Джерело: www.bbc.com
Автор фото, УНІАН
Підпис до фото, Майже щодня українську залізницю обстрілюють
-
- Author, Діана Куришко
- Role, ВВС News Україна, Київ
-
1 грудня 2025, 10:46 GMT
Оновлено: 50 хвилин(и) тому
“Попри знеструмлення, довозимо людей на Донеччину. Спочатку на поїзді, а далі автобусами”. Це типове оголошення у соцмережах “Укрзалізниці” у листопаді після чергових російських обстрілів.
Армія Росії і раніше била по українській залізниці. Але у 2025 році обстріли стали особливо інтенсивними – понад 800 атак, які пошкодили 3 тисячі об’єктів. Під вогнем опинилися вузлові станції у багатьох регіонах України, як-от Лозова, Синельникове, Козятин, а ще колії, мости, вокзали, депо і підстанції.
В УЗ нарахували збитків на понад 7 млрд гривень лише за перші дев’ять місяців 2025 року.
Росіяни обстрілюють, залізничники викручуються – коли немає світла, теплотяги тягнуть “Інтерсіті +”, коли пошкоджено колії, потяги пускають в обхід. У нас завжди є запасний варіант, кажуть в “Укрзалізниці” і сподіваються, що росіянам не вдасться паралізувати її роботу.
Руйнування інфраструктури, знеструмлення, затримка потягів, нестача вагонів, а ще ажіотаж за квитками на деякі напрямки і багатомільярдний дефіцит бюджету – “Укрзалізниця” цього року зіткнулася з величезними викликами.
Чи вивезе все це “Укрзалізниця” і як на це вплине оголошена президентом кампанія про безкоштовні квитки?
Грошей немає – що відбувається в “Укрзалізниці”?
В умовах війни залізницю часто порівнювали з кровоносною системою економіки країни.
Попри обстріли та руйнування, залізницею продовжували перевозити важливі вантажі – пальне, зброю, гуманітарну допомогу, зерно, вугілля, метали.
Вантажні перевезення тривалий час були основним джерелом доходів залізниці. Зокрема, їхнім коштом фінансували пасажирські, які в Україні завжди були збитковими, пояснює Олександр Перцовський, керівник “Укрзалізниці”.
Наприклад, на перевезенні руди, вугілля, зерна і будматеріалів у 2021 році “Укрзалізниця” заробила 14,7 млрд грн, а на перевезенні пасажирів за той рік зазнала збитків у 13,7 млрд грн.
З початком великої війни, з втратою територій і знищенням великих підприємств кардинально знизився обсяг вантажних перевезень, зник транзит територією України, який міг приносить близько мільярда доларів на рік, пояснюють в УЗ.
Автор фото, УНІАН
Підпис до фото, Пасажирські перевезення збиткові. Раніше вони фінансувалися за рахунок вантажних “З 2022 року у нас фактично у два рази впала та база, що годувала залізницю”, – каже Олександр Перцовський.
Зокрема, майже вдвічі зменшилися обсяги перевезення будматеріалів, на 43% впали перевезення руди і на 62% – вугілля.
“У цьому році ми фактично втратили всю вугільну галузь Донеччини. Остання шахта у Білозерську вже зупинена. Зупиняться й гірничо-збагачувальні комбінати через війну”, – говорив у Верховній Раді у листопаді член наглядової ради УЗ Сергій Лещенко.
При цьому витрати залізниці зростали – наприклад, на понад 200% піднялися тарифи на електроенергію.
“Просто забирати від вантажів і перекидати кілька десятків мільярдів на пасажирку можливості вичерпалися”, – каже Перцовський.
Витрати на пасажирські перевезення у 2025 році склали 18,6 млрд, а прибутки за вантажні – 3,2 млрд.
Треба гроші на зарплатню і нові вагони
“Укрзалізниці” зараз треба величезні ресурси не лише, щоб відбудовувати зруйновану інфраструктуру, спалені потяги та вокзали, але і щоб задовольняти дедалі вищий попит на квитки. Особливо у пікові періоди.
Зараз у потягах далекого сполучення Україною курсує близько 1500 вагонів, і цієї кількості вкрай мало, кажуть в УЗ.
Щороку влітку під час канікул і на зимові свята “Укрзалізниця” стикається з ажіотажем, коли на найпопулярніші напрямки, наприклад, у Карпати, квитків не зловити.
У літній пік, у липні-серпні 2025 року, залізниця перевозила понад 5 млн пасажирів на місяць, а в непіковий лютий – 1,8 млн.
