Джерело: www.bbc.com
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Ландо Норріс
-
- Author, Ендрю Бенсон
- Role, Кореспондент F1
- 2 хвилин(и) тому
Ландо Норріс став новим чемпіоном світу Формули-1 і 11-м, який приніс цей титул для Британії. Здається, цей титул був визначений для нього ще з дитинства.
26-річний гонщик почав займатися картингом у вісім років і стартував з поул-позиції у своєму першому національному змаганні.
Його батько Адам – мультимільйонер, який заробив свій статок як пенсійний трейдер.
Норріс має подвійне громадянство. Його матір бельгійка, а сам хлопець народився в Брістолі та виріс у Гластонбері. Він здобував освіту в школі Міллфілд у Сомерсеті, але в міру того, як його кар’єра розквітала, знаходити час для відвідування школи ставало дедалі важче, і значна частина навчання відбувалася вдома.
Його юніорська кар’єра вже тоді визначила його як потенційного майбутнього чемпіона світу Формули-1. Ресурси його сім’ї забезпечили його всім необхідним, щоб його талант міг розкритися.
Справжній талант?
Норріс здобув титул у своєму сьомому сезоні, провівши всю кар’єру у Ф1 із британською командою McLaren. Він зберігав вірність команді, поки вона проходила шлях від аутсайдерів до лідера Формули-1.
Його керівник — американець Зак Браун, генеральний директор McLaren Racing. Він співпрацював із Норрісом ще до того, як вони обоє опинилися в цій команді.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, 11-річний Норріс брав участь у чемпіонаті Великої Британії з картингу серед кадетів MSA у Вілтон-Мілл у вересні 2011 рокуДо моменту переходу у Ф1 кар’єру Норріса фінансував його батько. Під час виступів у картингу наставником спортсмена був менеджер Марк Берріман.
Але коли Норріс лише робив свої перші кроки в автогонках, необхідних зв’язків у його родини не було.
Саме тоді вони звернулися до Брауна, який на той час очолював спортивну маркетингову агенцію JMI. У світі Ф1 його знали як майстра укладання угод та пошуку спонсорів.
Спочатку Браун вважав, що “це не його профіль”. Але команда Норріса була наполегливою.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Невдовзі після свого 14-го дня народження Норріс отримує трофей від триразового чемпіона світу сера Джекі Стюарта на церемонії Autosport Awards 2013 року“Я подумав: “Гаразд, усі кажуть мені, що він – просто диво, тож, можливо, я зможу допомогти”, – згадує Браун.
Коли він почав придивлятися до хлопця, він “майже одразу” зрозумів, що Норріс – це справжній талант.
І він був не єдиним. Стефані Карлін почала працювати з Норрісом, коли той у 15 років робив свої перші кроки в юніорських серіях, і продовжувала співпрацю до його переходу у Ф1 чотири роки потому. Зараз вона обіймає посаду директорки з бізнес-операцій команди McLaren у Ф1.
“Він був просто феноменально швидким, – каже вона, – і вмів це чудово реалізовувати. Природний талант, швидкість і темп були в ньому з того самого моменту, коли він уперше сів за кермо”.
“Ласкаво просимо до Формули-1”
Норріс майже напевно був надто талановитим, щоб не потрапити у Ф1, але його шлях значно полегшився, коли Браун приєднався до McLaren у 2016 році, через кілька років після початку співпраці з Норрісом.
У січні 2018 року Браун об’єднав 18-річного Норріса з тодішнім пілотом McLaren, легендою Ф1 Фернандо Алонсо, у гонці на витривалість “24 години Дайтони” (Daytona 24 Hours) у його команді United Autosports.
Норріс поставив собі за мету проїхати коло швидше за Алонсо – і досяг цього. Він приголомшив усіх своїм темпом уночі на мокрій трасі, перш ніж їхній болід зрештою зійшов з дистанції.
“Фернандо Алонсо, один із найкращих гонщиків світу, а Ландо був його гідним суперником, – каже Браун. – Холодні шини, середина ночі в Дайтоні… якщо ви запитаєте Річарда Діна, який керував командою, хто був кращим, він не знатиме”.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, 14-річний Норріс святкує успіх на юніорському чемпіонаті Ginetta 2014 року, де він дебютував в автогонках.Коли Алонсо оголосив, що залишає Ф1 наприкінці 2018 року, Норріс став очевидною заміною, і McLaren почала надавати йому місце у тренувальних сесіях.
