Головна Без категорії Фінансування кіберспорту в Україні: експертна оцінка Павла Вишняка

Фінансування кіберспорту в Україні: експертна оцінка Павла Вишняка

4
0

Джерело: www.volynpost.com

Упродовж останніх років українська кіберспорт арена переживає перехід від «тусовки з комп’ютерів» до серйозного бізнесу. З 2018 року розвитком цього напряму займається окрема федерація (UESF), що провела понад 400 турнірів. У вересні 2020-го комп’ютерні змагання офіційно визнали видом спорту в нашій країні. Ми поговорили з експертом Павлом Вишняком, який зауважив, що кіберспорт України вже не лише про геймінг, а про інвестиції та імідж держави.

Державна підтримка кіберспорту в Україні Минуло тільки кілька років, як кіберспорт офіційно визнано спортивною дисципліною на державному рівні. З цього моменту напрям почав розвиватися системніше, а глядацька активність зросла. Наприклад, у першій половині 2025 року українськомовні трансляції переглянули понад 13,1 млн годин. Це на 44% більше, ніж торік.

Також, як зазначає Павло Вишняк, формування офіційної національної збірної стало сигналом, що держава ставиться до цього серйозно. Це відбулося ще у 2021 році. За словами тренера національної збірної з Dota 2, цікаво те, що кіберспортивних команд, які б представляли свою державу на міжнародному рівні, в інших країнах немає.

Наразі з боку держави підтримка означає:

  • Базова фінансова допомога. Держава може частково покривати витрати. Наприклад, на поїздки збірної на міжнародні змагання чи організацію офіційних турнірів.
  • Нормативна підтримка. Міністерство координує діяльність федерації, щоб усе відбувалося за правилами. З реєстром спортсменів, тренерів, офіційними рейтингами.
  • Доступ до державних програм. Завдяки офіційному статусу, eSports може претендувати на участь у програмах розвитку молоді та спорту, як інші дисципліни.
  • Проте варто сказати чесно, що держава ще не покриває всі витрати. Зазвичай підтримка є частковою. Основне фінансування здійснюють засновники федерації. Також значні ресурси доводиться залучати через спонсорів. Павло Вишняк зазначає, що для стійкого розвитку кіберспорту України потрібно, щоб підтримки було більше. Не лише на рівні подій, а й у створенні інфраструктури.

    Приватні інвестиції в кіберспорт: розвиток ігрових команд та інфраструктури Коли говоримо про розвиток кіберспортивних команд та інфраструктури, приватні інвестиції відіграють ключову роль. Саме бізнес-вкладення дозволяють командам рости, закуповувати обладнання, тренуватися, брати участь у міжнародних турах.

    Наприклад:

  • Natus Vincere (NAVI). Одна з провідних українських мультигеймінгових кіберспортивних організацій. Їхній інвестор Максим Кріппа, що з 2025 року є президентом федерації, почав вкладати в команду ще у 2018-му, а згодом став її власником.
  • Maincast. Той же Кріппа фінансував трансляційну студію Maincast, придбавши приблизно 25% акцій. На старті студія залучила щонайменше $800 000 для запуску. Це приклад, коли вкладення ідуть і в команду, і в інфраструктуру.
  • WePlay Esports/WePlay Holding. Українсько-міжнародна група, яка у 2022 році інвестувала в медіакомпанію OTK Media (One True King). Хоч це не безпосередньо «команда», але це медіапроєкт у кіберспорті в Україні за участю популярних стримерів Twitch.
  • WePlay Esports Arena Kyiv. Також компанія вклала кілька мільйонів доларів у будівництво кіберспорт арени, яка зайняла сьомий павільйон на ВДНГ. Майданчик може трансформуватись під різні дисципліни. Вміщує 160 глядачів.
  • Blocksport.io. Швейцарсько-українська sport-tech компанія. У 2021 році залучила $500 000 + $400 000 у токенах на розвиток мобільних додатків для фан-інтерактиву в спорті/eSports. Є лідером фанатських апок для кіберспорту з часткою ринку 7%.
  • Organization.GG. Платформа для кіберспортсменів-стрімерів. Отримала фінансування в розмірі $610 000 у 2021 році. Серед інвесторів — холдинг WePlay Esports, венчурний фонд QPDigital та бізнес-ангели з Кремнієвої долини.
  • Ці приклади показують, що приватні гроші йдуть не лише на «купити геймерів і виграти турнір», а на комплексний розвиток кіберспорту України. Медіа, технології, платформи, команди, бренд.