За оцінками “Укрзалізниці”, у 2025 році влітку на один квиток у Карпати чи до Варшави могло бути 10-15 охочих, а то і більше.
Автор фото, УНІАН
Підпис до фото, “Укрзалізниця” отримує величезні збитки внаслідок обстрілів. На фото – потяг “Інтерсіті”, у який влучили в серпні 2025 року Щоб задовольнити підвищений попит на квитки та подолати дефіцит вагонів, УЗ щороку має закупляти близько 100 вагонів, що коштує сотні мільйонів гривень.
Виробництво одного нового вагона вартує 55-57 млн грн, а ремонт – 15-17 млн грн. Цього року “Укрзалізниця” змогла отримати 66 нових вагонів, натомість 60 пасажирських вагонів втратили внаслідок бойових дій.
Разом з тим ціни на квитки на внутрішні рейси не підіймали з 2021 року, і вони відстали від ринкових.
При цьому собівартість поїздок іноді у 2-3 рази більша, ніж ціна за квиток, каже УЗ. Так, середня ціна за плацкарт по Україні, за даними УЗ, складає приблизно 374 грн, а собівартість – понад 1000 грн.
Квиток у купе в середньому коштує 606 грн, а його собівартість – 1335 грн.
Попри це, схоже, що найближчим часом ціни на квитки підіймати не планують.
“Плацкарт і купе – це соціальний сегмент. Плацкарт складає близько 30% всіх поїздок УЗ. Підняття тарифу у чотири рази до його собівартості зробило б ці поїздки недоступними для найбільш вразливих верств населення”, – каже Перцовський.
Ціни на потяги міжнародного сполучення натомість підіймали кілька разів – квиток на прямий потяг Київ-Варшава, наприклад, коштує вже 5,3 тис. грн.
Щоб вижити, в УЗ сподіваються на гроші з бюджету: треба перекрити хоча б 75% собівартості пасажирських перевезень.
У 2026 році для сталої роботи “Укрзалізниці” необхідно 48,8 млрд грн, які компанія вже попросила у держави.
Ці гроші потрібні, зокрема, і щоб виплачувати зарплатню залізничникам, і щоб не довелося скорочувати пасажирські потяги.
Чи зможе залатати цю діру нова програма “УЗ-3000”?
“УЗ-3000”: що це таке
У листопаді 2025 року Володимир Зеленський оголосив про програму “УЗ-3000” – безкоштовні поїздки для українців на відстань до 3 тис. км.
Це викликало неабиякий ажіотаж і критику як на адресу президента, так і залізниці, коментатори апелювали до того, що квитків на гарячі напрямки і так не вистачає, а “Укрзалізниця” і так збиткова.
Через деякий час у керівництві компанії виступили з поясненням того, як, на їхню думку, ця програма може допомогти. В її рамках у додатку “Укрзалізниці” з’явиться можливість отримати до 4-х безкоштовних квитків на одного пасажира на рік.
Але не на всі потяги та не у всі місяці.
Йдеться саме про непікові сезони, коли попит на квитки і так падає – січень-лютий (після свят та канікул) та жовтень-листопад. Можливо, згодом додадуть ще окремі дні тижня. Наприклад, у середу попит на квитки менший, ніж у п’ятницю.
“Людина може поїхати до Львова у середу і таким чином черга тих, хто хоче поїхати у п’ятницю зменшиться”, – говорить Перцовський.
Так в УЗ сподіваються розвантажити пікові періоди й перекинути трохи квиткового ажіотажу на низький сезон. У цей час, за даними компанії, не викуповують близько 200-250 тис. квитків. “Укрзалізниця” недоотримує за них близько 400 млн грн. Тому ці квитки хочуть зробити безкоштовними, щоб зменшити завантаження у піковий період, кажуть в УЗ.
Автор фото, УНІАН
Підпис до фото, “Укрзалізниця” вже безкоштовно перевезла мільйони людей під час евакуаційних рейсів. Архівне фото 2022 року “Програма “УЗ-3000” є частиною фінансування пасажирських перевезень з державного бюджету. Оскільки це фінансується державою, є потреба, щоб місця у потягах були максимально завантажені. Так народилася ініціатива “УЗ-3000″, щоб дати людям можливість їздити у позапіковий час”, – каже Перцовський.
За даними опитування 3 200 пасажирів, яке провела “Укрзалізниця”, 46% людей готові змінити дату поїздки за умови нижчої ціни.