Довівши, що він швидший за одного з основних пілотів McLaren, Стоффеля Вандорна, під час свого першого виїзду, наступна практика відбулася в Монці, де в іншій машині сидів Алонсо.
“Вони обмінювалися часом. Фернандо щойно проїхав своє коло, тож він уже закінчив і, очевидно, стежив за часом Ландо. Він запитував про це”, – згадує Браун.
“Ми виходимо на радіо й кажемо: “Фернандо, Ландо на швидкому колі, звільни йому дорогу”.
“Перший сектор, та сама десята частка секунди. Другий сектор, Ландо на пів десятої секунди попереду. Третій сектор, по радіо чуємо Фернандо:
“Вибачте, я його не бачив”.
Ландо: “Фернандо мене щойно заблокував!” І ми всі просто засміялися на піт-воллі, мовляв, “Ласкаво просимо у Формулу-1”.
“Коли бачиш такі речі, просто думаєш: “Цей хлопець — мегазірка”.
“Ти зірка – рок-зірка”
Через кілька перегонів Норріс жартома подав Алонсо чашку чаю під час дощової тренувальної сесії на Гран-прі США в Остіні. Дуже швидко він перестав бути учнем.
У своєму дебютному сезоні 2019 року Норріс одразу став рівним своєму напарнику Карлосу Сайнсу, який мав чотири роки досвіду, а у 2021 році, коли до команди приєднався австралієць Даніель Ріккардо, який на той момент сім разів вигравав перегони, Норріс його просто знищив.
На той час Алонсо повернувся до Ф1 після двох років виступів в інших серіях. Вони з Норрісом обмінялися шоломами. На шоломі, який іспанець подарував Норрісу, було написано: “Ти зірка – рок-зірка”.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Ландо помішує чашку чаю, яку він приготував для Фернандо Алонсо, за допомогою електроінструменту на Гран-прі США 2018 року в Остіні. Не пробуйте цього вдомаНорріс швидко став улюбленцем фанатів завдяки своїй скромній, але жартівливій натурі та готовності показувати себе справжнього в соціальних мережах. Його публічний імідж зміцнився під час пандемії, коли він вів прямі трансляції, граючи у відеоігри, і використав це, щоб створити власний ігровий та лайфстайл-бренд.
“Раніше він був дуже сором’язливим і досі є, у певному сенсі, тихою, сором’язливою людиною. Хоча він справляє враження екстраверта, насправді це не так. Але в міру того, як він стає дорослішим, я бачу, що він почувається все більш комфортно у власній шкурі”, – каже Браун.
“Йому ніколи не бракувало впевненості. Коли я вперше його зустрів, він був ще юнаком, йому було 14. Тож, окрім того, що він став кращим гонщиком, я побачив, що він став кращим лідером команди, більш вимогливим до того, чого він хоче. І його результати на трасі зростали разом із цим”.
Як Норріс став лідером перегонів
Коли Норріс вперше потрапив у Ф1, щоб краще інтегруватися в команду, він оселився у Вокінгу, де розташована фабрика McLaren. Але через три роки ухвалив звичне для пілота Ф1 життєве рішення і з фінансових міркувань переїхав до Монако (там немає податку на доходи і цим користуються зірки Ф1).
На той час вже давно було очевидно, що талант Норріса виділяє його як одного із визначних представників нового покоління гонщиків, поряд із його співвітчизником Джорджем Расселлом та Шарлем Леклером із Ferrari.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Зліва направо: Джордж Рассел, Ландо Норріс та Шарль Леклерк у 2017 році, перед тим, як усі троє дебютували у Формулі-1Проте Норрісу знадобився час, щоб утвердитися як лідер у Ф1.
У перші роки їхньої співпраці болід (спеціалізований автомобіль для перегонів. – Ред.) McLaren не був конкурентоспроможним, хоча Норріс був близький до перемоги завдяки блискучому виступу в Росії у 2021 році, але тоді він неправильно оцінив наближення погоди і не заїхав у бокси за дощовими шинами під час пізньої зливи.
