Головна Без категорії Хто насправді заробляє на парковках навколо Центрального ринку Луцька

Хто насправді заробляє на парковках навколо Центрального ринку Луцька

11
0

Джерело: sylapravdy.com

Перспективні парковки на Центральному ринку Луцька, які мало б обслуговувати комунальне підприємство «АвтоПаркСервіс» і завдяки цьому поповнювати бюджет міста, працюють на кишені приватних підприємців. За дивним збігом обставин, бізнесмени так чи інакше пов’язані з чинною владою міста – командою політичної партії «За майбутнє».

Чому комунальне підприємство передумало обслуговувати парковки й кому дістався «бізнес під ключ», розібрався Центр журналістських розслідувань «Сила правди».

Комунальну парковку «подарували» бізнесу На Центральному ринку у Луцьку розташована одна із найбільших парковок у місті – на площі майже 60 соток може поміститися 150 автівок.

Комунальна парковка на 150 місць на 59 сотках землі поблизу Центрального ринку Луцька

Раніше на цій території були торгові ряди Центрального ринку, однак, коли владу в місті у 2020 році офіційно взяла у свої руки політична сила «За майбутнє», пов’язана з нардепом-бізнесменом Ігорем Палицею, цю частину ринку демонтували.

Екскаватор посеред торгових рядів на Старому ринку у лютому 2020 року

Підприємці, які роками вели бізнес у центрі міста, виступали проти очищення території. Альтернатива ж – переміститись на «Новий ринок» у Рованцях не приваблювала бізнес, адже логістика не сприяла потоку покупців за місто.

У результаті контейнери зносили примусово посеред ночі. З’їхалися екскаватор, навантажувачі, маніпулятор, кілька поліцейських автомобілів, пожежні, а згодом і карети швидкої. Завершилися роботи погромом і псуванням майна підприємців.

Лютий 2020 року. Екскаватор «Fermec-860» проїхався кількома рядами і зрештою застряг поміж контейнерів

А у 2021-му Центральний ринок передали у власність компаній із фінансово-промислової групи «Континіум» представника депутатської групи «За майбутнє», бізнес-партнера Палиці Степана Івахіва. Вже через рік на території ринку, яку примусово розчистили від торгових контейнерів, почали облаштовувати комунальну парковку. Відкриття відбулося у травні 2022 року.

Нею розпоряджалося спеціально створене комунальне підприємство «АвтоПаркСервіс», яке нанесло на ділянці розмітку, встановило вказівні знаки, забезпечило електропостачання. Усе це обійшлося КП у 75 тисяч гривень.

Після відкриття годину стоянки на цій парковці оцінили в 10 гривень. Фото управління інформаційної роботи Луцькради

Центр журналістських розслідувань «Сила правди» скористався послугами цієї парковки. З чека стало відомо, що гроші надійшли не комунальному підприємству, а на рахунок підприємиці Качан Ірини Олександрівни. З’ясувалося, що комунальне підприємство самостійно обслуговувало парковку усього 9 місяців.

Конкурс для «своїх»? Комунальна парковка ось уже третій рік перебуває в користуванні у підприємиці Ірини Качан.

«Був тендер, я його виграла. 500 доларів нікому за це не носила. Обслуговуємо лише цю парковку вже два роки. Платимо оренду, згідно тарифів, згідно з рішенням міськвиконкому, офіційно», – розповідає підприємиця Ірина Качан.

Тендер, про який говорить жінка, це насправді конкурс на визначення суб’єкта господарювання на парковці. Виявилося, що вперше він відбувся ще у лютому 2023 року. Однак, жодної інформації щодо учасників та переможців у відкритому доступі немає. Лише після журналістського запиту вдалося отримати конкурсні протоколи.

Згідно з отриманими документами, на конкурс, окрім  Ірини Качан, яка до цього працювала у сфері бухгалтерського обліку, подався також Володимир Наумчук, який вже обслуговує дві комунальні парковки на луцькому авторинку: з 2022-го автомайданчик «Мотор» (110 паркомісць), а також з 2023-го парковку вздовж вулиці Єршова (207 паркомісць). 

