Джерело: www.radiosvoboda.org
Кардинал УГКЦ Микола Бичок (посередині) наприкінці церемонії консисторії (особливої наради з призначення нових кардиналів). Ватикан, 7 грудня 2024 року
Про рішення папи Римського, особливості нового служіння та українську церковну дипломатію єпарх Микола Бичок погодився поспілкуватися із Радіо Свобода в Римі напередодні введення в сан кардинала. До консисторії він не зустрічався з понтифіком, але отримав від Святішого отця листа українською мовою.
– Найбільше у цьому листі мене вразила фраза, що той високий титул, яким є піднесення до кардинальської гідності, не має затьмарювати основний титул, що має бути притаманний диякону чи священнику, який передусім є слугою. Ми покликані служити, а не царювати. Ми покликані служити божому люду.
– Владико, рішення папи Франциска призначити вас кардиналом називали екзотичним та й для вас це була велика несподіванка. Минуло два місяці з часу оголошення, чи прояснилося, чому вибір припав на вас?
– Не знаю, чи колись усвідомлю, чому саме я став обраний. Господь Бог для кожного з нас має свій особливий план. Чомусь Ви стали журналісткою, чомусь я став священником, чомусь хтось став лікарем.
Не знаю, чи колись усвідомлю, чому саме я став обраний
Мене Господь покликав до монастиря, бо я є монахом. У 2015 році мене покликали на служіння в США, а вже як єпископа призначили з 2020 року служити у Мельбурнській єпархії святих апостолів Петра й Павла УГКЦ в Австралії. Нині свята церква кличе мене до служіння в статусі кардинала. Важко сказати, чому вибір упав на мене. Це те, що знає Господь Бог. Можливо, в майбутньому щось відкриється, але зараз я не маю відповіді.
Владика Микола Бичок на святі Першого причастя у Мельбурнській єпархії
– Я думаю, нині просто шукають причин, як краще потрактувати це призначення. Моє служіння в Сибіру було для українців, які поїхали туди не з власної волі. Була так звана операція «Захід» 1947 року, коли із західної частини України багатьох вірян і священників, незгодних із радянською владою, вивозили в ГУЛАГи. Вони проходили свою хресну дорогу.
Пізніше там з’явилися наші священники. Перший із них – отець Василь Рудка – сам поїхав туди, щоб нести служіння тим людям. Упродовж 2005–2007 років я там був як священник. Присутність наших пастирів завершилася від 2014 року після окупації Криму. В РФ були отці Михайло Волошин і Богдан Гелета, який провів у російському полоні понад півтора роки від листопада 2022-го. Почалися політичні питання про належність Криму, і так після 60 років служіння їх попросили виїхати з Росії. Там нині присутні осередки греко-католицької церкви, це важке служіння, та це непрості часи і для римо-католиків у Росії.
– Окремі ватиканські оглядачі писали, що не обравши кардиналом главу Української греко-католицької церкви Святослава Шевчука, понтифік послабив роль провідника УГКЦ, зокрема перед Кремлем та РПЦ. Яка ваша думка або чому не Шевчук?
– Варто зазначити, що кожний папа має свою стратегію і план дій. Всі ми живемо з тим багажем минулого, коли глава церкви ставав кардиналом. Це не значить, що папа хотів зробити зле патріарху Святославу Шевчуку. Практично по кожній країні можна навести приклади, де раніше було так, а зараз – інакше. Чому? Чинний понтифік має іншу методику обрання нових кардиналів, що до певної міри непогано.
Кардинальський рівень – це не є щось вище. Блаженніший Святослав – голова помісної церкви. Я би не сказав, що це послаблює його роль
Якщо дивитися в минуле, то більшість кардиналів зосереджувалися в Європі, зокрема в Італії, і це було несправедливо. А нині кожний континент, можливо, не співмірно, бо навіть острови мають представника папи – кардинала. Тобто тут нічного злого немає. А патріарх Святослав – глава й отець нашої церкви, він має найвищий рівень, який можна мати, він же глава не лише в Україні, а й провідник церкви по цілому світу. Кардинальський рівень – це не є щось вище. Блаженніший Святослав – голова помісної церкви. Я би не сказав, що це послаблює його роль. Я б тут процитував самого патріарха Святослава, бо, як він каже, його роль навпаки посилюється, адже відтепер він говоритиме не одним голосом – з’являється другий голос з мого боку.
Єпископ Бичок під час служіння в Австралії
– Справді, інформація поширюється за лічені секунди у будь-який куточок світу, де є мережа інтернет. Яскравим прикладом цього є моє призначення на кардинала. Всі знали, що я вже призначений, а я цього не знав, бо мав вимкнений телефон.
