Головна Без категорії Чи дійсно літаки стали падати частіше?

Чи дійсно літаки стали падати частіше?

37
0

Джерело: www.bbc.com

Чи дійсно літаки стали падати частіше?

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Експерти попереджають: робити висновки на основі окремих трагедій – помилка

    • Author, Джошуа Чітхем, І Ма та Метт Мерфі
    • Role, BBC Verify
  • 48 хвилин(и) тому

Після серії гучних авіакатастроф у соцмережах почали говорити, що літати стає небезпечніше.

Серед трагічних подій – падіння літака Jeju Air у Південній Кореї 29 грудня 2024 року (179 загиблих), зіткнення військового вертольота з пасажирським літаком у Вашингтоні в січні 2025 року (67 загиблих), катастрофа рейсу Air India в Ахмадабаді (260 загиблих з 261).

Кілька днів тому в лондонському аеропорту “Саутенд” 12-метровий літак впав одразу після зльоту. За словами очевидців, це нагадувало “спалах вогняної кулі”.

Хоча даних з цієї теми небагато, лютневе дослідження Associated Press показало: жахливі зображення авіакатастроф в інтернеті вплинули на впевненість деяких американських пасажирів у безпеці польотів.

Журналісти BBC Verify проаналізували офіційну статистику і дійшли висновку: останні два десятиліття, попри хвилювання в соцмережах, кількість аварійних випадків невпинно знижується. Це підтверджують дані як національних, так і міжнародних авіаційних органів.

Skip Найпопулярніше and continue reading

Найпопулярніше

End of Найпопулярніше

Статистика Національної ради з безпеки на транспорті США (NTSB) за 2005-2024 роки показує: попри зростання кількості польотів, інцидентів у США стає менше.

Так, у січні 2025 року зафіксували 52 випадки – менше, ніж у січні 2024-го (58) і в січні 2023 року (70).

Міжнародні показники теж підтверджують цю тенденцію.

За даними Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO) – спеціалізованого агентства ООН, що відстежує глобальні інциденти, – кількість аварій на мільйон вильотів у світі стабільно падала з 2005 по 2023 рік.

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Технології весь час удосконалюються, а в літаках встановлюють дедалі ефективніші прилади, кажуть експертиВизначення авіакатастрофи за стандартами ICAO (Міжнародної організації цивільної авіації) досить широке. Воно охоплює не лише випадки, коли пасажири чи екіпаж травмуються або гинуть, а й інциденти, в яких літак пошкоджений і потребує ремонту, або взагалі зникає.

Глобальні дані по загиблих в авіакатастрофах також фіксують зниження, хоча в деякі роки були сплески через великі аварії.

Так було, наприклад, у 2014 році.

У березні рейс Malaysian Airlines MH370 зник дорогою з Куала-Лумпура до Пекіна з 239 людьми на борту.

У липні інший літак цієї ж авіакомпанії, рейс MH17, збила російська ракета над східною Україною – загинуло майже 300 людей.

Такі статистичні дані схильні до різких коливань, пояснив BBC Verify професор статистики Кембридзького університету Девід Шпігельхалтер.

“Якщо рахувати кількість загиблих, а не кількість аварій, то показники будуть дуже нестабільні”.

“Випадкові аварії не відбуваються рівномірно, вони часто групуються, – вказує він. – Тому іноді створюється враження, що авіакатастрофи пов’язані між собою, хоча це не так”.

З ним погоджується Ісмо Аалтонен, колишній головний слідчий з авіапригод у Фінляндії.

“Те, що за короткий період сталося кілька різних інцидентів, не означає, що безпека погіршилася”, – розповів він BBC Verify.

“Нам просто дуже не пощастило, але це абсолютно різні випадки, які складно передбачити”.

Наприклад, у грудні 2024 року в Казахстані розбився літак Азербайджанських авіаліній після того, як у нього влучила російська ракета.

Сьогодні аварії отримують безпрецедентну увагу в соцмережах, додає Марко Чан, колишній пілот і старший викладач в університеті Бакінгемширу.

“Вірусні відео, меми та дописи посилюють враження, що катастроф стало більше”.

Наприклад, у TikTok набрав популярності відеокліп з уривком з фільму про Супермена, де герой рятує літак.

Підпис до відео відсилає до колишнього міністра транспорту США і натякає на зростання рівня катастроф після його відставки – хоча статистика це не підтверджує.

Автор фото, Getty Images

Підпис до фото, Літаки Boeing 737 Max за останні роки зазнали низки інцидентівСкандали навколо Boeing 737 Max теж викликала широкий резонанс у ЗМІ й соцмережах, особливо після того, як у січні 2024 року під час польоту в одному з літаків вилетіли двері.

Ці та інші події призвели до різкого падіння акцій Boeing, а деякі пасажири почали бойкотувати компанію.

Чому літаки лишаються найбезпечнішим транспортом?

Усі авіапригоди ретельно розслідують, їхні дані допомагають вдосконалити навчання пілотів, розповіли BBC Verify експерти.

За їхніми словами, сучасні тренажери дозволяють відпрацьовувати найрізноманітніші сценарії, що знижує ризики в майбутньому.

“Якщо подивитися на сучасні тренажери, вони вже як справжні літаки, – зазначає Ісмо Аалтонен. – Це зовсім інакше, ніж коли я починав літати 40 років тому”.

Також діє суворий контроль з боку регуляторів – аж до заборони польотів для авіакомпаній, які не дотримуються стандартів безпеки.

Тож, попри нещодавню серію інцидентів, літаки лишаються найбезпечнішим видом транспорту.

За даними міністерства транспорту США, понад 95% смертей внаслідок транспортних пригод у 2022 році пов’язані з автомобільними аваріями. На авіацію припадає менше 1%.

Якщо ж поглянути на показники смертності стосовно пройденої дистанції, то переваги авіаперевезень стають ще очевиднішими: в авіації – 0,001 смертей на 100 мільйонів миль, у легкових автомобілях – 0,54.

Про це свідчать останні дані Ради національної безпеки США (NSC). Вони також наводять статистику про імовірність смерті в США від різних нещасних випадків і хвороб.

При цьому імовірність загинути в авіакатастрофі настільки мала, що її практично неможливо виразити в цифрах.

Звісно, якість і безпека доріг в різних країнах – різна.

Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) оцінює рівень смертності внаслідок ДТП по країнах світу, використовуючи дані за 2021 рік.

Найвищий рівень у Гвінеї – 37,4 смертей на 100 000 жителів.

Далі йдуть Лівія – 34,0 і Гаїті – 31,3.

Тож, попри резонансні катастрофи останніх місяців, авіація залишається найбезпечнішим способом пересування.




реклама у Нововолинськ