Джерело: www.bbc.com
Автор фото, Колаж ВВС/Getty Images
Підпис до фото, Найпопулярніші в Україні штучно створені треки зазвичай мають нотки фольку і патріотичний настрій
-
- Author, Ілона Громлюк
- Role, BBC News Україна
- 30 листопада 2025
Чи впевнені ви, що музику, яку ви слухаєте зараз в навушниках, створила людина, а не штучний інтелект?
Коли у 2021 році Святослав Вакарчук написав у твіттері, що його хіт “Без тебе мене нема” зробив ШІ, нібито перед тим переслухавши всі пісні “Океану Ельзи” – це був лише жарт. Тоді технічно це вже було можливо, але звучало б досить незграбно.
Але в 2025 році ситуація кардинально інша, і тепер хіти, створені ШІ – це радше буденність, хоча ми цього часто і не помічаємо.
Відрізнити, яка музика справжня, яка ні – складно.
Дослідження показує, що 97% слухачів не можуть це зробити. Проблема існує не тільки в Україні, а і всьому світі.
Через це справжні артисти починають переживати за своє майбутнє, а деякі, от як Пол Маккартні – навіть виступають різко проти того, що компанії використовують для навчання ШІ справжню музику, на основі чого він потім може створювати штучну.
У липні цього року в українських чартах YouTube Music вперше склалася ситуація, коли 10 з 30 пісень, найпопулярніших серед українців, були створені – тобто не тільки написані, а і заспівані – штучним інтелектом.
То як відрізнити штучну музику від справжньої, чому нам так подобаються ШІ-пісні, і чи справді це може призвести до проблем?
Які популярні в Україні треки створив штучний інтелект
Які пісні, створені штучним інтелектом, слухають українці?
Зазвичай це клубна музика з фольк-нотками, або щось патріотичне, от як вірші, покладені на музику, Василя Стуса, Павла Тичини, Лесі Українки, які Стус, Тичина чи Леся Українка і “співають”.
“Туман танцює по землі повільно” або “Карпатський звук у тиші ранній – туман здіймається до хмар…” – ймовірно, один із найбільших штучних хітів сьогодні в Україні.
Вперше ця пісня з’явилася на YouTube на сторінці Y.K.Music пів року тому і має більш ніж 17 мільйонів переглядів.
У коментарях, як це часто буває під іншими ШІ-треками – просто шквал емоцій. Від гордощів за “справжню українську музику” до надій на те, що “цей шедевр повинен бути на Євробаченні”.
І хоч її, на відміну від пісень, створених людьми, не почути на радіо, на цей хіт можна, наприклад, натрапити в плейлистах магазинів.
Автор фото, Телеграм-канал що ти знаєш про Бобула
Підпис до фото, Так виглядав топ-чартів YouTube в липні 2025 року. На цьому скріні чотири з п’яти головних хітів – це ШІ-творінняДеякі користувачі в коментарях пишуть, що вперше почули її під час поїздки автобусом.
Ще одна впізнавана пісня на 34 мільйони переглядів – “Ніч”, відома як “Холодна ніч, бокал просекко”. Вона з’явилася на YouTube у популярному профілі з назвою Amaya Roma, що належить музичному лейблу Tbilisi Records.
Назва підказує, що цей лейбл, ймовірно, грузинський. Але точної інформації про країну-походження немає, у той час як абсолютна більшість пісень, які виходять на Tbilisi Records – російськомовні.
Через це в деяких слухачів і артистів з’явилися побоювання, що деякі пісні хоч і виконані українською, насправді їх могли створити в тому числі росіяни, багато з яких під час війни живуть у Грузії. А за пісні, які мають на YouTube мільйони переглядів, можна отримати тисячі доларів.
BBC News Україна намагалася отримати коментар у Tbilisi Records, написавши їм на вказаний на YouTube мейл за кілька тижнів до виходу цієї статті, але відповіді так і не отримала.
Існують і більш витончені способи використовувати ШІ при створенні треків. От як у випадку із українським репером Marshroot.
Під цим ніком ховається реальний виконавець – Михайло Творцов. Його кліп на пісню “Переболить”, що вийшов два місяці тому, має більш ніж два мільйони переглядів. Слухачі не мали до репера якихось підозр. Але Творцов у своєму телеграм-каналі зізнався, що хоч він сам написав текст і аранжування до пісні, у кліпі вокал не його, а ШІ.
Творцов – військовий, і, як він пояснив, у відпустці в нього було тільки 15 днів і “цього замало, щоб фізично записати три релізи”.
“Тому я прийняв непросте, але свідоме рішення використати синтезований вокал. Перевидання записані не моїм голосом, а згенерованим”, – написав він, оголосивши водночас і про завершення свого творчого шляху.
