Джерело: www.radiosvoboda.org
У ПЦ ЧС назріває конфлікт, спричинений імовірними зв’язками структури з Росією, зокрема РПЦ. Чеські спецслужби заявляють, що йдеться про питання державної безпеки.
У конфлікті фігурує архієпископ Міхал Дандар, який навчався в Росії і в минулому міг бути агентом STB (спецслужби комуністичної Чехословаччини). Журналісти Чеського телебачення помітили у нього в гостях священника, чий монастир поширював проросійську пропаганду. Раніше Дандар звільнив українську настоятельку найбільшого чеського жіночого монастиря й призначив натомість російську служительку.
Що відбувається в церкві і який вплив це може мати на українську громаду?
«Проєкт радянських спецслужб»: як на церкву впливає Росія«Після Другої світової війни Чехословацька православна церква, як вона тоді називалася, опинилася під жорстким контролем московських спецслужб і Московського патріархату», – розповідає релігієзнавець Олександр Саган.
Вплив московського православ’я на чехословацьку церкву був домінантним, Москва курувала їїОлександр Саган
З його слів, у 1951 році церква отримала томос про автокефалію від Московської патріархії. Присланий із Москви ієрарх почав формувати цю церкву заново. Як зауважує Саган, її повністю контролював Московський патріархат, чия політика цілком збігалася з інтересами Радянського Союзу.
По суті, «церква стала сателітом до Московського патріархату».
Інший український релігієзнавець, який побажав залишитися анонімним, погоджується з цією думкою: мовляв, у соцтаборі, де все контролювалося КДБ, не можна розцінювати чеську й словацьку автокефалію у її звичному розумінні.
Президент Росії Володимир Путін (ліворуч) і Московський патріарх Кирило. Москва, 4 листопада 2018 року
«Це був проєкт радянських спецслужб, – каже він. – Зазвичай автокефалії створюють у країнах, де переважна більшість православного населення. Це не стосується ні Чехії, ні Словаччини. Москва пішла на цей крок спеціально, щоб мати більше можливостей просувати свої наративи».
Величезні кошти виділяються на те, щоб у кожній європейській країні діяли храми Московського патріархатуОлександр Саган
«З часу створення церкви предстоятелів присилали з Москви, – розповідає Саган. – Вплив московського православ’я на чехословацьку церкву був домінантним, Москва фактично курувала її. Константинополь зараз докладає чимало зусиль, щоб вивести її з-під цього впливу, але кадрова політика, яка тривала десятиліттями, дається взнаки».
Торік у церкві від виконання обов’язків відсторонили секретаря голови Празької єпархії Ігоря Стрежльця та протоієрея Яна Беранека, який очолював єпархіальну раду. Це були перші за довгий час відставки у єдиній чеській церковній єпархії, яка досі публічно не засудила війну Росії проти України.
Таку позицію експерти пояснюють тісними взаєминами ієрархів Празької єпархії з Москвою: багато хто навчався в Росії, а пізніше отримували від Кремля щедрі подарунки на зразок віл або фінансування різних проєктів.
Чому це важливо для України?Олександр Саган пояснює: з огляду на велику кількість українців, які проживають у Чехії та Словаччині та є православними вірянами, важливо розуміти, які меседжі доносяться до них у храмах церкви Чеських земель і Словаччини.
Станом на 2025 рік – у Чехії перебуває десь 370 000 українських біженців.
«Незрозумілою залишається позиція щодо невизнання ПЦУ, – каже Саган. – У листопаді 2019 року один із ієрархів цієї церкви співслужив із митрополитом Епіфанієм. Утім, далі справа не просунулася – ця церква не визнає ПЦУ».
Глава ПЦУ, митрополит Київський і всієї України Епіфаній і папа Римський Франциск під час зустрічі у Ватикані, 13 грудня 2024 року
Олександр Саган каже, що навряд чи це зміниться у найближчі роки: «Більшість кліриків сформовані у духовних навчальних закладах Московської патріархії і мислять відповідно. Якщо при зміні поколінь церква ігноруватиме це, то й надалі залишиться у фарватері промосковської політики».
Олександр Саган розповідає про глобальний концепт Московської патріархії – Катехон.
«Начебто Росія має рятувати світ від бездуховності Заходу – і в межах цієї програми проводиться велика політика щодо європейських церков, – пояснює експерт. – Величезні кошти виділяються на те, щоб у кожній європейській країні діяли храми Московського патріархату. Так формується мережа агентів, які просувають ідеї Кремля, по всій Європі – і церква Чеських земель і Словаччини не є винятком».
