Джерело: www.bbc.com
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, BBC приєдналася до берегової охорони у спостереженні за так званим “тіньовим флотом” Росії
-
- Author, Джессіка Паркер
- Role, ВВС
- Author, Нед Девіс
- Role, BBC Verify
- 33 хвилин(и) тому
У водах Західної Балтики дедалі частіше з’являються танкери з підозрілою історією та плутаними маршрутами.
Вони регулярно змінюють прапори, назви і страховиків. Такі судна формують так званий “тіньовий флот” – мережу кораблів, що допомагає Росії обходити обмеження на експорт своєї нафти.
Як санкції дають збій
Десь у західній частині Балтики офіцер шведської берегової охорони виходить на зв’язок із танкером, що проходить неподалік і вже перебуває під санкціями.
— Берегова охорона Швеції на зв’язку… Чи готові відповісти на кілька запитань? Прийом.
У відповідь — сильні перешкоди, але крізь тріск рації все ж вдається розчути слова. Член екіпажу поступово називає страховика судна, державу прапора та останній порт заходу — Суець, Єгипет.
“Схоже, цей корабель прямує до Росії по нафту”, — каже шведський слідчий Йонатан Толін.
Так виглядає передова лінія напруженого європейського протистояння з російським “тіньовим флотом” — десятками, а то й сотнями танкерів, які обходять цінову стелю на російську нафту.
Чому Європа боїться втручатися
Після початку повномасштабної війни в Україні Захід запровадив жорсткі санкції проти російського енергетичного сектору. Та, попри обмеження, Москва, за словами союзників Києва, й далі вивозить нафту на старих, зношених танкерах — суднах із непрозорими власниками, сумнівними страховими схемами та підозрілою історією рейсів.
Частину таких кораблів навіть пов’язують із підводними диверсіями, запуском дронів або підробленими даними про місцеперебування.
Підпис до фото, Європейські берегові служби та ВМС постійно зустрічають танкери російського тіньового флоту, які підозрюють у нелегальному транспортуванні нафтиАле у відкритому морі діють свої правила: свобода навігації — майже священна норма. Саме тому втручання тут завжди ризиковане й юридично складне.
Тим часом небезпека тільки зростає: дедалі більше танкерів виходять у рейс без чинного прапора, фактично перетворюючись на “безпаспортні” судна.
“Багато з них — просто іржаві плавучі корита”, — каже аналітикиня Windward AI Мішель Візе Бокманн. І якщо таке судно спричинить аварію чи масштабний розлив нафти — збитки сягнуть мільярдів, а знайти відповідальних буде майже нереально.
Статистика Міжнародної морської організації (IMO) підтверджує масштаб проблеми: лише за рік кількість суден, що ходять під фальшивими прапорами, подвоїлася — їх уже понад 450. Переважна більшість з них — танкери.
Судно, яке змінює імена швидше, ніж порти
BBC вирішила простежити шлях одного з найяскравіших представників тіньового флоту — танкера Unity.
Командувач ВМС Естонії Іво Вярк каже, що лише цього року їхні радари зафіксували десятки проходів таких “безпрапорних” кораблів. Раніше це були радше винятки, а тепер — майже буденність.
Підпис до фото, Голова ВМС Естонії Іво Вярк пояснює: “Судна курсують туди й назад повз Естонію, прямують до великих російських нафтоперевантажувальних терміналів”У день, коли журналісти виходять у патруль разом з естонським мінним тральщиком НАТО, Unity з’являється на екрані додатку MarineTraffic. Він рухається зі сходу — просто в їхньому напрямку.
Маршрут судна — класична історія тіньового танкера. Лише за останній рік Unity чотири рази проходив Ла-Манш, “човгаючи” між російськими портами та Індією, яка не приєдналася до цінового обмеження на російську нафту.
Побудований у 2009 році, він понад десять років ходив під прапором Сінгапуру під іменем Ocean Explorer.
У 2019-му опинився у звіті ООН: його підозрювали у перевантаженні пального на судно, пов’язане із постачаннями до Північної Кореї.
Після цього танкер “перевтілювався” раз за разом.
До 2021 року він змінив назву на Ocean Vela та перейшов під прапор Маршаллових Островів. У 2024 році його виключили з реєстру через санкції Британії проти компанії-власника.
