Джерело: www.radiosvoboda.org
Сьогодні ввечері українці у своїх домівках в Україні та за її межами запалять свічки в пам’ять про убитих голодом.
Тим часом у Дніпрі, в Музеї спротиву Голодомору, видали друком спогади очевидців Голодомору 1932–33 років, записані від жителів міста. Збір свідчень відбувався в кінці 2007-го і 2008 році, але довгий час ці свідчення «пролежали в шухляді», частина, ймовірно, як говорить упорядник, історик Валентин Рибалка, загубилася. А втім, каже він, записи цікаві й цінні, зокрема, тим, що спростовують стереотип про сите життя й відсутність смертей від голоду в місті та на його околицях. Переважна більшість людей не дожили й не побачили ці спогади в друкованому вигляді, зазначає упорядник.
Як робилися записи, що вдалося зафіксувати збирачам свідчень та чим цінне нове видання?
Родинні спогади і пам’ять Дніпрянка Любов Тягло розповіді про Голодомор пам’ятає із дитинства. Розказує: її бабуся Марія (в дівоцтві Шевченко) й дідусь Семен Тягло жили в Ломівці. Це – передмістя Дніпра, яке наразі входить до складу міста.
Любов Тягло
Родина, розповідає Любов, була досить заможна, пережила «розкуркулення». У подружжя було троє синів і донька Онися. Дочка померла, як казали старі люди, «в голодовку».
Тягло Марія Ларивонівна, бабуся Любові Тягло
«Бабуся була багата, в неї була й земля, і дукачі. У голод ті дукачі у мережі Торгосину вимінювали на харчі. І от вже не було чого їсти. І старші діти хоч якось могли прогодуватися – їли бруньки, щось із трави, те, що можна було знайти. Дорослий шлунок приймав. Але маленька дитина…, – переказує почуте від старших родичів Любов. – Бабуся детально розповідала, як померла її дочка. Вона водила нас з сестрою на цвинтар. Могилка під деревом… Все життя цей біль був із нею».
Тягло Семен Андрійович, дід Любові Тягло
Її дядько Леонід Тягло дожив до 97 років і також добре пам’ятав голодні 1930-ті, говорить жінка. У 1932-му йому було вісім.
Дядько Любові Леонід Тягло з дружиною
Кажуть дідові: «Знаємо, що твоя теща заколола свиню. Де м’ясо? Кажи, бо тобі – Сибір». Дід не боявся, схопив сокиру: «Повбиваю! Все одно Сибір»Любов Тягло
«Дядько пам’ятав, що в родини був ручний млинок – молоти зерна. Вони його переховували в погребі, на горищі. За такими млинками дуже полювали. Якби знайшли – то тюрма. Було й таке, що зарізали свиню і на горищі сховали м’ясо. Приходить бригада – шукати. Кажуть дідові: «Знаємо, що твоя теща заколола свиню. Де м’ясо? Кажи, бо тобі – Сибір». Дід не боявся, схопив сокиру: «Повбиваю! Все одно Сибір». Вони й пішли геть», – говорить дніпрянка.
Збірка спогадів Спогади дядька Любові Леоніда Тягла увійшли до збірки спогадів очевидців Голодомору, яка вийшла друком у видавництві «Герда» в Дніпрі. Назва книжки – «Із призабутого. Спогади та свідчення про Голодомор, зібрані у м. Дніпропетровську».
Валентин Рибалка, історик
Упорядник, історик Валентин Рибалка розказує: загалом у виданні – розповіді 82 людей, жителів Дніпра. Їх записували у 2007 й 2008 роках, за часів президентства Віктора Ющенка, у рамках загальноукраїнської кампанії.
Науковець зауважує: робили це не лише фахові історики, а й школярі, студенти, працівники терцентрів соціального обслуговування. Нотували на папері, набирали на комп’ютерах і роздруковували на принтерах. І не завжди – за методикою чи усталеною анкетою.
Книжка про Голодомор, яка вийшла друком у Дніпрі, Дніпро, листопад 2024 року
За офіційними документами, було зібрано близько 2 тисяч спогадів. Куди вони пішли, де вони перебувають і чи існують, зараз сказати не можемоВалентин Рибалка
За розпорядженням Дніпропетровської ОДА всі носії зі спогадами (на дискетах і в паперовому вигляді) повинні були здаватися до Управління внутрішньої політики ОДА, що й було зроблено. Частина їх, як підозрює упорядник, загубилася або була втрачена.
«У свій час управління з охорони культурної спадщини Дніпровської міськради передало нам ці спогади, але насправді лише частину, бо, за офіційними документами, було зібрано близько 2 тисяч спогадів. Куди вони пішли, де вони перебувають і чи існують, зараз сказати не можемо. Оці 82 одиниці, які опинилися в музеї, – це крапля в морі! Ми шукаємо далі», – говорить начальник експозиційно-виставкового та видавничого відділу Музею спротиву Голодомору Валентин Рибалка.