Чому цей контент такий популярний
На початку 2025 року в YouTube-чартах була тільки одна-дві пісні зі ста, створених ШІ, а зараз їх уже десятки, з’ясувало українське видання NGL.media. У вересні в чартах було вже 14% таких пісень.
Чому люди слухають штучну музику, і чи каже це щось про якість української музичної індустрії?
Насправді, каже музикант і музичний оглядач Альберт Цукренко, створені ШІ треки “мало чим відрізняються від інших треків, популярних в Україні і зроблених реальними музикантами”.
“Штучний інтелект не вигадує новий жанр чи стиль, на який раптом всі купилися – він просто виділяє щось середньостатистичне з хітів, які звучать на радіо і в чартах. Коли є задача зробити хіт, то це простий інструмент, щоб на прикладі ста тисяч хітів зробити якийсь такий, що звучатиме в тренді”, – пояснює Цукренко.
Музикант розповідає, що він особисто любить слухати інді та андеграунд, і там ШІ ще не так сильно пустив коріння, часто це більш самобутня музика. Натомість у попі, пояснює він, лейбли і музиканти часто роблять треки “по лекалах і алгоритмах”. Визначають, який біт, який бас в тренді, і так створюють хіт за хітом.
“Сучасна популярна музика – це вже давно ШІ ще задовго до того, як з’явився ШІ”, – підсумовує Цукренко.
Багато популярних артистів вдаються до обробки свого вокалу, щоб звучати “ідеально”, та це водночас “вбиває живість звуку”, каже Уляна Голіней, музикантка та викладачка, яка майже 10 років дає уроки вокалу українським артистам.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, ШІ-треки, які популярні в Україні, зазвичай ідеально підходять для застілля чи посиденьок в колі старих друзівІнструменти на основі ШІ давно є в житті музикантів, “а тепер це назвали одним загальним терміном і всі почали цього боятися”, каже музичний оглядач і засновник блогу Bezodnya Music Макс Нагорняк.
На його думку, краще зосередитися на тому, щоб виховати смак в українського слухача, щоб він не куплявся на повністю штучні пісні.
Багато ШІ-треків, популярних в Україні, нагадують старомодні застільні пісні, під які весело гоцати з друзями десь у генделику. Такий пласт музики в Україні є давно, каже Нагорняк.
“Коли в 90-х ще не було що слухати, не сформувалася українська сцена і не було “Території А”, були люди, яких умовно називали лабухи. Вони переспівували народні пісні, звичні людям, в примітивному аранжуванні”, – розповідає експерт.
Лабухи виступали в барах, ресторанах і на весіллях. У них не обов’язково була музична освіта, та найчастіше вони мали хороші голоси або просто добре чуття музики.
І хоч відтоді в Україні з’явилося багато різножанрових, якісних артистів, в деяких селах і містечках, каже Нагорняк, застільні пісні все ще популярні. Їхні любителі цінують не те, хто, що і як грає чи співає.
“Це про настрій і потрапляння в емоцію в моменті”, – пояснює Нагорняк.
“Люди кажуть – це ШІ, але це моя робота”
Та все ж пісні, створені ШІ, не з’являються самі по собі. За процесом однаково стоїть людина чи колектив.
Щоправда, більшість з них рідко йдуть на контакт, ігноруючи запити на інтерв’ю від ЗМІ.
ВВС News Україна вдалося познайомилася з творцем, який стоїть за музичним проєктом Dancefloor AI, найпопулярніша пісня якого “Рідні очі” має 3 мільйони прослуховувань на платформах YouTube і YouTube Music.
“Ой як забути твої рідні очі… І серце в грудях ледь-ледь тріпоче”, – цей запальний, енергійний трек цілком можна уявити на якомусь танцмайданчику в нічному клубі.
На промо пісні зображена дівчина в сексуальному образі та вишиванці. І хоч я і розумію, що це лише картинка, згенерована ШІ для приваблення уваги, мене все одно трохи збиває з пантелику те, що за її створенням стоїть чоловік.
По телефону він представляється мені як 36-річний Вадим Іванюк із Полтави.
“Так, це про клікабельність, – каже він мені про промо до пісні. – Але в мене теж є свої межі”.
Він створює пісні в Suno. Популярний ШІ-додаток генерує треки, максимально наближені до студійної якості.
Щоб створити пісню, треба сказати Suno, в якому стилі вона має бути, який має бути тембр, чоловічий чи жіночий вокал. Далі – вказати текст, підібрати музику та відредагувати композицію.
