Джерело: www.radiosvoboda.org
Про специфіку боїв на воді розповідає боєць із позивним «Очерет» із 2-го загону спеціальних дій «Корд» ім. Владислава Пелешенка у складі «Спецпідрозділу Тимура» ГУР МО України.
Самопідіймальна бурова установка «Петро Годованець», що належить ДАТ «Чорноморнафтогаз» на шельфі Чорного моря, одна з двох так званих «вишок Бойка», 2012 рік
Ніхто не йшов просто на рожен, нічого не знаючи, не провівши розвідку, дорозвідку і не знаючи, що там насправді відбувається
«Це [по суті] корабель, що будується на суднобудівних заводах. Потім його буксирують до місця, де проведена геологічна розвідка, де він уже буритиме. З нього опускаються чотири так звані стійки, потім проводять водолазні роботи, стійки анкеряться до дна. Це глибина може бути, наскільки я бачив за номерами відміток, метрів 40, десь 50. І потім платформа на потужних кранах, редукторах піднімається над водою метрів 10-15, щоб її шторм не зачепив», – розповідає про технологію створення та переміщення газовидобувних платформ на необхідну локацію в Чорному морі «Очерет».
Розкрити подробиці боїв за бурові платформи «Очерет» пропонує вже після війни. Зараз будь-яка деталь може допомогти противнику, пояснює він.
«Ніхто не йшов просто на рожен, нічого не знаючи, не провівши розвідку, дорозвідку і не знаючи, що там насправді відбувається. І коли ми отримували цю інформацію, то відпрацьовували і безпілотні літальні апарати, і потім були також місії дорозвідки, і після цього вже був безпосередньо захід на платформу, укріплення, створення бойових позицій та контроль вишки», – каже ГУРівець.
Із відео ГУР зрозуміло, що штурм газовидобувних платформ, які утримуються Росією, – це рейд на катерах на десятки кілометрів до точки призначення, атака на позиції противника на бурових FPV-дронами та стрілецький бій з метою його придушення.
Будь-який наступний боєць, хто ближче, може стати за кермо і управляти бортом
«Рейдова швидкість – це близько 50–60 км/год. Якщо відбуваються маневри або бойове зіткнення, здійснюється маневрування човнів, то це може бути понад 100 км/год. Коли це ще й ніч, і коли багато човнів – це таке собі шоу», – пояснює «Очерет».
Кожним катером у бою керує шкіпер. Але в загоні «Очерета» ця посада умовна. В ідеалі кожен борт – це команда універсальних бійців.
«Коли йде бойова операція, то небо на 360 градусів контролюється усіма, тому що шкіпер дивиться більше вперед. Його помічник контролює більше «право-ліво», але корму теж хтось має стерегти. Правий та лівий фланг – усі зосереджені як один. Взагалі у загоні така практика, що всі мають керувати човнами. У нас відбуваються постійні навчання, тобто всі члени загону мають управляти будь-якою технікою, поводитися з будь-якою зброєю тощо. Постійно тренуються. Шкіпер безпосередньо відповідає на місії за маршрут, але, не дай Боже, якщо з ним щось трапиться, будь-який наступний боєць, хто ближче, може стати за кермо і управляти бортом», – говорить ГУРівець «Очерет».
Чорне море. Катер і бійці ГУР МО України. Попереду газовидобувна платформа
У таких морських боях російських військових може підтримувати авіація. «Очерет» – один із бійців, які пережили на морі атаку російського винищувача.
«Це теж була одна з наших місій, нам потрібно було доставити на одну з бурових обладнання, поповнити хлопцям запаси продуктів, води тощо. Це була звичайна місія, нічого складного. Ми прийшли, стали, почали роботу свою виконувати, інженери почали монтувати обладнання, вивантаження, завантаження, ротаційні основи. І літак зайшов – ми його навіть не чули – з боку Зміїного. Вони знають, як це робити, що ми навіть не почули гуркіт двигунів. Спочатку ніби грім пішов – гул моторів – це я його побачив уже з відстані, може, метрів 800–900», – згадує «Очерет».
МіГи більше атакують узбережжя, а «сушки» – це морська робота. І постійно в небі щось є
У тій атаці, згадує військовослужбовець, їм пощастило. Пілот російського літака Су атакував, але не влучив у ціль. Особовий склад і катери вціліли.
«Росіяни патрулюють у Чорному морі 24 на 7. Це, як правило, кілька безпілотників, які можуть літати 8-12 годин, може, більше доби. І підкріплюється це винищувачами МіГ-31, Су-24М, Су-34Р та Су-35, залежно від місій. МіГи більше атакують узбережжя, а «сушки» – це морська робота. І постійно в небі щось є», – пояснює український військовий.
«Очерет» переконаний, що значною мірою успіх кожної морської операції залежить від підготовки на суходолі.
Боєць із позивним «Очерет» зі «Спецпідрозділу Тимура» ГУР МОУ під час інтерв’ю. Київ, 8 вересня 2025 року
«50% успіху цієї роботи – погода. Тому що ми чітко відстежуємо погоду, шторми, вітри. Це найголовніше в цих операціях», – зазначає «Очерет».
Якогось глибинного зв’язку з анексованим Кримом «Очерет» не має і не мав. Розповідає, бував на Кримському півострові, як і багато інших українців.
«Товариш мій пожартував, сказав, коли скінчиться війна, ми тобі путівку на моря купимо, щоб поїхати відпочити. Чорне море стало для нас такою частиною життя. Постійна робота в морі», – каже ГУРівець.
Одна з останніх гучних операцій ГУР МО України в Чорному морі – атака і виведення з ладу корабля Чорноморського флоту Росії «Спасатель Ильин». Судно спустили на воду в 2015-му і, за оцінками ГУР, коштувало воно 60 мільйонів доларів. Кораблів такого класу Росія має чотири.