Спогади, зібрані в книжці, вражають і його самого, не приховує історик. Особливо тяжко було, говорить, працювати з записами, у яких ішлося про загибель дітей.
У той час, коли в Україні вирував голод… Діти службовців Торгзіну. Київ, 1 травня 1933 року
«Працювати зі спогадами людей дуже важко, це не перші спогади, які я опрацьовую. І повірте, іноді дивно виглядає: п’ятдесятилітній з гаком чоловік – навертаються сльози. Важко читати, важко переносити на папір. Але найважчі спогади – ті, у яких розповідається про долі дітей.
Наприклад, спогад пані Лідії Баліанової, це уродженка Дніпропетровська, 1927 року народження. Вона розказувала про свою знайому дівчинку Лізу років 12-ти, яка померла від голоду. «Я підійшла до неї, вона страшно спухла, на литках – глибокі тріщини, в руках копошилися дрібні білі черви, то був останній день короткого Лізиного життя». Дуже важко, коли люди розповідають про те, як на їхніх очах помирали рідні», – сказав Радіо Свобода Валентин Рибалка.
У Музеї спротиву Голодомору в Дніпрі. Інсталяція. Такі коралі з дукачами жінки вимінювали на хліб
Існує стереотип, я стараюся з ним боротися, що Голодомор – це лише сільська проблемаВалентин Рибалка
Попри недоліки в фіксації, зауважує історик, спогади, зібрані в книжці, дуже цінні. Картину не міняють, каже він, але додають нові штрихи до вже відомого дослідникам.
«Окрім того, існує стереотип, я стараюся з ним боротися, що Голодомор – це лише сільська проблема, що він не торкнувся міст. Насправді Голодомор торкнувся й великих міст. У книзі є спогади жителів Дніпропетровська, які приїхали до міста з різних регіонів, із сіл. Але серед них були й корінні дніпряни, люди, які жили на околицях міста, в приміській зоні, що увійшла до міста. Зокрема, одна з оповідачок описує, як батько працював на підприємстві, отримував пайок, але родині цього не вистачало, голодували. Усі ці спогади можна й використовувати для меморіалізації Голодомору, і для популяризації цієї тематики», – вважає Валентин Рибалка.
Сторінки книжки спогадів про Голодомор, яка вийшла друком у Дніпрі, листопад 2024 року
Як збирали спогади про Голодомор на Луганщині Дослідниця Голодомору Віра Аннусова свого часу збирала свідчення людей у себе вдома, на Луганщині. Вона – переселенка, зараз очолює Музей спротиву Голодомору в Дніпрі. За життя, каже науковиця, вислухала й записала спогади близько пів тисячі свідків.
Віра Аннусова, дослідниця Голодомору
Пригадує: найбільше свідчень записала також на початку 2000-х, коли в неї з’явився касетний диктофон, а чимало очевидців Голодомору ще були живі. До запису свідків, зауважує, ніколи не підходила формально.
Я навіть пам’ятаю, що сплачували 34 копійки: оповідачка ставила свій підпис, а представниця сільради – свій, вона підтверджувала, що підпис дійснийВіра Аннусова
«Ми записували на диктофон, далі – приїздили додому, переносили на папір. А потім знову їхали до людини: «Ану послухайте, так ви все розповіли?». І показували записане. Із собою ми брали людину з сільської ради, яка виконувала роль нотаріуса. Я навіть пам’ятаю, що сплачували 34 копійки: оповідачка ставила свій підпис, а представниця сільради – свій, вона підтверджувала, що підпис дійсний. І це вже були документи», – розповіла Віра Аннусова.
«Збирати спогади – це нелегко. По-перше, ти пропускаєш усе крізь себе. По-друге, це складна й скрупульозна праця. Пам’ятаю, що коли ми виїздили в район, за день ми могли записати не більш як вісьмох людей – це максимум. Може, тому так небагато спогадів і було записано», – додала вона.
Виставка в музеї Презентація книжки в Дніпрі відбулася на тлі виставки «Торгзін на Дніпропетровщині». Вона присвячена малорозкритій сторінці епохи Голодомору – діяльності сумнозвісного Торгзіну.
Оголошення про діяльність Торгзіну в Дніпропетровську. Грудень 1932-го. Державний архів Дніпропетровської області (графічна обробка Юлії Лисенко)
Як розповів куратор виставки, історик Олександр Сухомлин, 193о року в СРСР з’явилася мережа спеціальних магазинів, де товари продавали за іноземну валюту або обмінювали на дорогоцінні метали.
Товарний ордер Торгзіну. 1 копійка. Торгзінівські гроші, які діяли до весни 1933-го (були замінені розрахунковими книжками)
У роки Голодомору торгзіни використовували для «викачування» дорогоцінностей у голодуючого населення, кажуть дослідники. Люди ж, додають, віддавали останні сімейні коштовності й родинні раритети, аби якось прогодуватися.
Спецпроєк Радіо Свобода, присвячений Голодомору-геноциду, за лінком
Відеосвідчення очевидців Голодомору 1932–1933 років тут