У 2022-му Норріс, після того, як Формула-1 оголосила, що не проводитиме Гран-прі Росії, висловив підтримку Україні.
“Дуже сумно бачити все, що відбувається, і невинні життя, які забирають тощо. Мені нема чого сказати, але я просто розчарований усім і сумно бачити, що відбувається”, – сказав тоді гонщик.
Норріс також поділився заявою Формули-1 щодо скасування Гран-прі Росії в соціальних мережах, а також зображеннями з репортажу New York Times про повномасштабне вторгнення.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Формула-1 2025У наступні роки Норріс залишався вірним своїй команді, підписавши два продовження контракту, навіть коли ним зацікавилися Red Bull.
Браун вважає, що це сталося завдяки “добрим стосункам, прозорості, розумінню того, що ми робимо. Він почувається тут затишно. Це його сім’я з першого дня”.
Переломний момент у кар’єрі Норріса настав у середині 2023 року. Рік, щоправда, почався з реструктуризації інженерної групи McLaren, яку провів Андреа Стелла, котрий ще в грудні погодився стати головою команди за пропозицією Брауна.
“Я просто не міг повірити в його розвиток”
Карлін приєдналася до McLaren на початку 2024 року. Минуло понад п’ять років відтоді, як вона працювала з Норрісом у Формулі-2 (F2).
“Я сиділа на інженерному брифінгу і чула, як він дає фідбек, — каже вона, — і я була просто вражена. Я просто не могла повірити в розвиток цього підлітка, якого я знала, дуже успішного пілота F2 та чемпіона F3 та F4. Це було неймовірно”.
Ті перші п’ять років у Ф1 перетворили хлопця на чоловіка, а перспективного пілота, сповненого потенціалу, — на одного з найкращих у світі. Але навчання все ще тривало.
Після повільного початку 2024 року оновлення боліда McLaren на гран-прі Маямі в травні зробило команду супер конкурентоспроможною. Того ж вікенду Норріс здобув свою першу перемогу, а згодом — ще три, і почало здаватися, що він може поборотися за титул.
Зрештою, перевага, яку Макс Ферстаппен із Red Bull створив у перших п’яти гонках року, виявилася надто великою. Кілька невеликих помилок Норріса на цьому шляху також стали на перешкоді.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Перша перемога Лендо Норріса у Формулі-1 у Маямі у 2024 році стала його 110-м Гран-прі.Протягом року розвиток Норріса стрімко продовжувався.
“Ландо завжди був дуже відкритим щодо того, що він вважає своїми слабкими сторонами, нарівні з тим, що він вважає своїми сильними сторонами”, – каже Карлін.
Кілька невдач і ривок до титулу
Нинішній рік Норріс розпочав із перемоги в Австралії, але після цього перша частина сезону була складною. Його напарник Оскар Піастрі значно спрогресував завдяки наполегливій роботі з командою протягом зими, тоді як Норріс не відчував болід так, як йому було потрібно для високої швидкості.
Зимові доопрацювання зробили нову машину швидшою, але додали те, що гонщики назвали “онімінням” передньої осі, і це заважало Норрісу розкрити потенціал боліда.
Щоб покращити відчуття Норріса, було розроблено невелике вдосконалення передньої підвіски, яке впровадили в Канаді у червні. Це не було розв’язування проблеми за одну ніч – після цього траєкторія Норріса пішла в позитивному напрямку.
Дарма що наприкінці серпня він відставав від Піастрі на 34 очки, Норріс здобув титул лише через дев’ять перегонів.
Норріс пояснює свою стійкість “гарною групою людей навколо, які підтримують, направляють, допомагають, незалежно від того, був це гарний чи поганий вікенд, – людей, які завжди піклуються про мої інтереси і готові дати правильний настрій, коли я засмучений”.
“Мій успіх має дві складові: перша — я підвищив якість своєї роботи і частіше демонструю високі результати; друга — я не просто завжди позитивний, але я більш позитивно і менш негативно сприймаю невдалі дні та сесії. А ще я трохи більше вірю в те, що здатен повернути все на краще”.
“Багато роботи поза трасою з різними людьми. Багато роботи на трасі. Але все починається з моєї команди”.