Не буде такого, що я підняв слухавку і телефоную до папи. Це зовсім інший рівень комунікації
Святіший отець має свого представника в кожній країні світу в особі нунція. Це є прямий контакт до понтифіка. Кожний єпископ доносить інформацію до папи через нунція, це як дипломат від певної країни. Якщо потрібно щось донести, не обов’язково слід мати зустріч з папою, бо він дуже зайнятий.
Єдине, що б Блаженнішому Святославу міг дати титул кардинала – це право обирати папу
– Політику Ватикану з припинення російсько-української війни багато хто в Україні вважає суперечливою, а саме лінію Франциска. Ви погоджуєтеся з такою оцінкою? Якою є ця політика, за вашими спостереженнями?
– Стосовно Ватикану – це добре трактування і недобре, бо Ватикан з одного боку – духовна столиця світу, а з іншого – це найменша держава у світі. Тому до певної міри можемо говорити про політику.
Святіший отець неодноразово не просто закликав до припинення війни, він прямо називав, хто є агресором
– Вас особисто що так дуже ранило?
– А те, що чомусь немає такого чіткого розуміння, хоча все є просто: хто агресор і хто жертва. Та я би концентрувався на іншому, бо треба бути об’єктивними.
Коли він щось добре говорить, це ніхто не підносить. Коли папа щось погане сказав, з цього приводу відразу зчиняють ґвалт
– На думку папи Берґольйо, усі війни – несправедливі. Як наслідок надається перевага досягненню миру будь-якою ціною, ставлячи на другий план права і сподівання народу-жертви агресії. Годі згадати його слова про «відвагу підняти білий прапор та почати переговори». Яке ваше ставлення до такої позиції?
– Усі ці слова нас зранили, і мене також, я не погоджуюся з ними. Я чітко і ясно кажу.
У дипломатії ти не все можеш сказати і не все інколи треба казати, та потім це виливається у великі бонуси для України
Також ведеться активна робота з повернення депортованих Росією українських дітей, за що відповідальний папський посланець кардинал Маттео Дзуппі. Якби Апостольська столиця прямо висловилася (стосовно російської влади), вона б цього не зробила, бо то все є дипломатія.
Владика Микола Бичок з прихожанами біля церкви в Австралії
– Звісно, рівень підтримки Святішого отця був значно вищим перед широкомасштабним вторгненням, і зараз він мінімальний.
Наша віра ґрунтується не на популярності наших лідерів, а на вірі в Ісуса Христа
З іншого боку, мусимо пам’ятати, що будь-які церковні лідери і ми (духовенство) не працюємо на людську славу – ми працюємо на славу Божу. Ми не політики, які щось обіцяють людям й прагнуть здобути дивіденди. Це не значить, що ми не повинні робити добро, не повинні говорити правду, бо немає напів правди, є або правда, або брехня. Наша віра ґрунтується не на популярності наших лідерів, а на вірі в Ісуса Христа і на місії, яку Ісус Христос поклав на святу церкву.
Кардинал УГКЦ Микола Бичок під час інтерв’ю для Радіо Свобода в Римі. Грудень 2024 року
– Наша церква є патріархальною в усьому, крім назви. Хто такий патріарх? Це батько. Ми називаємо нашого Блаженнішого отцем й главою нашої церкви. На жаль, цей статус до кінця невизнаний Ватиканом. Тут можна говорити про специфіку відносин з РПЦ, можемо лише здогадуватися, чому Ватикан не робить цей крок. Та зазначу, це стосується не лише УГКЦ.
Мій голос разом із патріархом Святославом матиме напевно більшу силу
Щодо беатифікації митрополита Андрея Шептицького, то процес дійсно довгий, але варто прояснити ситуацію: папа не може розчерком пера оголосити його Блаженним або Святим. Є певна структура католицької церкви – Дикастерія святих – яка від початку і до кінця займається певною особою, щоб пройти беатифікацію (проголошення Блаженним) і потім канонізацію (проголошення Святим). В чому різниця? Блаженний – це святий для місцевої церкви, а канонізація – це на рівні вселенської церкви, коли особа стає прикладом для наслідування у світі. Дуже багато робиться, можливо, не все говориться, та процес беатифікації митрополита Андрея Шептицького триває, і він є саме на стадії підтвердження чудесного зцілення людини завдяки молитвам до нього.
