“Під час війни інформація може стати руйнівною зброєю в руках ворога. Будь-яка неправдива новина має руйнівні наслідки: від сіяння паніки серед населення до підриву довіри до державних інституцій та міжнародних партнерів. Останній приклад — фейк про замах на виробника БПЛА Андрія Гуменного, який швидко розвінчало Міноборони. Розповідаємо про найгучніші фейки в Україні в 2025 році. «Замах» на українського”, — повідомляє: ua.news
Під час війни інформація може стати руйнівною зброєю в руках ворога. Будь-яка неправдива новина має руйнівні наслідки: від сіяння паніки серед населення до підриву довіри до державних інституцій та міжнародних партнерів. Останній приклад — фейк про замах на виробника БПЛА Андрія Гуменного, який швидко розвінчало Міноборони.
Розповідаємо про найгучніші фейки в Україні в 2025 році.
«Замах» на українського проектувальника БПЛА
7 травня низка українських телеграм-каналів поширили інформацію про нібито замах на українського проектувальника безпілотників Андрія Гуменного. У повідомленнях йшлось, що авто розробника БПЛА підірвали у Харкові. З цих меседжів випливало, що Гуменний загинув внаслідок теракту.

Фейкову інформацію публікували з посиланням на міністра оборони України Рустема Умєрова. Навіть додавали його «цитату»: «Всі структури задіяні для пошуку і затримання виконавців цього злочину. Висловлюємо найщиріші співчуття рідним і близьким Андрія Михайловича». Посилання на нібито заяву міністра оборони Рустема Умєрова мало надати фейку більшої правдоподібності та заплутати аудиторію.


Того ж дня увечері Міноборони України спростувало заяву Умєрова.
Інформація, поширена в Telegram-каналах із посиланням на нібито заяву Міністра оборони України щодо теракту в Харкові — є фейком. Міністр оборони таких заяв не робив. Звертаємо увагу: у Міністра немає офіційних акаунтів у Telegram
Міноборони
України
Оборонне відомство додало, що країна-агресор активно використовує фейки як елемент інформаційної війни. Українців закликали дотримуватись інформаційної гігієни та перевіряти джерела перед поширенням будь-яких повідомлень.
Ціль такого фейку — посіяти паніку, підірвати довіру, дискредитувати владу та завдати психологічний вплив на фахівців в оборонній індустрії. Новина про «теракт» проти розробника БПЛА могла викликати у суспільстві відчуття незахищеності та вразливості, особливо в Харкові, який і так потерпає від обстрілів.
До того ж повідомлення про загибель важливого розробника могла деморалізувати інших фахівців оборонної промисловості, викликати у них побоювання за власну безпеку та сповільнити розробку нових технологій. Розголошення імені Андрія Гуменного та його діяльності (навіть у фейковому контексті) могло бути спробою зібрати додаткову інформацію про українські програми БПЛА.
Оперативне спростування з боку Міноборони стало критично важливим для мінімізації негативних наслідків цієї інформаційної атаки. Але навіть спростований фейк міг створити атмосферу напруженості та страху серед людей, залучених до розробки безпілотників, що негативно вплинуло б на їхню продуктивність.
Олена Зеленська придбала сукню принцеси Діани за майже 3 млн доларів
У квітні 2025 року в телеграм-каналах і ТікТок почали ширити інформацію, ніби перша леді Олена Зеленська придбала за 2,9 млн доларів «сукню помсти» принцеси Діани у Меган Маркл, дружини принца Гаррі. Спочатку дезінформацію поширювали в російському просторі Telegram (тут, тут і тут), однак згодом цей фейк перекочував і в український сегмент соцмереж.


