“ Міжнародне гуманітарне право є ключовим інструментом для забезпечення гуманності навіть у найжорсткіших обставинах – війнах. Які саме методи й засоби ведення бойових дій категорично заборонені сучасними міжнародними нормами і що очікує на держави, які їх ігнорують – в інтерв’ю UA.NEWS розповів адвокат Dynasty Law & Investment Олексій Грачов. Які сьогодні існують загальноприйняті заборони у веденні”, — повідомляє: ua.news
Міжнародне гуманітарне право є ключовим інструментом для забезпечення гуманності навіть у найжорсткіших обставинах – війнах. Які саме методи й засоби ведення бойових дій категорично заборонені сучасними міжнародними нормами і що очікує на держави, які їх ігнорують – в інтерв’ю UA.NEWS розповів адвокат Dynasty Law & Investment Олексій Грачов.
Які сьогодні існують загальноприйняті заборони у веденні війни?
Олексій Грачов: Виходячи з фундаментального принципу міжнародного гуманітарного права про обмеженість у виборі засобів і методів ведення війни, було розроблено детальну систему норм, що забороняють або обмежують використання певних видів зброї та способів ведення бойових дій.
Розрізнення між засобами та методами ведення війни є фундаментальним у міжнародному гуманітарному праві. Будь-який засіб ведення війни може бути використаний з порушенням міжнародного гуманітарного права, якщо він застосовується з недопустимими цілями або способом. Водночас деякі засоби ведення війни є забороненими незалежно від умов їх застосування через свої іманентні властивості, які роблять їх використання невідповідним нормам гуманності.
Що відносять до заборонених методів ведення війни?
Олексій Грачов: Заборонені методи ведення бойових дій передусім охоплюють такі:
- заборона прямих нападів на цивільних осіб та цивільні об’єкти, культурні цінності та об’єкти, що містять небезпечні сили;
- заборона здійснення невибіркових нападів; заборона використання цивільних осіб та інших захищених осіб як живі щити;
- заборона вчинення актів насильства чи погрози насильством, головною метою яких є розповсюдження терору серед цивільного населення;
- заборона методів, що спричиняють масштабну, довготривалу та серйозну шкоду природному середовищу або пов’язані з ворожим застосуванням засобів впливу на природне середовище;
- заборона використання голоду серед цивільного населення як методу ведення війни.
У контексті війни в Україні я хочу детальніше зупинитися на заборонених методах її ведення стосовно людини, адже всі ми переживаємо за наших героїв, що боронять нас від ворога. На жаль, наразі мережа повниться жахливими кадрами поводження з нашими військовими. Ці кричущі порушення МГП, що коять окупанти мають назву.
МГП прямо забороняє будь-які дії, спрямовані на позбавлення життя осіб, які втратили боєздатність. Це стосується як безпосередніх наказів про знищення таких осіб, так і погроз, що заохочують до вчинення подібних злочинів. Ведення бойових дій на основі принципу «не залишати нікого живим» є грубим порушенням цього фундаментального принципу гуманності. Заборона не давати пощади означає категоричну заборону на навмисне позбавлення життя осіб, які вибули зі строю (hors de combat), та унеможливлення для них здатися.
Мало того, цей принцип забороняє як віддавати наказ не залишати нікого живим, так і безпосередньо виконувати такий наказ.
Що таке віроломство на полі бою і як його регулює міжнародне гуманітарне право?
Олексій Грачов: Віроломство означає дії, спрямовані на те, щоб викликати довіру супротивника і примусити його повірити, що він має право на захист або зобов’язаний надати такий захист згідно з нормами міжнародного права, що застосовуються в період збройних конфліктів, з метою обману такої довіри. Додатковий протокол I до Женевської Конвенції категорично забороняє використання віроломства як засобу для заподіяння шкоди супротивнику. Ця заборона також поширюється на держави, які не є учасниками Протоколу, оскільки вона закріплена в нормах звичаєвого МГП.
Заборона віроломства, закріплена в МГП, спрямована на підтримку добросовісності сторін у збройному конфлікті та забезпечення захисту прав і свобод його учасників. На відміну від віроломства, військова хитрість не передбачає порушення норм МГП і може використовуватися за умови, що вона не вводить в оману щодо надання захисту, гарантованого міжнародним гуманітарним правом.
Щодо рівня дотримання вказаних вище заборон, що насамперед свідчить про звичайну людяність, у мене коментарі відсутні…як і у міжнародної спільноти, нажаль.
Розкажіть про заборонені засоби ведення війни?
Олексій Грачов: МГП містить категоричну заборону на використання будь-яких засобів і методів ведення війни, які можуть завдати непомірних страждань або пошкоджень, що перевищують військову необхідність.