Усі з шести членів конкурсної комісії підтримали Ірину Качан. Договір підписали на рік, вартість оренди – 50 тисяч гривень на місяць.

Конкурсний протокол від 23.02.2023

У квітні 2024 року, коли термін оренди ділянки Іриною Качан закінчився, «АвтоПаркСервіс» знову оголосило аналогічний конкурс. За дивним збігом обставин, зареєструвалося ті ж самі претенденти. І комісія знову одноголосно підтримала Ірину Качан. Вона розпоряджатиметься парковкою до 2027-го.

Оплата з приходом нового розпорядника зросла більш ніж удвічі – за годину потрібно віддати 25 гривень. Тобто, коли «бізнес під ключ» віддали підприємиці, основні витрати лягли на плечі звичайних лучан – адже ціна зросла у понад двічі.

Хто і скільки заробляє на комунальній парковці? Скільки ж грошей приносить ця парковка? Майданчик розрахований на 150 паркомісць, працює шість днів на тиждень, окрім понеділка. Тобто 26 днів на місяць.

У четвер, 29 травня, журналісти «Сили правди» щогодини фіксували кількість автівок на майданчику. Весь день йшов дощ і парковка була завантажена приблизно на третину. Безкоштовно сюди можна заїхати лише на 10 хвилин. 

Отож, за день нарахували 420 автівок. Якщо припустити, що кожна з них була припаркована не більше однієї години, то за день підприємиці надійшло приблизно 10,5 тисяч гривень, а за місяць – не менше як 273 тисячі. І це за найскромнішими підрахунками.

Ірина Качан зареєстрована у Луцьку. З 2011 року вона працювала в компанії «Захід-риба». Засновником і директором компанії є депутат Луцької міської ради від партії «За майбутнє» Олег Тарасюк

Компанія «Захід-риба» зареєстрована на вулиці Коперника 36а у Луцьку. За тією ж адресою свого часу знаходилося підприємство «Волиньбудіндустрія» – фірма, яка звела ЖК «Центральний» на вулиці Огієнка, 2 в обласному центрі. У 2013–2016 роках Ірина Качан була там засновницею та директоркою. Інвестором компанії свого часу був свекор Олега Тарасюка – колишній голова постійної комісії із земельних питань міськради Володимир Никитюк. 

Також Ірина Качан працювала у компанії «Анко», яка безпосередньо належала Володимиру Никитюку та його дружині Оксані.

Жінка не заперечує зв’язок із депутатом Тарасюком, однак запевняє, що на результати конкурсу це ніяк не вплинуло.

«Я добре знаю Тарасюка, але не розумію, в чому питання. Я не звикла розбирати базарні плітки», – зазначила Ірина Качан.

«Я знаю Ірину 30 років, вона мудра людина, вона фінансист. І наводить порядок, і в бюджет гроші платить. Понаписували про мене в телеграм-каналах, я нормальна людина, плачу податки», – каже Олег Тарасюк.

Цікаво, що про проведення конкурсу повідомляли на сайті Луцької міської ради та газеті оголошень «Волинський ринок». За словами Ірини Качан, вона побачила оголошення у ЗМІ. Однак, з’ясувалося, що це було не так вже й просто.

«Сила правди» звернулася в редакцію тижневика «Волинський ринок» й дізналася, що друкується вона щочетверга, але купити примірник можна лише в Центральному універмазі. А в «Укрпошті» нам повідомили, що газета ніколи не була в їхньому обігу, тож виписати її додому неможливо.

Сусідня парковка – теж у приватних руках За тією ж адресою на вулиці Глушець, 1 вже давно працює ще одна парковка площею 15 соток – вздовж центрального павільйону ринку.

Щоправда, вдвічі менша – на 70 паркомісць. Графік роботи і тарифи – ідентичні. 

З 2007 року цю парковку обслуговувало приватне підприємство «Скорпіон Сервіс», однак у 2024 році договір оренди розірвали. Мовляв тому, що територію планують облагородити і зробити туристичнішою.

