Джерело: www.volynnews.com
Про це йдеться у дослідженні сприйняття освіти в Україні, яке провів Центр соціальних змін і поведінкової економіки до 5-го Саміту перших леді та джентльменів, пише УП. Життя.
Особливості навчання у воєнний час
Школярі виділили три основні відмінності між навчанням у мирний та воєнний час:
– зʼявилося більше самостійності та відповідальності (так відповіли 42% учнів);
– почали більше розмовляти про війну та допомогу Україні (40%);
– відбуваються часті зміни формату навчання – очно, дистанційно, гібридно (46%).
Згідно з дослідженням, найбільшими цінностями для українських школярів під час війни стали:
– повага до захисників та захисниць України (для 36% учнів);
– віра у власні сили та майбутнє (33%);
– відповідальність за свої вчинки (30%);
– взаємна підтримка та солідарність (28%);
– розуміння, як відрізнити правду від маніпуляцій (33%);
– усвідомлення значення свободи та демократії (12%);
– національна ідентичність та патріотизм (7%);
– готовність діяти для спільного блага (4%).
Читати ще: «Пакунок школяра» розширили: батьки зможуть купувати книжки
Обговорення війни у школах
На презентації дослідження освітяни дійшли висновку, що обговорення війни дуже важливе для школярів, адже в Росії ворог не просто спілкується з дітьми на теми війни, а активно веде пропаганду.
Під час обговорення війни у школі діти:
– згадують про війну під час уроків (відповідь 39% учнів);
– обговорюють вплив війни на наше життя та суспільство (51%)%;
– проводять спеціальні заходи або обговорення – День захисників, зустрічі з військовими (52%);
– наголошують на важливості підтримки ЗСУ та допомоги іншим (61%).
Водночас 13% опитаних учнів заявили, що у їхніх школах переважно не говорять про війну.
Відповідно до результатів опитування, школа готує до життя в умовах війни та до відновлення країни таким чином:
– надають знання щодо дій у надзвичайних ситуаціях (так відповіли 47% учнів);
– заохочують брати участь у волонтерських чи або суспільно корисних проєктах (44%);
– навчають зберігати цілі та віру в майбутнє (36%);
– відбуваються обговорення тем війни й солідарності (32%);
– сприяють усвідомленню власної користі для країни (30%);
– підтримують психоемоційне здоровʼя учнів (27%);
– нічого з цього у школі не відбувається (8%).
На думку учнів, які взяли участь в дослідженні, під час війни важливо говорити про:
– важливість єдності та взаємопідтримки (так вважають 45 % учнів);
– сміливість і жертовність людей, які захищають Україну (44 %);
– цінність незалежності та людської гідності (44%);
– відновлення країни після війни (39%);
– дезінформацію та її розпізнавання (37%);
– складні відчуття, які викликає війна (30%).
Для дітей обговорення війни у школі асоціюється з формуванням ціннісної єдності, визнанням внеску захисників та осмисленням основ державності, а не лише з емоційним переживанням подій.
При цьому 5% учнів вважають, що у школі зовсім не потрібно говорити про війну.
Реакція на теми війни
Згідно з дослідженням, учні таким чином реагують на тему війни у школі:
– беруть участь у волонтерських або благодійних ініціативах (43%);
– обговорюють новини, намагаються розібратися у подіях (41%);
– виявляють підтримку та співчуття одне одному (38%);
– дехто висловлює розчарування або зневіру через війну (26%);
– виникають суперечки через різне ставлення до війни (18%);
– уникають розмов про війну, бо це викликає тривогу (17%);
– глузування або образи в бік тих, кого зачепила війна (6%).
Результати дослідження доводять, що вчителі у школах дають практичні знання для безпеки та заохочуюють до волонтерства. Підтримання психоемоційного стану й робота з мотивацією менш поширені, хоча вони критично важливі для стійкості молоді.
Культура миру у школах
Щоб сформувати культуру миру в школах, на думку учнів, необхідно:
– навчатися мирного розв’язання конфліктів (37% опитаних);
– розповідати про права людини (34%);
– запроваджувати спільну діяльність учнів – проєкти, волонтерство, обміни (32%);
– давати приклади справедливого ставлення з боку вчителів (31%);
– розвивати критичне мислення (28%).
Читати ще: Яка школа на Волині найкраща. Оприлюднили рейтинг
Учні прагнуть не лише вивчати права людини чи техніки мирного врегулювання, але й проживати їх через спільні проєкти, бачити справедливість у діях учителів і тренувати критичне мислення.
Знайшли помилку? Виділіть текст і натисніть
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, аби першими дізнаватись найактуальніші новини Волині, України та світу