Реалізуючи цей принцип, МГП забороняє застосування зброї, яка спричиняє надмірні страждання, такі як осліплювальна лазерна зброя, експансивні кулі та зброя, що залишає уламки, які неможливо виявити.
Принцип заборони завдавати надмірних ушкоджень або зайвих страждань виконує роль фундаментальної правової норми, через призму якої оцінюється законність усіх засобів і методів ведення війни.
Згідно з принципом розрізнення та заборони невибіркових нападів, МГП також забороняє застосування зброї, яка не дозволяє здійснювати точний вибір між військовими та цивільними об’єктами, що призводить до недопустимого рівня випадкових втрат серед цивільного населення. До цієї категорії належать системи озброєння, технологічні особливості яких, а також передбачувані способи застосування, роблять їх здатними завдавати значної випадкової шкоди цивільним особам.
Міжнародне гуманітарне право забороняє застосування зброї, яка здатна спричинити масштабні руйнування природного середовища з довготривалими негативними наслідками.
Із метою дотримання норм міжнародного гуманітарного права, що забороняють застосування зброї, яка порушує принципи гуманності, були укладені численні міжнародні договори, які обмежують або забороняють використання певних видів озброєнь, що завдають надмірних страждань, мають невибіркову дію або шкодять довкіллю. До них відноситься: отрута; вибухові експансивні кулі; уламки, які неможливо виявити; міни-пастки та інші пристрої з дистанційним управлінням або таймером спрацьовування; наземні міни; запалювальна зброя; осліплююча лазерна зброя; касетні боєприпаси; вибухонебезпечні залишки війни; хімічна зброя; біологічна зброя та ядерна зброя.
Як вирішуються питання нехтування цими заборонами та застосування негуманних методів? Яка на сьогодні є відповідальність держав за порушення норм міжнародного гуманітарного права? Чи є відповідальність за порушення норм МГП країною, яка не імплементувала норми МГП?
Олексій Грачов: Безумовно порушення державою норм МГП, у тому числі використання заборонених методів та засобів ведення війни, є підставою для міжнародної відповідальності відповідно до загальновизнаних принципів міжнародного права, зокрема, принципів, закріплених у Віденській конвенції про право міжнародних договорів та Проєкті статей про відповідальність держав за міжнародно-протиправні діяння.
Відповідно до норм міжнародного права, держава несе відповідальність за дії фізичних або юридичних осіб, які виступають від її імені або під її ефективним контролем. Цей принцип відповідальності охоплює не лише державних службовців, а й осіб, які уповноважені національним законодавством здійснювати державні функції, або осіб, які фактично підпорядковані державній владі, наприклад, співробітників приватних військових компаній. держава несе міжнародну відповідальність за дії своїх органів, незалежно від того, чи діяли ці органи в межах наданих їм повноважень, чи з їх перевищенням.
До речі, держава, що надає матеріальну або іншу підтримку країні, яка вчиняє порушення МГП, несе міжнародну відповідальність за умови, що вона усвідомлювала незаконний характер цієї підтримки та встановлено її безпосередній зв’язок з вчиненням таких порушень. Принцип співучасті в міжнародному злочині застосовується, якщо допомога, надана державою, суттєво сприяла вчиненню міжнародно-протиправного діяння. Для настання відповідальності достатньо, щоб держава, що надає допомогу, мала фактичні знання про обставини, які роблять цю допомогу незаконною, навіть якщо вона не усвідомлювала повного обсягу незаконності своїх дій.
Чи передбачені репарації за порушення норм міжнародного гуманітарного права?
Олексій Грачов: Міжнародна відповідальність за порушення МГП включає обов’язок надати репарації. Цей обов’язок випливає з самого факту порушення, незалежно від конкретних договірних зобов’язань. Відповідно до відомої заяви Постійної палати міжнародного правосуддя: «…обов’язок репарацій будь-яке порушення зобов’язань є не просто принципом міжнародного права, а загальною концепцією права. … Відшкодування шкоди є неминучим наслідком незастосування Конвенції, а тому немає необхідності фіксувати це в самому тексті Конвенції».
Інститут репарацій є невід’ємною частиною як міжнародної відповідальності держав за порушення МГП, так і індивідуальної кримінальної відповідальності за міжнародні злочини, що вчинені фізичними особами.
Наразі механізми репараційних механізмів, зокрема щодо України, знаходяться на стадії розробки та погодження, однак ми віримо в справедливість і перемогу. Слава Україні.
Читайте також:
Війна за правилами. Адвокат Dynasty Law & Investment Олексій Грачов про основні принципи міжнародного гуманітарного права
Правила війни в епоху дронів та роботів: інтерв’ю з Олексієм Грачовим, адвокатом Dynasty Law & Investment
ТОП-5 викликів міжнародного гуманітарного права в сучасному світі: інтерв’ю з адвокатом Олексієм Грачовим