«Нам все одно вони не дозволили б поставити паркомати чи будку для парковки. Ну, просто принципово. Нас заздалегідь попередили листом, що не продовжать договір у зв’язку з реконструкцією Центрального ринку. Не було сенсу добиватися. Віддали комусь іншому. Думаю, що це все одні люди, не знаю», – зазначив директор підприємства «Скорпіон Сервіс» Руслан Ольхович.

Депутат Луцькради Михайло Наход в ефірі одного з місцевих телеканалів припустив, що договір із «Скорпіон Сервіс» розірвали неспроста.

«Це банальна спроба забрати у приватного бізнесу об’єкт, на якому вони ввели господарську діяльність, і передати його іншому приватному бізнесу, але через схему комунального підприємства, близького до діючої влади, міського голови та його команди з партії «За майбутнє». А також його покровителів Ігоря Палиці та Олександра Товстенюка», – зазначав депутат Депутат Луцькради Михайло Наход.

Згідно з квитанцією про оплату послуг, тепер майданчик у руках столичного підприємця Матова Андрія Борисовича.

За нашими підрахунками, за один будній день підприємець може отримувати на майданчику щонайменше 5,7 тисячі гривень, а за місяць орієнтовно – 147 тисяч. Наголошуємо, що це за найскромнішими підрахунками.

Згідно з його резюме на сайті LinkedIn, Андрій Матов понад 20 років працює у сфері інформаційних технологій. Свого часу він очолював ІТ-відділ Київського ювелірного заводу, працював ІТ-менеджером у фірмі «Schindler Ukraine», яка є частиною швейцарської компанії, а також – у німецькій консалтинговій фірмі «Rolandом Berger». Також надавав послуги програмування португальському бізнесу. 

«Сила правди» вирішила запитати у підприємця, чим його зацікавила невелика парковка у Луцьку та звідки він дізнався про конкурс. 

– Звідки ви дізнались про цей конкурс? – запитуємо.

– Це, на жаль, питання не до мене, – відповів Андрій Матов.

– Ви зареєстровані в Києві і працюєте у сфері ІТ. Чому вирішили зайнятися парковкою у Луцьку? 

– Ну, що відповісти на це? Взагалі, то питання не до мене, на жаль. Я не можу відповідати зараз на ці питання, – каже орендар парковки.

Андрій Матов здобув право надавати послуги з паркування на такому ж як і Ірина Качан конкурсі від міськради у квітні 2024 року. 

Конкурентами бізнесмена була підприємиця Марина Білецька з Чернівецької області, яка в коментарі «Силі правди» заперечила свою участь у конкурсі, а також компанія «Ритейл Луцьк». Останню на початку 2023 року створили власники компанії «Луцький ринок», щоб переписати майно й уникнути сплати мільйонних боргів за нього перед колишнім власником Волинською облспоживспілкою. Саме цій компанії нині належить найбільша частина Центрального ринку. 

Де-юре керує підприємством «Ритейл Луцьк» лучанин Олександр Юдін. Він водночас є власником фірми «Прем’єр кіно», яка також входить до фінансово-промислової групи «Континіум», співвласником якої є народний депутат, член парламентської групи «За майбутнє» Степан Івахів. А ще – в одному з мобільних застосунків Юдіна підписують «контролером» і «замом» Старого ринку. 

Переможцем конкурсу став Андрій Матов, запропонувавши нібито найвигіднішу орендну плату – 20 тисяч гривень. Щоправда, він також пов’язаний із «Континіумом». Згідно додатку, що ідентифікує номери за телефонними книгами, кілька користувачів записали підприємця як «Андрій Матов Портсіті», а також «1с Адмін Старий Ринок». Під час нашої розмови чоловік підтвердив, що займався програмним забезпеченням ТРЦ «ПортСіті».

Торгово-розважальний центр є частиною фінансово-промислової групи «Континіум». Отож, логічно, що після отримання контролю над Центральним ринком Луцька у «Континіумі» вирішили, що для повноцінної картини і навколишні парковки повинні контролюватися ними.