Фейкороби посилались на репортаж видання The Sun, який нібито вийшов після візиту принца Гаррі в Україну у квітні. Насправді The Sun не публікувало такого репортажу. Принц Гаррі дійсно відвідав Україну, але не зустрічався з Оленою Зеленською. Коментар експерта з королівської родини, використаний у фейковому відео, вирваний з контексту — він говорив про серіал Netflix 2022 року. Та і «сукня помсти» Діани ніколи не належала Меган Маркл. Вбрання продали на аукціоні у 1997 році і наразі воно знаходиться в музеї в Ірландії.
Мета цього фейку — дискредитувати Олену Зеленську та українську владу. Негативний образ першої леді, яка нібито витрачає величезні суми грошей під час війни, розпалює суспільне невдоволення та підриває довіру до влади. Поширення брехні про розкішне життя першої леді може викликати заздрість і обурення серед українців, які переживають важкі часи. А вплетення в фейк імен членів королівської родини покликане створити образ «зіпсованих» західних еліт, які нібито наживаються на війні в Україні.
Мобілізувати почнуть з 18 років
Російська пропаганда активно поширювала фейкову інформацію про те, що в Україні нібито планують або вже почали мобілізацію громадян з 18-річного віку. Ця дезінформація активно розповсюджувалась у російських та проросійських українських телеграм-каналах. У 2025 році пропагандисти посилались на законопроект №10449, який нібито дозволяє мобілізувати 18-річних.

Насправді це брехня, і документ №10449 передбачає запровадження з 2025 року обов’язкової базової військової підготовки у вишах для чоловіків віком від 18 до 25 років. Про зниження мобілізаційного віку в цьому законопроекті не йдеться. Натомість пропагандисти стверджували, що після базової військової підготовки 18-річні українці автоматично стануть військовозобов’язаними і їх відправлять на фронт.
В реальності 18-річні можуть мобілізуватись на добровільних засадах в Україні. У лютому 2025 року Міністерство оборони започаткувало проект «Контракт 18-24». Це добровільна ініціатива для українців віком від 18 до 24 років, які готові приєднатися до Сил оборони на один рік. Громадяни, які підпишуть контракт, отримають виплату 1 мільйон гривень, з яких 200 000 гривень виплачуються одразу, а решта суми – протягом служби.
Ця програма також встигла обрости фейками. Наприклад, навесні 2025 року в російських телеграм-каналах поширювали дані, ніби загинув учасник програми «Контракт 18-24» 18-річний Анатолій Лук’янов. Хоча насправді захисник загинув у листопаді 2022 року, і долучився до армії на добровільних засадах в серпні 2022 року, коли цієї програми ще не існувало.

Розповсюдження неправдивої інформації про мобілізацію 18-річних має ціль викликати тривогу серед молоді та їхніх родин та спонукати їх до виїзду за кордон. Ця група фейків також покликана представити українську владу як таку, що вдається до крайніх заходів і нехтує правами молод. Це негативно впливає на підтримку мобілізації як всередині країни, так і за її межами. Такі фейки є елементом ширшої інформаційної кампанії рф проти України, спрямованої на підрив морального духу населення та послаблення обороноздатності країни.
Фейкове підвищення пенсій
На початку 2025 року різні українські телеграм-канали поширювали дані про підвищення пенсій у півтора рази з лютого 2025 року. Але для отримання оновлених виплат пенсіонери різних вікових категорій (50-55, 55-65, 65-70, понад 70 років) мають перейти за посиланням, щоб дізнатись суму коригування.
Як можна здогадатись, ніякого підвищення пенсій в реальності не було. А фейки розганяли для того, щоб змусити довірливих користувачів перейти за небезпечним посиланням, де їх очікує в кращому випадку збір особистих даних, а в гіршому – фішингові дії для отримання доступу до платіжних рахунків або іншої чутливої інформації. Часто такі дані можуть продавати потім ворогу.
У Пенсійному фонді одразу спростували цей фейк та наголосили, що перерахунок пенсій у зв’язку зі змінами в законодавстві відбувається автоматично, без потреби звернення громадян та заповнення будь-яких даних, особливо з таким віковим розподілом.
Будьте уважні – це маніпуляція! Вона покликана спонукати довірливих користувачів перейти за посиланням, де відбудеться подальша реєстрація на закриті інформаційні канали та фішингові дії. Щоб не стати жертвами шахраїв, закликаємо задля своєї безпеки у жодному разі не переходити та НЕ ВІДКРИВАТИ такі посилання
Пенсійний фонд
України
Фейки про ТЦК
Тема мобілізації залишається однією з найбільш чутливих та емоційно заряджених в українському суспільстві. Саме ця напруга стала родючим ґрунтом для розповсюдження численних фейків, спрямованих на підрив довіри до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК), зрив мобілізації та посилення паніки серед населення.
Наприклад, після Великодня почали масово поширювати відео, на якому чоловіки біжать з великодніми кошиками. Ролик підписували так, наче чоловіки тікають від ТЦК. Насправді це фейк і частина російської інформаційної кампанії проти мобілізації в Україні.
На відео немає жодних ознак присутності представників ТЦК чи перевірки документів. Зйомка відбулася в Івано-Франківській області, і поведінку чоловіків пояснює місцева традиція — «великодні перегони». Учасники змагаються, хто першим добіжить додому після служби. Це, за повір’ям, принесе удачу та добробут на рік. Автор оригінального відео за кадром каже, що «всі біжать паску їсти». Користувачі в коментарях також підтверджують, що на відео зображено саме цю традицію.