Також Перцовський наводить дані досліджень пасажиропотоку, які провела агенція розвитку туризму, про те, що близько 15 млн українців практично не подорожують. При цьому 6 млн з них не подорожують через вартість поїздок.
“Цією програмою людей можна мотивувати до подорожей. Це дасть можливість людям відкрити країну”, – вважає керівник “Укрзалізниці”.
Де візьмуть гроші?
За безкоштовні квитки у плацкарт і купе заплатять пасажири СВ і першого класу – такий висновок напрошується з пояснень керівництва “Укрзалізниці”.
Ціни на них планують підіймати найближчим часом, оголосив керівник УЗ.
Під час презентації програми “УЗ-3000” Олександр Перцовський заявив, що уряд дозволив проіндексувати ціни на квитки преміумкласу. Купе і плацкарт чіпати не будуть.
“Попит є. СВ викупляють завжди. Динамічне ціноутворення назріло, а субсидіювати преміумсегмент – це дивно”, – каже Перцовський.
При цьому ціна на СВ буде залежати від дати поїздки – чим ближче до дня подорожі, тим дорожче.
“Програма “УЗ-3000″ додаткових витрат для бюджету не створює. Але важливо, щоб загалом пасажирські перевезення фінансувалися з бюджету, адже тарифи встановлені на рівні, нижчому за собівартість”, – каже Перцовський.
Автор фото, УНІАН
Підпис до фото, Перцовський запевняє, що “УЗ-3000” буде сприяти тому, що українці стануть більше подорожувати На питання ВВС News Україна, навіщо все ускладнювати і чому просто не зробити знижки на непікові дні, відповідь Перцовського була приблизно така: “Знижка на 25% не привернула б стільки уваги, як безкоштовні квитки. Це промо подорожей”. Мовляв, “Укрзалізниця” збиткова давно, держава дофінансовує її давно, просто хотіли зробити такі привабливі речі, щоб стимулювати попит у низький сезон.
Програма “УЗ-3000” почне діяти з грудня у тестовому форматі, але лише для прифронтових громад.
Чи допоможуть УЗ безкоштовні квитки?
“Програма “УЗ-3000″ – це непродуманий популізм. На кого вона розрахована? На людей, які і так їздять безкоштовно?” – обурюється Юлія Сірко, депутатка фракції “Голос”, перша заступниця голови комітету з питань транспорту.
Вона нагадує, що в Україні є 17 категорій людей, які їздять безкоштовно або з великою знижкою. На думку депутатки, пільги треба давати тільки тим людям, які справді цього потребують, а решта зможуть купити собі квиток.
Хоча, сама ідея дозавантажити непопулярні напрями у несезон – чудова, каже Сірко, але разом з цим це потягне за собою і витрати – вагон треба обслуговувати, прибирати. А які ще додаткові послуги можуть купити пасажири у плацкарті, щоб перекрити ці витрати?
“Найбільш популярні і завантажені напрямки зараз – це міжнародні рейси та внутрішні до Львова, Одеси. Вони тому і популярні, що потрібні людям”, – говорить Сірко і додає, що, можливо, правильно було б збільшити кількість рейсів на цих маршрутах і зменшити там, де перевозять по 30 пасажирів.
На її думку, “Укрзалізниця” має підвищувати свою ефективність, а не займатися такими популістичними програмами як “УЗ-3000”.
“Приміські перевезення дають 10 млрд збитків, а там немає обліку пасажирів. Людина може зайти і вийти, і ніхто цього не знає. Треба зробити облік квитків у приміських потягах, реєстр пільговиків”, – говорить Сірко в інтерв’ю радіо NV.
Автор фото, УНІАН
Підпис до фото, “Укрзалізниця” продовжує щодня вивозити людей з прифронтових районів Якщо “Укрзалізниця” просить 48 млрд гривень, то, на думку депутатки, уряд має їй постійно нагадувати про ефективність управління. Бо кожен мільярд, витрачений бездумно, буде погіршувати ситуацію в УЗ.
Колишній менеджер “Укрзалізниці” Андрій (імʼя змінено) також критикує програму “УЗ-3000” і вважає, що для покращення ситуації перевізнику все ж варто хоча б трохи підвищити ціни на квитки.
“Звісно, лише підняття цін на квитки не вистачить, щоб фінансово врятувати “Укрзалізницю”, але треба підняти хоч на трохи. Не може поїздка через всю Україну коштувати 300 грн. З одного боку йдуть дискусії про ціни на квитки, а з іншого є історії про величезні розкрадання в компанії – від міських електричок до закупівель”, – говорить Андрій, колишній працівник УЗ.
