гривень. Договір сторони підписали 25 червня 2024 року.
25 листопада додатковою угодою затвердили новий календарний графік робіт, згідно з яким ремонт мав завершитися до кінця 2024-го.
Ще через кілька днів Держаудитслужба оприлюднила результати моніторингу цієї закупівлі. Виявилось, що замовник послуг під час тендеру допустив порушення. Зокрема Луцьке підприємство електротранспорту оприлюднило вимоги, які суперечили закону «Про публічні закупівлі», у документації вказало одночасно тверду і динамічну договірну ціну, що також незаконно. А ще визначило переможцем учасника, який не подав документів у передбаченому вимогами тендеру форматі. До того ж, замовник не вчасно відповідав на запити аудиторів.
З огляду на це аудитори зобов’язали комунальне підприємство розірвати договір. Втім, представники ЛПЕ цього не зробили. Згодом уклали нову додаткову угоду, якою продовжили термін виконання робіт до кінця червня 2025 і знизили ціну договору до 2,7 мільйона гривень (разом із ПДВ).
Представники ЛПЕ в системі Рrozorro відповіли аудиторам аж через місяць, хоча законом на це передбачено 3 дні. У поясненні написали про неспівмірність виявлених порушень вимогам розірвати договір:
«Недоліки, які виявлені під час здійснення моніторингу процедури закупівлі є несуттєвими, такими, що не впливають на предмет закупівлі.[…] Вважаємо за неможливе припинення зобов’язань за договором, оскільки даний договір укладено у законний спосіб. Відповідно до умов договору підстави розірвання його відсутні».
Ця історія мала продовження: у день, коли знизили ціну першої закупівлі – 27 грудня 2024-го, – ЛПЕ напряму замовило ще раз у того ж підрядника послуги з ремонту будівлі мийки на 2,4 мільйони гривень. І цю закупівлю у квітні 2025-го після звернення активістів моніторили аудитори. Представники комунального підприємства на відповідні запитання Держаудитслужби пояснили, що мусили укладати новий договір і замовляти додаткову роботу в будівлі мийки, бо потреба у ній з’ясувалася аж під час виконання робіт за першим договором.
«В процесі здійснення авторського нагляду за ходом будівництва проектною організацією, технаглядом, представниками замовника і підрядника було виявлено ряд додаткових робіт, які не були передбачені початковою проектно-кошторисною документацією, але виконання яких є вкрай необхідним для забезпечення певного циклу робіт та завершення будівництва об’єкта. Документальним підтвердженням у цьому випадку є висновок технічного та авторського нагляду про неможливість залучення іншого підрядника, а значить недоцільність проведення торгів, оскільки це призведе до негативних наслідків», – йдеться в поясненні Луцького підприємства електротранспорту.
Зокрема, як приклад нової послуги, не передбаченої попереднім договором, замовник згадав монтування воріт у мийку. У другому договорі підряду в розділі «Додаткові роботи» записано, що для цього встановлювали риштування заввишки 16 метрів, згодом установлювали четверо воріт зі сталевими коробками і розсувними утепленими полотнами та вмонтували 4 приводи підняття воріт. Ворота надало ЛПЕ.
Держаудитслужба, проаналізувавши відповіді, констатувала, що і в цій закупівлі є порушення.
Таким чином, загальна сума ремонту сягнула очікуваної замовником – 5-и з лишком мільйонів гривень. Тобто підрядник отримав і понад мільйон гривень, який начебто зекономило комунальне підприємство на торгах.
Головний інженер ЛПЕ Володимир Бабич прокоментував «Силі правді», чому ЛПЕ без тендеру замовило тому ж підряднику ще робіт на понад 2 мільйони гривень. Він повідомив: під час ремонту виявилося, що частину необхідних робіт не передбачили в договорі. А ще вирішили замінити ворота, чого взагалі не планували спочатку.