Також російські джерела поширювали інформацію, нібито під час турніру з карате в Тернополі представники ТЦК мобілізували юнаків 17-18 років — переможців і фіналістів змагань. Насправді це брехня. Організатори та тренери турніру спростували цю інформацію, заявивши, що представників ТЦК на змаганнях не було. Вік учасників (7-17 років) унеможливлює їхню мобілізацію або добровільну службу за контрактом (дозволено з 18 років). Скриншот оригінальної статті відредагували — там немає згадки про вербування учасників.

Аналогічний фейк існував і про чемпіонат України з французького боксу Сават в Одесі, де працівники ТЦК нібито мобілізовували учасників, які програли турнір.

Мета цих фейків — підірвати довіру до ТЦК та зірвати мобілізаційні заходи. Через історії про незаконні дії, насильство або безпідставну мобілізацію, ворог намагається зобразити ТЦК як нелегітимну та небезпечну структуру. Пропаганда прагне демотивувати чоловіків ставати на військовий облік та проходити службу. Також подібні фейки створюють негативний імідж України як держави, що порушує права своїх громадян під час мобілізації.
Угода про корисні копалини
У 2025 році питання використання природних ресурсів України стало предметом жвавих дискусій. Це не оминуло й інформаційний простір, де активно циркулювали численні фейки, пов’язані з нібито укладанням непрозорих та корупційних угод щодо розробки корисних копалин.
У березні в соцмережах та пропагандистських порталах поширювалась неправдива інформація про те, що президент України Володимир Зеленський нібито таємно уклав 100-річну угоду про ресурси з Великою Британією, обманюючи США. Як писали пропагандисти, глава держави маніпулював обома сторонами. А Дональд Трамп буцімто виявив обман, завдяки інформації від співробітника американської розвідки Тоні Шаффера. Однак угода про сторічне партнерство між Україною та Великою Британією не є таємною. Також вона не суперечить угоді між Україною та США про рідкісноземельні метали. До того ж Сполучені Штати самі запропонували Києву цю угоду на власних умовах через кілька тижнів після підписання договору з Британією.

Ще один фейк — ніби українські медіа готують суспільство до «продажу» корисних копалин Сполученим Штатам, залякуючи населення інформацією про їхню шкідливість. Як доказ поширювали сфальшоване зображення обкладинки газети «Сімейні життєві історії», де головною темою випуску нібито є стаття про шкоду рідкісноземельних металів для здоров’я дітей. Метою створення та поширення подібних фейків є підрив довіри до українських ЗМІ, поширення паніки серед населення та формування негативного ставлення до США і чинної української влади. Цей фейк узгоджується з типовим наративом російської пропаганди, яка намагається представити Україну як країну під зовнішнім управлінням, чиї ресурси нібито таємно вивозяться за кордон під різними приводами.

У лютому російські джерела поширювали фейк про те, що прем’єр-міністр України Денис Шмигаль запропонував Євросоюзу передати природні ресурси України замість США. Насправді Шмигаль не пропонував ЄС забрати природні ресурси України замість Штатів. У статті для Politico Шмигаль наголосив, що вступ України до ЄС принесе взаємну вигоду, зокрема завдяки українським природним ресурсам. Глава уряду зазначив, що Україна має 22 з 30 критично важливих для ЄС мінералів, великі запаси урану, літію та титану. Він запропонував співпрацю у розробці цих ресурсів, що зміцнить економіку ЄС та зменшить залежність від російського титану.

