Джерело: www.bbc.com
Автор фото, Alamy
Підпис до фото, Британський плакат часів Другої світової війни
-
- Author, Теджа Леле
- Role, BBC
- 8 хвилин(и) тому
Коли у 2000 році знайшли забутий агітаційний плакат часів Другої світової війни, мало хто міг уявити, що він стане унікальним феноменом XXI століття – мемом, який і обожнюють, і висміюють одночасно.
Навесні 2000 року у запиленій коробці в букіністичному магазині Barter Books у колишній вікторіанській залізничній станції в Алніку, графство Нортумберленд, виявили плакат часів Другої світової.
На червоному тлі під короною Тюдорів красувався напис “Зберігайте спокій і продовжуйте діяти”. Гасло воєнного часу несподівано знайшло жвавий відгук у світі, далекому від Британії Другої світової.
Так народився вірусний дизайнерський тренд, а сам напис став одним із найвпізнаваніших культурних слоганів XXI століття.
Агітаційний плакат замовило британське міністерство інформації у 1939 році. Це була серія зображень, які мали зміцнити дух нації на тлі загрози війни. Але офіційно їх так і не опублікували, і про них взагалі мало хто знав.
Доктор Деніел Коулінг, старший історик Національного музею армії в Лондоні, каже, що міністерство інформації часто використовувало плакати, кіно, радіо, книги та брошури, щоб впливати на громадську думку під час Другої світової війни.
Окрім плаката “Зберігайте спокій”, були ще два з гаслами: “Ваша мужність, ваш оптимізм, ваша рішучість принесе нам перемогу” та “Свобода в небезпеці. Захищайте її всіма силами”.
“Напередодні війни влада хвилювалася, що бомбардування призведуть до швидкого та повного хаосу в суспільстві”, – розповідає Коулінг BBC.
За допомогою гасла “Зберігайте спокій і продовжуйте діяти” уряд намагався відновити порядок, покладаючись на славетний британський стоїцизм.
Два інші плакати розклеїли на залізничних станціях, фабриках та вітринах магазинів, але на них майже не реагували.
Опитування показали, що реакція громадськості на ширшу агітаційну кампанію була переважно негативною, каже Коулінг.
Британські міста та села справді зазнали сильних бомбардувань, але хаосу в суспільстві не сталося.
“Натомість багато цивільних відреагували стійкістю та єдністю. І отже, плакат “Зберігайте спокій та продовжуйте діяти” міг би здатися декому поблажливим”, – пояснює історик.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Британський плакат з написом англійською “Ваша сміливість, ваш оптимізм, ваша рішучість принесуть нам перемогу”Культовий плакат, який розробив британський ілюстратор Ернест Волказенс і який надрукували тиражем близько 2,5 мільйона примірників, сховали.
Він залишався майже непоміченим для публіки, адже в 1940 році майже вся партія пішла для військових потреб. Кілька копій збереглися в архівах, у тому числі й та, що згодом опинилася в книгарні Barter Books.
Стюарт і Мері Менлі, власники Barter Books, були захоплені плакатом.
“Ми поставили його в рамці в книгарні. Але ми й гадки не мали, у що це все перетвориться. Мері не хотіла друкувати копії, тому мені довелося робити їх таємно. Але популярність копій швидко змінила її думку”, – розповідає Стюарт Менлі BBC.
Протягом перших кількох років плакат був відомим лише серед місцевих, які заходили до книгарні.
Але вибух стався, коли журналістка Guardian Сьюзі Штайнер включила його до статті 2005 року про свої 10 улюблених дизайнерських предметів.
“Наші співробітники весь наступний місяць пакували та розсилали плакати по всьому світу”, – каже Менлі.
Феномен XXI століття
І так плакат з’явився у кардинально іншому ландшафті, ніж той, для якого він був призначений. У ландшафті інтернет-культури, що стрімко зростала, з її іронією та тривогою.
“Я думаю, він знайшов такий сильний відгук, тому що ідеально втілює народну пам’ять про війну в сучасній Британії. Про те, що це була “зоряна година” країни та час, коли люди стоїчно “продовжували боротися” в непосильних умовах”, – каже Люсі Ноукс, професорка сучасної історії з Університету Ессекса та президент Королівського історичного товариства, в інтерв’ю BBC.
До 2007 року продажі плаката досягли 50 000 примірників, і його популярність з того часу не зменшувалася.