Вадим каже, що просто любить музику, і спочатку створював подібні пісні для себе, експериментуючи з народними мотивами. Друзі, яким подобалися треки, вмовили його заливати їх на YouTube.
“Люди кажуть – це ШІ, та, вибачте, це моя робота, я над цим працював”, – каже він, пояснюючи, як влаштований його творчий процес.
Зазвичай Вадим починає з бітів, які під настрій генерує у додатку, а потім пише під них сам текст, слова якого іноді “приходять до нього вночі”.
Або ж навпаки – спочатку в пориві натхнення в його голові з’являється текст, “а потім я підбираю музику, яка його “оживлює”.
Автор фото, YouTube Dancefloor AI
Підпис до фото, Назва і промо до найпопулярнішої пісні Dancefloor AIУсе це може зайняти день, а може і кілька годин. Вадим каже, що часто змінює рядки чи приспів, коли “звучить не гармонійно”.
“Мої тексти не генерує ШІ – я їх пишу сам і вкладаю туди багато своїх почуттів і емоцій. – каже він ВВС News Україна. – Нейромережа допомагає мені вчитися: підказує, де можуть бути помилки, як краще побудувати рядок або ритм. Вона для мене як асистент і тренер одночасно”.
Вадим каже, що “небагато” заробив на популярності “Рідних очей”, для нього це радше хобі.
На творчість, розповідає він, його надихає те, що це “комусь потрібно”, що слухачі пишуть, що “слухають мою музику на повторі”. Ці пісні популярні, пояснює він, тому що “людям потрібні прості, емоційні та життєві тексти, вони хочуть почути щось близьке”.
Ті, хто говорить, що в музиці, створеній з допомогою ШІ, “немає емоцій і душі” – “дуже помиляються”, каже Вадим.
“Головне, хто керує цим процесом”, – вважає він.
Плутанина з авторськими правами і “російський” слід
Багато людей вважають, що YouTube, Spotify й інші платформи мають боротися із ШІ, і зусиль, які вони прикладають, недостатньо.
Платформи просять творців добровільно маркувати контент як ШІ, блокують монетизацію у профілів, які явно підпадають під ознаки ШІ, та цих пісень усе одно більшає. Не тільки “оригінальних” ШІ-треків, а і реміксів на них.
Творець Dancefloor AI Вадим Іванюк каже, що багато свого часу він витрачає не на музику, а на боротьбу з піратством.
За його словами, він часто бачить, як його треки, створені з допомогою ШІ, публікують на різних сторінках і в SoundCloud без дозволу. І найгірше, каже він, що “багато хто прикривається патріотизмом”, тобто поширює пісні під гаслами популяризації українського контенту, “а насправді просто краде його”.
На його прохання видалити, розповідає він, у відповідь пишуть або образи, або мовчать. Хоча фактично такий репост не має сенсу, тому що платформи розпізнають автора – і монетизація однаково йде йому, а не тим, хто перепостив трек, каже Вадим.
Проте такі репости – які перетворюють платформи, а разом із ним і чарти, на суцільний музичний спам – можуть вводити в оману слухачів.
Наприклад, в українському ТікТок віруситься пісня “Айфон купи, в ресторан води”. У мережі можна знайти інформацію, що її співає хтось під ніком Aktorka, але голос нагадує штучний інтелект, фото немає, а профіль із такою назвою складно знайти на будь-якій платформі.
Насправді ж це копія пісні “Базовий мінімум” реальної російської співачки MIA BOYKA, каже Вадим.
Це видно як у системі Content ID, до якої мають доступ творці контенту, каже він, так і на кожному відео, де українки танцюють під україномовну версію цієї пісні. При спробі глянути, що це за пісня, Тік-Ток перекидає вас на сторінку російської співачки.
“Тобто навіть якщо трек звучить українською, гроші з TikTok, YouTube, YouTube Music та інших соцмереж отримує Росія”, – пояснює Вадим Іванюк.
Як відрізнити ШІ від не ШІ
Насправді досить складно відрізнити, яка музика грає у ваших навушниках – справжня чи штучна.
“Штучний інтелект стрімко розвивається, стає розумнішим і точнішим. Він може зробити так, що Майкл Джексон співатиме Червону Роту – і це буде голос і тембр Джексона з усіма нюансами”, – каже BBC News Україна викладачка вокалу Уляна Голіней.
Іноді, каже Альберт Цукренко, все ще вилазять “вуха”, за якими можна відрізнити штучний інтелект від реального – чути “дивний шлейф, різні баги, обробку голосу”.
А іноді все вирішує просто випадок.