Ці фейки потрібні, щоб дестабілізувати українське суспільство, підірвати довіру до влади та міжнародних партнерів, а також послабити позиції України на міжнародній арені, використовуючи чутливу тему національних природних багатств. Брехня про таємні та корупційні угоди і обман міжнародних партнерів показують керівництво країни як нечесне та некомпетентне. Також це може посіяти недовіру та ворожість між Україною та її союзниками. Така дезінформація узгоджуються з російською пропагандистською лінією, яка намагається зобразити Україну як несамостійну державу, керовану ззовні та розграбовану іноземцями.
Фейки про українських біженців
З початком повномасштабного вторгнення рф мільйони українців були змушені покинути свої домівки, шукаючи притулку за кордоном. Ця безпрецедентна гуманітарна криза не залишилася поза увагою російської пропаганди. Ворог активно використовує тему українських біженців для розпалювання ворожнечі та підриву підтримки України на міжнародній арені.
Останній фейк російської пропаганди — ніби українська омбудсменка з гендерної політики Катерина Левченко закликала українських секс-працівниць за кордоном просувати проукраїнські ідеї. Проросійські ресурси поширюють відео про те, що нібито 100 тисяч поляків змінили погляди завдяки українським секс-працівницям, з посиланням на російське видання DOXA та цитатою Катерини Левченко про «рожеву пропаганду». Насправді DOXA не публікувало такого відео — пропагандисти імітували стиль видання.
Навесні в російських каналах повідомлялось, що українка у Варшаві нібито отруїла колегу заради місця для матері. У Варшаві дійсно стався інцидент з отруєнням на робочому місці, але підозрюваною є 56-річна полька, а не українська біженка. Мотивом став робочий конфлікт, а не бажання звільнити місце. Фейкова новина та відео використовують реальний інцидент і логотип TVP для дискредитації українських біженців.

Пропагандисти також створили фейк, нібито в США завели 12 тисяч справ на українських громадян за псування автівок Tesla, посилались на агентство Reuters. Однак на офіційних ресурсах Reuters такого відео немає. Кількість нібито порушених справ (12 840) є нереальною, враховуючи загальну кількість відомих випадків псування майна Tesla в США на той момент (близько сотні). Американські правоохоронні органи також не повідомляли про таку кількість справ проти українців.

У квітні проросійські ресурси поширювали фото фейкового оголошення нібито від міграційної служби Португалії з номером гарячої лінії для скарг на шумних українців. Це також російський фейк. На сайті міграційної служби Португалії немає згадки про таку ініціативу. Плюс зі скаргами на шум зазвичай звертаються до поліції. Крім того оголошення надруковане на звичайному листку А4. Першоджерелом фейку є російський блогер Руслан Рєутов, який раніше поширював іншу дезінформацію.

Також в соцмережах опублікували відео, в якому з посиланням на Мін’юст стверджували, що понад 80% українок, які виїхали за кордон, розлучились. Коментарі під цим відео мали ознаки скоординованої дезінформації. Однак офіційної статистики щодо розлучень серед жінок, які виїхали з України, не існує. І хоч звіт Мін’юсту за 2024 рік показав зростання розлучень на 30%, але це не відображає ситуацію за кордоном.

Поширюючи негативні стереотипи про біженців (шумні, злочинні, аморальні), російська пропаганда намагається викликати роздратування та ворожість місцевого населення до українців. Це загрожує зменшенням їх підтримки та погіршення умов перебування. Образ проблемних біженців має на меті зменшити співчуття та бажання західних країн надавати Україні допомогу. Головним аргументом є те, що українці нібито не заслуговують на підтримку або є тягарем для приймаючих суспільств. Ксенофобські наративи створюють напругу та конфлікти між місцевим населенням та українськими біженцями. Це може призвести до політичної нестабільності в цих країнах. Акцент на вигаданих негативних аспектах поведінки українських біженців, є спробою відвернути увагу міжнародної спільноти від реальних злочинів, скоєних армією рф в Україні, та гуманітарної катастрофи, спричиненої російською агресією.
Дезінформатори стають більш винахідливими у створенні фейків, використовуючи складніші методи монтажу відео та аудіо, а також імітуючи дизайн відомих сайтів. Платформи Telegram та TikTok залишаються популярними каналами для швидкого поширення неправдивої інформації. Фейки часто експлуатують чутливі соціальні теми, такі як мобілізація, виплати, біженці, економічна ситуація, для посилення емоційного впливу. Російська пропаганда також продовжує створювати фейки, спрямовані на дискредитацію України в очах міжнародних партнерів.