Хто такий Міхал ДандарУ розпорядженні Радіо Свобода є архівний документ із розсекреченого чеського архіву STB, у якому священник фігурує як «завербований агент КДБ».
«Міхал Дандар навчався в Ленінградській духовній академії і був помічником скандально відомого митрополита Нікодима Ротова, який у свою чергу вважається духовним наставником Кирила Гундяєва», – розповідає релігієзнавець, який побажав залишитися неназваним через чутливість теми.
У листопаді 2023 року СБУ повідомила, що оголосила про підозру патріарху РПЦ Кирилу (ліворуч), «який благословив рашистів на вбивства українців». Праворуч: російський керманич Володимир Путін
«Нікодим Ротов теж був високопоставленим агентом КДБ, – продовжує релігієзнавець. – Він очолював відділ зовнішніх церковних зв’язків у структурі Московського патріархату. Із часів Радянського Союзу на цей відділ не впливали навіть самі патріархи – він напряму підпорядкувався Луб’янці. Такий собі спецпідрозділ у церкві, який постійно займався міжнародними поїздками і контактами».
Зі слів експерта, всі працівники цього відділу були або в штаті КДБ, або співпрацювали з ним. За Нікодима Ротова й розпочав свою кар’єру Міхал Дандар.
Що кажуть у самій церкві15 квітня на сайті Празької православної єпархії з’явилася заява, яку розмістив священник Томаш Яролім. У ній він пояснює, чому церква не засуджує війну Росії проти України (священник підкреслює, що висловлює власну думку та «позицію нижчого духовенства», а не офіційне ставлення церкви).
«Ми не будемо нікого засуджувати, і вже точно не на вимогу політиків або державної влади. Чим це закінчиться? Держава тоді проситиме нас благословити зброю і війну?» – пише Яролім.
Він додає, що підтримує «мир, а не війну».
«Передусім ми дбаємо про десятки тисяч православних, які знайшли притулок у нашій країні і також потребують духовної підтримки своєї віри», – йдеться в заяві.
Сюжети журналістів, зокрема Чеського телебачення, Томаш Яролім назвав «маніпулятивними» та «сфальсифікованими» й заявляє про «активну та ненависницьку кампанію проти чеського православ’я».
Як реагує українська спільнотаРелігієзнавець Володимир Волковський, який живе в Празі, вважає, що «відмова публічно висловлюватись проти війни – це дуже морально важливий маркер».
99% церков не моляться українською. Можливість україномовної молитви надають лише греко-католикиВолодимир Волковський
«Мовчання щодо очевидного зла – це позиція на боці зла», – каже він.
Водночас він звертає увагу на прихожан ПЦ ЧС:
«Демографічно-історично, основний «електорат» ПЦ ЧС – це історично українці (русини з Лемківщини, з Підкарпатської Руси (Закарпатття) тощо), в меншій мірі росіяни, румуни і серби. Але здебільшого ПЦ ЧС – історично, не зараз – це церква українського походження».
Володимир Волковський також розповідає, що зараз українці-християни опинилися в скрутному становищі.
«Насамперед це мовна проблема – адже 99% церков не моляться українською, ані протестанти, ані католики, ані гусити. Можливість україномовної молитви надають лише греко-католики, – каже Волковський. – Тому православні українці в Чехії вимушені або йти до греко-католиків, або терпіти морально сумнівні декларації з боку парафій РПЦ чи ПЦ ЧС».
Він ділиться, що неодноразово чув нарікання від українців, мовляв, ПЦ ЧС нічого не робить або робить дуже мало.
Кілька тисяч людей вийшли на Староміську площу в Празі на мітинг під назвою «Разом за Україну», 23 лютого 2025 року
«Основна проблема полягає у сильних російських сентиментах та інфільтрації в середині ПЦ ЧС, – говорить українка, яка живе в Празі (вона попросила не називати її імені). – З огляду на кількість біженців з України та релігійні вподобання більшості українців, можна сміливо сказати, що українці на сьогодні складають якщо не більшість, то дуже вагому частину православних в Чехії. Але церква нічого з цим не робить. Не згадує Україну, не говорить про біженців, не комунікує українською. Ця структура так і залишилась ментально і багатьма своїми практиками Російською православною церквою».
«Окреме питання – це можливість присутності ПЦУ, бодай на якомусь підпорядкованому рівні. Православні українці зрештою мали б можливість ходити до своєї церкви, впливати на неї. Як у себе вдома, а не як у когось у гостях, – вважає Володимир Волковський. – Також це б створило здоровий діалог між різними православними церквами і традиціями, зокрема і з ПЦ ЧС. Монополія шкодить розвитку».