Джерело: www.radiosvoboda.org
Кожен український регіон вирізняється своїми рушниками, що є свідченням різноманіття і багатства української вишивки і людської фантазії.
Велику колекцію українських рушників зібрав майстер народного мистецтва з вишивки, колекціонер, етнолог Юрій Мельничук. Він розповів, яке значення має рушник для українського народу, які смисли вкладають у нього?
Рушники використовують молодята, коли одружуються. На вишиваний чи тканий рушник ставлять хліб, ним прикрашають великодній кошик, образи в хаті.
Українці з давен прикрашали хати тканими і вишиваними рушниками. Рушники є побутові, обрядові, родинні, хатні. І цей перелік вказує на те, наскільки важливим для українців було збереження родинних традицій, дотримання обряду. А це і весільні рушники, і родильні (коли жінка чекала на народження дитини), і на хрестини, проводи в дорогу, до війська, і поховальні, і поминальні, і хатні.
Юрій Мельничук, майстер народного мистецтва з вишивки
Етнолог, майстер народного мистецтва з вишивки Юрій Мельничук зауважує, що рушник в українській культурі – це неабияке прадавнє явище. Протягом життя людину супроводжувало до двадцяти вишитих чи тканих рушників, підрахували фахівці. Як колись говорили, рушник із людиною ‒ від народження до смерті.
Народження, одруження, смерть – ці три моменти в житті людини обставляються тканиною, зокрема рушниками
Полотно гарне, якісне, тонке, вибілене, коли сама людина виткала і на ньому й вишивали. Його використовували у безлічі обрядах. Рушник супроводжує все життя українця в прямому сенсі цього слова», ‒ розповідає Юрій Мельничук.
Юрій Мельничук, майстер народного мистецтва з вишивки
Українці вкладали у рушник інформацію
Стільки дітей було в родині, стільки й було вишитих чи витканих рушників.
Юрій Мельничук, майстер народного мистецтва з вишивки
Видима сторона – це видиме життя, людські вчинки, діяння, а невидима ‒ думки і почуття
Тобто, видима сторона – це видиме життя, людські вчинки, діяння, а невидима ‒ думки і почуття. Але, як психологи кажуть, що якщо наробити там неакуратно вузлів і перетяжок, то дівчина у заміжжі вигрібатиме всі ці проблеми в житті. А все має бути чисто, як відкрита книга.
Зараз маємо спотворення і подвійну мораль, що має бути про людське око, що скажуть люди, тому має бути гарно. А як там живе це подружжя, то немає значення. В українській культурі через рушники простежується, що в житті людини має бути гармонія. Перед Богом ми відкрита книга, ми нічого не сховаємо перед ним, ані наші тривоги, ані думки. Власне, ця тема і вкладена у рушниках.
Рушники були цільними, полотно не перерізали, не зшивали. В українській культурі домінували білий і червоний кольори. Ткані рушники повсюдно були по українських регіонах, а вишиті далеко не скрізь», ‒ говорить майстер.
Рушник завершував свою місію, коли людина вмирала. Досі, зокрема у гірських селах, є традиція, опускати домовину на рушниках.
Юрій Мельничук, майстер народного мистецтва з вишивки
Зазвичай рушники ткали чи вишивали довжиною до семи метрів. Розрахунок був такий: ширина повинна відкластись на довжині сім разів. Є такий варіант, що довжина у два зрости людини.
Колекція рушників майстра народного мистецтва з вишивки Юрія Мельничука (на фото)
«Такі регіони, які Лівобережна Київщина, Чернігівщина, Лівий берег Дніпра, то там семиметрові рушники, використовували також для прикрашання на свята полиці з іконами, рушники-Божники», ‒ каже Юрій Мельничук.
У його колекції – багато різних рушників, практично з усіх українських регіонів. І це показує багатство української традиції і обрядовості. Є рушники, які використовували лише на Різдво, на піст, поминання рідних. Багато мережаних рушників використовували на Лівобережній Україні. Білі мережані рушники витягували на Святвечір, як спомин про тих, кого вже немає поруч.
На рушниках по всій території України вишивали дерево життя, як символ роду і поєднання поколінь. Чорний колір у рушниках у поєднанні з червоним з’явився наприкінці ХІХ століття з впливом «брокарівської», «мильної» вишивки.
Українські рушники мають два кінці, це гармонія – баланс і рівновага
Нині спотворене розуміння, для прикладу, весільного рушника. Дбають не про те, щоб сама собі дівчина його вишила, дотримуючись традиції, правил, техніки, а дивляться, хто швидше стане на цей рушник», ‒ зауважує колекціонер, етнолог Юрій Мельничук.
Юрій Мельничук, майстер народного мистецтва з вишивки
В його збірці є найдавніший вишитий рушник кінця XVII -XVIII століття з Полтавщини. На ньому вишите дерево з безліччю бруньок, як зчитується з рушника, має з’явитися багато нових житті у цьому роді.
Рушники – це небесні підпори, ці слова дослідника Олександра Фисуна навів Юрій Мельничук. Це символ ідентичності українців.
Юрій Мельничук, майстер народного мистецтва з вишивки, та Галина Терещук, кореспондентка Радіо Свобода
У День Незалежності України представники з двадцяти країн світу об’єднаються онлайн, щоб спільно створити вибійчані рушники – як символ пам’яті та гідності. Кожен учасник проєкту розробив свої власні зображення для штампів для вибійки. У Києві ця подія відбудеться у Національному музеї декоративного мистецтва. Вибійка – це традиційна техніка декорування тканини за допомогою різьблених штампів. Вона була поширеною в Україні з XI століття, а набула популярності з кінця XVII – початку XVIII століть. Як наголошують організатори події, ця давня техніка майже зникла, тому й хочуть привернути увагу акцією «Знаки ідентичності».
Колекція Юрія Мельничука є дуже цінною, тому що він зберігає рушники, сорочки, строї з тих місцевостей, які тимчасово опинились під російською окупацією. Величезна кількість цих народних речей втрачена через війну. Є люди, які старались бодай щось вивезти і врятувати з Донбасу, несли ці сорочки і рушники під обстрілами для того, щоб зберегти для історії, щоб не втратити зв’язку між покоління, бо кожен орнамент допомагає зчитати минуле українців, показує особливості і багатство того чи іншого регіону.
У 2015 році Наталія Каплун, яка до окупації Росією працювала у Луганському обласному краєзнавчому музеї, розповіла Радіо Свобода, що жодного експонату з музею не вдалось евакуювати, а фонд налічував понад 200 тисяч одиниць.