Однак варто наголосити, що нам самим слід поширювати культ праведного митрополита Андрея Шептицького. Скільки людей молиться до нього за зцілення? Скільки людей відвідують його могилу, щоб помолитися перед святими мощами? Скільки з нас читали його книжки і повчання? Часто думають, що це справи церковників, але це – справа кожного. Ми називаємо митрополита Андрея Шептицького «Мойсеєм українського народу», тож, хто бажає його беатифікації насправді, має відкрити це велике надбання, яке він залишив не тільки нашій церкві, а й українському народові. З одного боку – це робота для дикастерії, а з іншого – багато залежить від нас.
Кардинал УГКЦ Микола Бичок під час інтерв’ю для Радіо Свобода в Римі. Грудень 2024 року
– Я би не вважав себе особливим дипломатом. В нашій церкві є певні особи, які вважають себе фахівцями в цій галузі. Слід розуміти, що кардинала, можливо, через статус, прирівнюють до дипломата, бо його слова значно серйозніше сприймають. Але насамперед я є єпископом, був обраний служити у новому кардинальському статусі, та це не дає мені автоматично надзвичайних особливих повноважень. Як єпископ хочу зазначити, що наш світ потребує Христа, це основна місія душпастиря – доносити Христа людям. Можливо, в ролі кардинала мені буде легше сповнити це завдання.
– Подейкують, що для активнішого просування українського питання у Ватикані потрібне потужне проукраїнське лобі, якого немає, на відміну від поляків, наприклад. Про що йдеться? Чи дійсно ці сили необхідні?
– Так і ні. Ми дуже часто зосереджуємося на Ватикані, бо тут серце Католицької церкви.
Дипломатія це там, де є український єпископ. Це правдива дипломатія
Ми присутні практично на кожному континенті. Присутні навіть там, де немає офіційних структур УГКЦ, а це приблизно 25 країн (Сингапур, Японія, Арабські Емірати). Є владика Степан Сус, який старається відвідувати українців у цих краях. І це також дипломатія, дуже важлива. Він же не просто відвідує наших людей, а зустрічається з місцевими єпископами, з нунцієм, часом з політиками тих країн. Це згодом працює на інтереси України та Української греко-католицької церкви. Якщо ми добре працюємо на місцях, то нам усе повертається сторицею. Ми доносимо правду до папи на рівні місцевої церкви і потім співпрацюємо з римо-католицькими єпископами. Багато з яких відвідали Україну під час війни і вони вже по-іншому говорять та по-іншому трактують слова понтифіка.
Кардинал УГКЦ Микола Бичок під час інтерв’ю для Радіо Свобода в Римі. Грудень 2024 року
– Патріарх Йосип Сліпий (1892–1984) був велетнем нашої церкви і народу, ісповідник віри провів 18 років у таборах Сибіру. Саме він заклав підвалини УГКЦ, які ми маємо сьогодні, він поставив нашу церкву на карту світу.
Патріарх Мирослав Любачівський (1914–2000) був людиною великого смирення та молитви. Коли наша церква вийшла з підпілля й Україна отримала незалежність, він відбудовував церкву після десятиліть переслідувань.
Патріарх Любомир Гузар (1933–2017) був великим духовним лідером та лідером думки, слово якого важило і серед політичного естаблішменту. Був простим і доступним, відома його фраза «Я стараюся бути людиною».
Я добре розумію, яка відповідальність лягла на мої плечі особливо у непростий час для українського народу
_________________________________
Кардинал УГКЦ Микола Бичок наприкінці церемонії консисторії (особливої наради з призначення нових кардиналів). Ватикан, 7 грудня 2024 року
Кардинал УГКЦ Микола Бичок (праворуч) під час церемонії консисторії. Ліворуч на світлині папа Римський Франціиск. Ватикан, 7 грудня 2024 року
Під час консисторії в соборі Святого Петра український єпископ як представник Східної церкви був помітний своїм вбранням серед 21 кардинала. Стрій обирали так, щоб владика відрізнявся від трьох попередників-патріархів, адже він не є очільником церкви. Микола Бичок був одягнений у мантію старокиївської традиції пурпурового кольору з вишитими образами Петра й Павла, адже єпархія в Мельбурні носить їхні імена. А на голові, відповідно до української монашої традиції – кукіль чорного кольору за стилем часів Берестейської унії XVII століття, оздоблений тонкою червоною каймою. Кардинали західної латинської традиції вдягають мантію яскраво червоного кольору, а на голову – чотирикутну червону шапку.
Кардинал УГКЦ Микола Бичок (другий зліва) наприкінці церемонії консисторії (особливої наради з призначення нових кардиналів). Ватикан, 7 грудня 2024 року