«У цьому проєкті не були включені роботи по заміні в’їзних і виїзних воріт. В цьому проєкті не були включені роботи, які ми частково там виконували у спецспосіб, якраз ремонт освітлення. В процесі ремонту виявилися роботи, які не були включені, а деякі потрібно було міняти. [… ] У першій проєктній документації питання ґрунтування було упущене, а всі роботи будівельні треба було проводити з ґрунтуванням. Тобто збирали перелік робіт, які були або зовсім упущені в першому проєкті, або об’єми не відповідали. Ми разом з технічним наглядом і підрядником сформували коригуючий акт і нам провели коригування даного проєкту. […]. Заміна воріт, монтаж і наладка вартували 164 тисячі. Роботи, які ми виконали спеціальним способом, склали 144 тисячі 871 гривню. І інші будівельні роботи, які там вже виникли в процесі коригування проєкту, становили 356 168 гривень», – зазначили в ЛПЕ.
Нові ворота у мийку, які ЛПЕ придбало на тендері торік наприкінці жовтня, тобто між двома закупівлями, вартують майже 1,5 мільйона гривень. Чому не запланували одразу роботу з ними ще на першу конкурентну закупівлю? Посадовець відповідає:
«А в процесі, як то кажуть, апетит проходить під час їжі. Побачили, що це виходить, – давай поміняємо ворота. І зачіпка пішла. По тій причині ми змушені були прийти на коригування кошторису, щоб можна було включити заміну воріт у цей проєкт. А чому ми прямий договір заключили з підрядником? Тому що він, фактично, вже на 60-70% виконав будівельних робіт. І потім розривати з ним договір, а когось щось шукати?.. Ми порадилися з технічним наглядом і прийшли до висновку, що недоцільно. Підрядник матеріали закупив вже майже повністю на всі роботи і частину робіт виконав».
Юрист громадської ініціативи «Прозора Волинь», яка моніторить держзакупівлі, Сергій Іванчук не виключає, що такі дії комунального підприємства, можуть свідчити про попередні домовленості з підрядником.
«Поведінка посадових осіб замовника дає підстави вважати, що конкуренцією і прозорістю тут «не пахне». Коли ігноруються невідповідності у тендерній пропозиції, коли без тендеру укладається договір із сумнівних підстав, коли відверто ігноруються законні вимоги контролюючого органу (Держаудитслужби), то все це може свідчити про можливі попередні домовленості між замовником та учасником, а відтак – що проведений тендер був лише формальністю, адже все було вирішено заздалегідь», – прокоментував Сергій Іванчук.
Приватне підприємство «Константа-М» зареєстроване 23 роки тому в селі Олексіївка Камінь-Каширського району. Основний вид діяльності – оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. Його власник – Ігор Костянтинович Марчук, а директор – Костянтин Марчук, який є депутатом Камінь-Каширської міськради від «ВО «Батьківщина».
Нині правоохоронці розслідують кримінальну справу щодо ПП «Константа-М»: фірму підозрюють у завищенні цін на ремонті в лікарні у Любомлі. Обумовлена наприкінці 2023 року вартість ремонту становить 2,8 млн гривень. На думку слідчих, видаткові накладні, надані посадовими особами підприємства, містять ознаки підробки та можуть свідчити про те, що між ФОП та ПП, було здійснено фіктивну безтоварну операцію з метою привласнення коштів, виділених на ремонт.
Загалом же, згідно з даними системи Prozorro, підприємство з 2016 року отримало від бюджетних організацій майже 260 замовлень на 83 мільйони гривень. Зокрема, у 2022 році – на 5,3 мільйона гривень, у 2023-му – на 17,6 млн гривень, у 2024 році – на 23 мільйони.
Луцьке підприємство електротранспорту на момент написання матеріалу двічі замовляло послуги в ПП «Константа-М». Обидва рази стосувалися будівлі мийки. Насьогодні її ремонт завершений.
Раніше «Сила правди» писала, що фірма експодатківця відсудила у Волинського військового лісгоспу 9,4 мільйона гривень.
Цей матеріал підготовлено в рамках проекту «Розширення можливостей місцевих громад для реалізації антикорупційної політики», що реалізовується ГО «Рівненський центр «Соціальне партнерство», за фінансової підтримки фонду National Endowment for Democracy».