Відтоді судно тричі змінювало ім’я — Beks Swan, March, Unity — і прапори: Панама, Росія, Гамбія. Єдине, що залишалося постійним, — унікальний IMO-номер.
У серпні танкер заявив, що ходить під прапором Лесото. Проблема в тому, що Лесото — крихітна держава без виходу до моря, і, за даними IMO, у неї немає власного морського реєстру. Тобто цей прапор — чиста формальність.
BBC намагалася зв’язатися з власником Unity, компанією FMTC Ship Charter LLC із Дубаї, але ні листи, ні дзвінки не дали відповіді.
Аналітики Windward AI оцінюють: приблизно 60% таких танкерів належать невідомим бенефіціарам. Складні ланцюжки власності, фіктивні компанії та постійна зміна назв — це своєрідний “дрес-код” тіньового флоту.
За словами Мішель Візе Бокманн, деякі з цих суден уже дійшли до точки, коли “навіть не намагаються дотримуватися правил”.
Восени Unity пройшов Північним морем, а потім увійшов у Балтику, обминувши Швецію та Естонію — саме там ми його і зафіксували.
6 листопада він став на якір у російському порту Усть-Луга, де й перебуває досі.
Танкер включений до санкційних списків Великої Британії та ЄС, але, як і багато інших подібних суден, продовжує працювати без перешкод.
У січні Unity пережив шторм у Ла-Манші й отримав пошкодження. У серпні його затримали в російському порту — за повідомленнями, через технічні проблеми та невиплату зарплат.
Автор фото, Planet Labs
Підпис до фото, На момент публікації статті танкер стояв на якорі біля найбільшого російського нафтопорту — Усть-ЛугаПопри обмеження, у жовтні Росія отримала від експорту нафти та нафтопродуктів 13,1 млрд доларів — на 2,3 млрд менше, ніж роком раніше.
Аналітики підрахували: близько 62% російської нафти перевозять судна, пов’язані з “тіньовим флотом”. Найактивніші покупці — Китай та Індія, далі йдуть Туреччина та сам Європейський Союз.
Обмежені повноваження держав
Хоча політики говорять про необхідність посилювати заходи, офіцери ВМС і берегової охорони нагадують: чим далі від берега, тим менше повноважень у держави.
Безпрапорні судна формально не мають права на “мирний прохід”, але затримати їх можна лише за наявності доказів злочину, а такі операції трапляються рідко.
“Тут є свої складнощі, — пояснює командор Іво Вярк. — Через близькість російських сил до наших кордонів ризик ескалації занадто великий, щоб робити такі операції регулярно”.
Автор фото, Frans Sanderse
Підпис до фото, Танкер Unity, раніше відомий як Ocean ExplorerЕстонія добре це знає: коли в травні вони намагалися зупинити безпрапорний танкер, Росія підняла в повітря винищувач і посилила присутність у Фінській затоці.
До всього додається страх перед комерційними наслідками та можливими відповідними діями.
“Щодня в Балтійському морі відбувається щось підозріле… Але ми не ковбої й не будемо стрибати на кожне судно. Сам факт спостереження вже є стримуванням”, — каже один з офіцерів НАТО.
“Міжнародний порядок тріщить по швах”
Після короткого радіодіалогу шведський офіцер дякує екіпажу та відпускає танкер Unity далі — у бік Росії. Вся перевірка тривала трохи більше п’яти хвилин.
“Це частина великої картини, — пояснює слідчий Тулін. — Дані важливі для моніторингу ситуації на морі”.
Але аналітики помічають тривожну тенденцію.
“Ми буквально бачимо, як міжнародний порядок руйнується, — зазначає Мішель Візе Бокманн з Windward AI. — Тіньова флотилія стає дедалі темнішою та небезпечнішою”.
Росія, своєю чергою, критикує західні санкції, називаючи їх “незаконними” та “підривними для глобальної торгівлі”.
Представники посольства РФ в Лондоні заявили ВВС, що вважають термін “тіньовий флот” некоректним і дискримінаційним, а випадки недійсних прапорів пояснюють “адміністративними затримками”.
За їхніми словами, саме країни, що вводять санкції, “ускладнили ситуацію”, змусивши судновласників працювати у “фрагментованому та репресивному регуляторному середовищі”.
Додаткові матеріали підготували Адріенн Мюррей, Майкл Штайнігер та Алі Заїді.