Чому комунальні парковки віддали бізнесу? Директор департаменту економічної політики Луцької міської ради Борис Смаль зазначив, що парковки віддали у приватні руки, бо вони нібито були збитковими.

Директор департаменту економічної політики Луцької міської ради Борис Смаль

«Для комунального підприємця це була збиткова річ, її треба було законним способом передати в управління комусь іншому, що й було зроблено. Зараз вигідніше. Я рахував скільки ми отримали і скільки витратили на обслуговування. Зараз отримуємо безвитратні гроші у вигляді орендної плати щомісяця. Комунальне підприємство має витратну частину значно більшу, я не знаю витратної частини підприємця, я її можу уявляти, бо це ж комерційна інформація, вона в рази менша. Були витрати на персонал, тобто зарплату і податки…», – пояснює Борис Смаль.

Водночас директор приватного підприємства «Скорпіон Сервіс», який раніше обслуговував одну із згаданих парковок на Центральному ринку, каже, що його паркувальний майданчик завжди працював в плюс, хоч на відміну від комунального підприємства, повинен був сплачувати за оренду землі.

«Ну, а чому у комунального підприємства більша витратна частина? «АвтоПаркСервіс» навіть за землю оренди не платить, а ми платимо. Це вже виходить плюс. Ну не знаю, як так працювати, щоб парковка стала збитковою», – зазначив Руслан Ольхович.

Припустимо, що парковка на 150 паркомісць у центрі міста та ще й поблизу ринку, який працює шість днів на тиждень, окрім понеділка, справді виявилася збитковою. В «АвтоПаркСервісі» повідомили, що у середньому на місяць вона приносила 46 тисяч гривень доходу. Тоді виникає питання, чому комунальне підприємство не збільшило вартість за годину стоянки? Як це зробили приватні підприємці, які і оренду місту сплачують і самі заробляють.

«По-перше, в країні війна, люди і так накручені тим, що відбувається в нашій державі. І піднімати в такий час комунальному підприємству ціни на парковку було недоцільно. Тим паче ми пропрацювали всього-навсього 9 місяців. І як це буде виглядати?» – каже директор «АвтоПаркСервісу» Олег Бахтай.

Директор КП «АвтоПаркСервіс» Олег Бахтай

Загалом комунальне підприємство «Автопарксервіс» має на балансі 7 комунальних парковок у Луцьку. П’ять найбільших і найприбутковіших зараз у руках бізнесу. Йдеться про два майданчики на Центральному ринку і три на вулиці Єршова, де працює один з найбільших авторинків заходу України. Тобто приватні підприємці обслуговують аж 617 паркомісць. Водночас «АвтоПаркСервіс» – всього 52! Це дві невеликі парковки на вулицях Карпенка Карого та Кривий Вал.

Навіщо громаді комунальне підприємство, яке фактично є лише посередником між міською радою і приватним бізнесом, – «Сила правди» запитала у луцького міського голови Ігоря Поліщука.

«В першу чергу комунальне підприємство відповідальне за паркування в місті і, звичайно, надходження до міського бюджету. На парковці Центрального ринку необхідно було придбати приміщення для охорони, систему шлагбауму та здійснити інші інвестиції, орієнтовано на суму 20 тисяч доларів. На той час таких інвестицій в підприємства не було. Можливо, завтра відпаде необхідність в операторі. Тоді комунальне підприємство зможе викупити обладнання і самостійно обслуговувати парковку», – каже очільник громади. 

Отож, парковки біля Центрального ринку, які могли поповнювати бюджет міста, тепер поповнюють кишені підприємців, які за дивним збігом, так чи інакше пов’язані із власниками ринку та політичними соратниками чинної влади із партії «За майбутнє». А от комунальне підприємство «АвтоПаркСервіс», схоже, виконало роль посередника у цій історії: облаштувало парковку за бюджетні кошти і на блюдечку віддало перспективний бізнес.

Нагадаємо, раніше «Сила правди» розповідала про те, як Центральний ринок перейшов компаніям фінансово-промислової групи «Континіум», яку контролює нардеп із депутатської групи «За майбутнє» Степан Івахів.




реклама у Нововолинськ