У серпні популярний у певних колах україномовний постпанк-гурт Transportna виклав на YouTube пісню “Ніби у кіно”, де на 3:21 хвилині чути голос, який співає такі слова: “Звук дещо посилюється і поступово поглинає музику, залишаючись звучати наодинці ще кілька секунд, перш ніж різко обірватися”.
Можливо, це просто творчий хід, але, як зауважили слухачі, у тексті пісні, який гурт залишив під відео, цих машинних рядків немає.
Автор фото, Скрін Youtube Transportna
Підпис до фото, Гурт Transportna підозрюють в тому, що це ШІ-проєктГурт у дописі на YouTube написав, що вони “живі люди”, які самі пишуть тексти, але використовують “музичні програми для створення звуку, обробки голосу й аранжування”.
У їхніх піснях часто чути неправильні наголоси, відсутність рим, а самі артисти комунікують з фанатами тільки письмово, відмовляючись від концертів – усі ці ознаки, кажуть експерти, найчастіше вказують на ШІ.
Хоча відсутність рими і правильних наголосів можна пояснювати по-різному, а у випадку з гуртом Transportna – нібито литовським походженням артистів, як вони самі про себе пишуть.
Щоб відрізнити штучний інтелект від реального, треба ретельно прислухатися, каже Уляна Голіней. “Іноді ти чуєш, що в пісні щось наче простріскотіло, або чути дивне зведення вокалу”.
Коли артисти створюють пісню, пояснює вона, її зазвичай записують на окремі доріжки – основний вокал, дублі для повнішого звучання, бек-вокал. Натомість ШІ, каже викладачка, робить суцільну “звукову хвилю”.
“Тому виникають дивні простріли – голос був то в одному вусі, то в іншому. Ніби ефект моно чи стерео”, – каже вона.
Ще одна ознака – плоскість звуку, коли “надто ідеально”, каже Голіней.
“Штучний вокал не має людського фактора, хоча він дуже старається, імітуючи навіть вдихи і схлипи. Але на нинішньому етапі свого розвитку він ще досить плоский. Можливо, я просто уважна слухачка, або це через те, що я професійна музикантка, але я чую цей “роботизований” голос”.
Нова ера технологій
Та чи справді популярність ШІ – це проблема?
Хтось слухає одне, хтось – інше.
“Якщо ви слухаєте музику на фоні, то може вам взагалі не так важливо, що грає”, – каже Уляна Голіней.
Популярність ШІ – це точно проблема для тих, “кому небайдуже мистецтво, культура, етика” і для артистів, які вкладають гроші та зусилля в свою творчість, пояснює вона, а на виході їх за переглядами і популярністю обходить штучний інтелект.
Деякі українські артисти відчувають “фоновий стрес” від невизначеності, що на них чекає далі, пояснює Альберт Цукренко.
Але молодші виконавці налаштовані до ШІ менш фаталістично, додає він. Як у себе в телеграмі написала українська співачка Jerry Heil: “ШІ – це наш шанс на новий початок”.
Штучний інтелект можна використовувати креативно.
Цукренко розповідає, що минулого літа його гурт “Хамерман знищує віруси” скористався технологією у своєму синглі “Жовтоблакитний човен”.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Чого не можуть дати ШІ-артисти, так це концертів. На фото – концерт інді-поп-рок гурту “Крихітка” в Дніпрі, листопад 2025 рокуАртисти наспівали тексти своїми голосами, та потім “як маску натягнули на них чужі тембри” і вийшло так, що співає то дитячий хор, то Володимир Зеленський, який читає реп.
“Конкуренція – це прекрасно”, – вважає музичний оглядач Макс Нагорняк. На його думку, артисти, “які за плечима мають якусь вартість” й далі збиратимуть концерти.
Зрештою, їхні ШІ-конкуренти концертів не дають.
Нагорняк пригадує, як раніше вважали дивним грати на синтезаторі, тому що він давав новий, щільний звук. Але зараз це вже нікого не дивує.
“Ми просто вступили в нову еру технологій”, – додає він. – Були композитори – стали музичні продюсери, а тепер стануть ШІ-композитори, все одно переможе талант”.
Цукренко вважає, що невдовзі “віртуальних ляльок” у світі музики стане більше, “але у людях нас цікавить усе людське, їхні приколи і дивацтва, тому це цінуватимуть іще більше”.
Коли виробництво і багато інших процесів пришвидшуються, а музика стає штучна, світ стає нібито пластиковим і “мені навпаки хочеться торкатися до чогось класного та чути неідеальність”, описує свої відчуття музикантка Уляна Голіней.
“Я хочу знати, – каже вона, – що хтось лакував цей стіл, хтось в’язав цей светр, а хтось написав ось цю пісню і співає її своїм живим голосом”.