    Інфраструктурні зміни в кіберспорті в Україні: як змінюється індустрія Це про те, де, як і з чим проводити змагання, тренуватися, транслювати. Саме ці речі перетворюють ентузіазм геймерів на справжню індустрію.

    Ось кілька ключових змін:

  • Є вже кіберспорт арени, які спеціально створені під різні дисципліни. З гарним інтернетом, сценами, зручними умовами для глядачів. Наприклад, WePlay Esports Arena Kyiv вважається одним із ключових центрів у Києві.
  • Зростає кількість трансляцій українською мовою та локалізованого контенту. За перше півріччя 2025 року україномовний сегмент зріс на понад 40%, тоді як у світі аналогічний показник — 10-15%, а в Європі — лише 2-3%.
  • Технологічні рішення. Кіберспортивні команди застосовують аналітику, статистику, спеціальне обладнання. Те, що колись було тільки за кордоном. Як зазначено про українців з MONTE — «акцент на технологічних рішеннях» — говорить сам Павло Вишняк.
  • Також індустрія адаптується до викликів. Війна, економічна нестабільність, відтік кадрів — все це створює складнощі. З іншого боку, це стимулює креативні рішення. Онлайн-турніри, благодійні формати, гнучкі моделі. Наприклад, платформа від WePlay Holding запустила серію благодійних турнірів на підтримку української армії.

    Оцінка Павла Вишняка — викликів та перспектив: чи можуть інвестиції в кіберспорт вплинути на економіку України Світовий кіберспорт зараз переживає справжній вибух. За прогнозами аналітиків, обсяг індустрії збільшиться з $3,7 млрд у 2025 році до 25,4 млрд у 2035-му. Середньорічний темп зростання складе понад 21%.

    Про це у своїх дослідженнях зазначає італійська експертка з eSports Софія Торчіо, а про кіберспорт України фахівець із геймінгу Павло Вишняк зазначає, що сфера стикається з низкою викликів, але водночас відкриває оптимістичні перспективи для економіки країни.

    Виклики – Нестабільність фінансування. Інвестиції часто приходять проєктно/тимчасово. Якщо команда чи турнір не дає швидкого результату, фінансування можуть згорнути.

    – Обмеження інфраструктури. У багатьох регіонах України немає арени, стабільного інтернету високої швидкості, належного обладнання. Це стримує розвиток.

    – Війна та економічний тиск. Ризики зростають, гравці можуть переїжджати, спонсори — зменшувати вкладення. Наприклад, у 2025 році темпи капітальних інвестицій в Україні знизилися до 32,5%.

    – Конкуренція на глобальному рівні. Українські команди сильні, але світ рухається дуже швидко. Щоб втриматись, потрібно вкладати в аналітику, тренування, міжнародні практики.

    Перспективи – Збільшення аудиторії. Як уже згадано, українськомовні трансляції у 2025 році зросли на 44%. Це означає ширший інтерес, який можна монетизувати.

    – Експорт талантів та брендів. Українські гравці беруть участь у міжнародних командах та у глобальних лігах. Це приносить в країну не лише імідж, але й гроші.

    -Розвиток суміжних сфер. Обладнання, стріми, медіаконтент, аналітика — все це створює робочі місця та окрему бізнес-екосистему.

    – Позитивний сигнал для інвесторів. Коли все більше приватних компаній бачить потенціал, це може запустити «ефект лавини».

    Як підсумок, Павло Вишняк переконаний, що інвестиції в кіберспорт впливають на економіку України, але не миттєво. Це довготривалий процес. Коли команда отримує фінансування, створюється арена, з’являються глядачі, це означає більше витрат в країні на технології, послуги, медіапродукт.

    Бажаєте дізнаватися головні новини Луцька та Волині першими? Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram!

    Якщо Ви зауважили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію




    реклама у Нововолинськ