У 2008-му заклик “Зберігайте спокій і продовжуйте діяти” також виявився доречним на тлі фінансової кризи.
Кажуть, що Гордон Браун, який був прем’єр-міністром Великої Британії з 2007 по 2010 рік, розмістив копію плаката на стіні свого кабінету.
Популяризувати послання допомогли й знаменитості, як-от радіо-діджей Кріс Еванс, актор Руперт Грінт і ведучий Top Gear Джеймс Мей, які вдягали футболки з цим написом.
“Це гасло – частина національного міфотворення навколо духу воєнного часу, яке продовжує формувати нашу культурну пам’ять і ідентичність”, – каже BBC Кеті Перрі, професорка медіа та комунікацій з Університету Лідса.
Автор фото, Getty Images
Підпис до фото, Британський актор Руперт Грінт у футболці з написом “Keep calm and carry on” Але завдяки поширенню інтернету ця фраза здобула популярність і в усьому світі.
Сьогодні її можна побачити на незліченній кількості футболок, кухлів, брелоків та стін – навіть у Німеччині.
З моменту свого повторного відкриття плакат та девіз на ньому перетворився на мем, сенс якого постійно переосмислювали.
Зберігайте спокій та пийте чай. Зберігайте спокій та програмуйте. Зберігайте спокій та з’їжте капкейк.
Простота дизайну
Гасло привласнили також учасники різних протестів, “підриваючи його оригінальне повідомлення та адаптуючи його до нових соціальних викликів – “Зберігайте спокій та чиніть опір”, – наводить приклад Перрі.
Простота плаката також сприяла його резонансу.
“Простота дизайну є вирішальною – корона згори та п’ять великих слів білим шрифтом без засічок на червоному тлі. Червоний – це потужний колір, який привертає увагу. Ось чому він так легко адаптується до сучасної візуальної культури, в якій мільйони медіаповідомлень конкурують за нашу увагу”, – пояснює Перрі.
Автор фото, Alamy
Підпис до фото, Ідею гасла продовжують обігрувати в різних контекстах Але нескінченне копіювання та комерціалізація, які перетворили плакат із серйозного воєнного послання на кітчовий споживчий продукт, навряд чи є чимось новим.
“Згадайте автопортрети Ван Гога, “Крик” Мунка… це дуже потужні твори, але вони не уникнули пародіювання у масовій культурі”, – розповідає BBC британський графічний дизайнер і типограф Джонатан Барнбук.
Він додає, що люди можуть сприймати найсерйозніші контексти та перетворювати їх на щось несподіване – ніжність, гумор або навіть абсурд. “Перетворюючи біль на гру чи відчай на розуміння, ми відчуваємо себе ближче одне до одного”, – каже він.
Водночас плакат багатьом не сподобався. Критики насміхалися із заклику до стриманості духу. Вони ставили під сумнів, чи завжди “зберігати спокій” є правильним рішенням.
Для інших нескінченні пародії, як-от “Тепер панікуйте і втрачайте контроль” та “Зберігайте спокій і пийте вино” – позбавили його будь-якого сенсу.
Автор фото, Alamy
Підпис до фото, Чашки з написом “Keep calm and carry on” У статті 2016 року для Guardian під назвою “Зловісне гасло, що спокусило націю” автор Овен Газерлі визначає меседж плаката як “ностальгію за режимом жорсткої економії”.
Сила гасла “Зберігайте спокій і продовжуйте діяти”, пише Газерлі, “походить від захоплення справжньою чи уявною поведінкою англійських аристократів. Однак це те, що живе лише в народній уяві. У країні сервісів і споживацтва, де результати виборів визначає вартість житла, цей плакат – не просто повернення репресованих, це радше повернення самих репресій”.
Однак його виживання багато говорить про потребу у заспокоєнні в часи хаосу.
У своїх численних перевтіленнях основний меседж плаката – спокійна наполегливість перед обличчям негараздів – продовжує знаходити відгук у глядачів.
Він також відбиває ностальгію за часом, коли люди “об’єдналися”, “випили чашку чаю” та просто “жили своїм життям”. Однак його світова популярність показує, що хоча він втілює британський дух, він також виходить за межі національної ідентичності.
Один дизайнерський виріб, оманливо простий та просякнутий історією, став символом усього – від стійкості до покірності – і продовжує існувати в епоху глобальної невизначеності.
Підписуйтеся на нас у соцмережах