На сайті НАБУ є інформація про кілька десятків справ про розкрадання в “Укрзалізниці” на сотні мільйонів гривень.
Від закупівлі фарби і лінолеуму до розкрадання на вугіллі чи трансформаторах. У листопаді 2025 року НАБУ передало до суду справу про розкрадання на 50 млн грн при закупівлях запчастин до вантажних вагонів.
Низькі зарплати, кадрова криза
“Через низьку зарплатню люди пачками звільняються з “Укрзалізниці”, – говорить про ще одну важливу проблему УЗ представниця парламентського транспортного комітету Юлія Сірко.
“Якщо це триватиме далі, то у нас не буде ні машиністів, ні людей, які можуть якісно обслуговувати УЗ. Будем їздити на дрезинах. Зарплатня низька, а вона низька, бо компанія у важкому стані”, – каже депутатка.
Про кадрову кризу в “Укрзалізниці” говорить і голова Профспілки залізничників Олексій Семерунь. Крім низької платні він називає ще такі причини відтоку кадрів – мобілізація та втрата соцгарантій – різних соціальних виплат і надбавок. За даними профспілки, у 2024 році рівень укомплектованості “Укрзалізниці” на ключових робітничих посадах становив лише 76%.
Семерунь розповідає, що середня зарплата в УЗ у червні 2024 року становила 19 899 грн. Однак, понад 10 тисяч залізничників, за його даними, отримують лише мінімальну зарплату.
За даними профспілки, станом на червень 2024 року у залізничників були приблизно такі зарплати:
- машиніст – 26 тис. грн
- диспетчери – 23 тис. грн
- сигналісти – 13 тис. грн
- чергові по станціях – 18 тис. грн
- монтери колії: – 20 тис. грн
ВВС News Україна поспілкувалась з колишнім працівником з головного управління перевезень, який нещодавно звільнився.
Він розповів, що зарплата диспетчера топрівня “Укрзалізниці” становить до 30 тисяч гривень. При цьому на ньому була величезна відповідальність – координація роботи всіх залізничних доріг країни, умов перевезень, що вимагає досвіду.
Автор фото, УНІАН
“Це люди, які відповідають за перевезення найцінніших вантажів – зброї, палива. Вони шифрують, перевозять всі вантажі, спецтехніку”, – розповідає чоловік, який попросив не називати його ім’я.
За його словами, зарплатню йому не підіймали кілька років.
“Немає соціальних ліфтів – без протекції у тебе немає шансу піти на підвищення, який би досвідчений ти не був. На керівні посади випадкові люди не потрапляють. Я терпів, терпів і пішов”, – каже чоловік.
Що планує “Укрзалізниця”?
В керівництві “Укрзалізниці” сподіваються, що з державним фінансуванням вдасться хоча б мінімально проіндексувати зарплати працівникам.
“Зарплати залізничників – наднизькі, – визнає Олександр Перцовський, – Щоб далі залізниця рухалась, потрібна системне державне фінансування”.
У компанії також розказують про масштабні плани оптимізації витрат на 17 млрд грн:
- 1,04 млрд грн планують заробити на продажі непрофільних активів – лікарень, інших приміщень і т.д.
- 2,4 млрд грн хочуть заробити на продажі брухту.
У планах також – скорочення адміністративного персоналу, об’єднання регіональних залізниць. Також в УЗ хочуть скасувати 69 найбільш збиткових приміських маршрутів та пришвидшити міжміські потяги.
Натомість в “Укрзалізниці” планують збільшити кількість пасажирських потягів – 8 потягів додадуть до міжнародного сполучення наступного року і на три зросте кількість “гірських” потягів (Ворохта, Славське, Сколе). В цілому обіцяють додати 2,2 млн місць коштом більш ефективного використання вагонів, які не будуть простоювати.
Андрій, експосадовець “Укрзалізниці” каже, що в компанії є невикористаний потенціал для збільшення ефективності, поки що все тримається на ентузіазмі працівників: “Все тримається на людях, як завжди. Залізничники працюють за мінімальну платню, але роблять все, щоб потяги їхали далі”.
В “Інтерсіті” на накидках сидінь під час великої війни з’явився напис: “Укрзалізниця везе – і ти вивезеш”.
Підписуйтеся на нас у соцмережах













