Джерело: www.radiosvoboda.org
У кулуарах виставки Іван Марчук дав ексклюзивне інтерв’ю Радіо Свобода.
Мрії про свободуІвану Марчуку, який народився 1936 року на Тернопільщині, нелегко було при радянській системі. В нього був свій стиль і на нього тиснули – не давали проводити виставки, тричі не приймали до Спілки художників. Плюс його дружба з «шістдесятниками». Система тиснула на нього, а КДБ в 1984 році провів у Марчука обшуки. Його не випускали за кордон.
Мене ламали на соцреалізмі. Але воля – це все для мене. Найгірше для мене – це неволя
«Мистецтво – це моя правда. Якщо вона болить – значить вона жива. Чому правда в назві виставки? Все життя слухаю брехню від багатьох. Зло і брехня часто володіють усім. А правди часом немає або вона безсила», – пояснює художник.
Художник Іван Марчук. Виставка «Скажи мені правду» у Відні. Травень 2025 року
«Я хотів бути «ненормальним» художником. В мене це бажання зі студентських років. З мене ліпили «нормального» художника, але треба було з цим прощатись», – пригадує митець в інтерв’ю про свою молодість і початки творчості.
Художник Іван Марчук, Автопортрет, 1960-ті роки (приватна колекція)
«Я завжди цікавився горизонтом. Я знав, що Земля кругла, але доказів не мав. На морі, в Криму, якось побачив далеко щоглу корабля на горизонті, самого корабля не видно, а була лише щогла. Так дістав доказ круглості Землі, – пригадує митець. – Той, хто озирається назад, горизонту не сягне! Йдеш, доходиш – а горизонт далі. Цю образність я переношу і на творчість».
Людина світуЗа свою творчу кар’єру Марчук мав безліч виставок за кордоном – від США до Таїланду, від Люксембургу да Австралії, від Польщі до Йорданії…
Я хотів бути «ненормальним» художником, а з мене ліпили «нормального» художника
У 2007 році одна з провідних газет Великої Британії The Daily Telegraph внесла Івана Марчука до списку «100 геніїв сучасності». Він в сотні – на 72-му місці. Серед його досягнень були названі понад 200 персональних виставок на багатьох континентах.
«Як я дізнався, то не повірив. Я ледь язика собі від здивування не відкусив. Це ж в України геній з’явився. Але було й багато заздрощів. Казали: «Ось, геній пішов», – пригадує в інтерв’ю Іван Марчук.
Картини Івана Марчука викликають жваві емоції у відвідувачів виставки
«Ну, так я і в Нью-Йорку Україну малював. Де б я не був – мені нічого не заважало йти своєю дорогою. Слаба Богу, що я – сільська, не урбаністична людина. Я переважно в картинах оспівую землю», – говорить художник в інтерв’ю.
Без святІван Марчук неймовірно працьовитий. За все життя створив понад п’ять тисяч картин. Навіть ті понад 400, що були виставлені у Відні – це колосальний доробок, подивитись який потребувало пару годин.
«В мене в календарі усі дні були чорними, не було червоних днів – працював щоденно – навіть на свята». Зараз жартує, що вже важко працювати в такому ритмі, як раніше, коли був молодшим. «Зараз я трохи розлінувався. Але щось там трохи дзьобаю щодня».
В Івана Марчука всі картини об’єднані в 15 циклів, кожен з яких має особливий характер написання, щось своє, неповторне. Серед цих циклів – «Пейзаж», «Голос моєї душі», «Виходять мрії з берегів», «Кольорові прелюдії», «Портрет», «Шевченкініана»…
«Пльонтанізм»Івана Марчука вважають винахідником свого особливого авторського стилю написання картин. Ця техніка отримала назву «пльонтанізм» – від західноукраїнського діалектного «пльонтати» – себто, «плести», «переплітати».
Я завжди цікавився горизонтом. Той, хто озирається назад – горизонту не сягне!
А потім варто підійти до картини дуже близько, наблизитись до неї і уважно роздивитись, розкласти її на оці от «пльонтки» – такі рисочки, «гачечки», маленькі тонкі короткі ниточки, з яких і складається картина.
За все життя Марчук таких маленьких «пльонток» намалював мільйони… Якось навіть він висловися, що якби в нього була тисяча років, він би розмалював і небо.
Іван Марчук є неперевершеним майстром місячного світла, снігу, гри кольорів
«Я мав трьох сестер. І мати розчісувала їм волосся і казала, що волосини «запльонтались» – тобто переплелись, заплутались… Ну, і мати, сестри, оті гребінці, якими вона чесала їхнє волосся – і так з’явився оцей стиль. А вдосконалював я цей стиль вже в Нью-Йорку. Лінія має бути об’ємна, мазок має бути неплоским», – пояснює митець.
А ще його тато був ткачем – тому і від батька успадкував оці нитки, додає він.
А це крупний план «пльонток» на одній з картин Івана Марчука. Видно ці переплетені нитки, з яких складається його стиль «пльонтанізм»
«Вересень місяць був, а там – гай, рай на землі, в голові пісня «Стоїть гора високая…». Побачив гай, голі дерева. Боже, яка краса! Гілки, як мережево, переплутались. І прямо собі сказав: я так буду робити, тільки ще краще!»
Але кожен його цикл має свою техніку, свою стилістику і зміст. «У мене взагалі шалений потяг до новизни», – розвідає Іван Марчук.
Чи буде Музей Марчука?Про це говорять давно. Сам художник каже, що з власними картинами «прощався» тяжко, коли продавав їх і вони потрапляли в приватні колекції. Продавав їх не так багато, намагаючись зберегти для публічних показів.
Але це добре – якщо чимало картин, незважаючи на шалений попит на праці Марчука, ще не продані, то є сенс створити Музей найвідомішого сучасного художника України.
Художник Іван Марчук, картина «Місяць прокидається», 2019 рік
Проте вже ніби відшукали будівлю, яка може стати Музеєм – це колишнє приміщення посольства США, яке не використовується через те, що американці звели нову будівлю в Києві.
«Ну, так, ніби старе приміщення посольства США в Києві. Зеленський ніби «за», була там група архітекторів. Невелику реконструкцію треба зробити… Але тут раптом війна! І про який музей зараз можна говорити? А коли війна скінчиться – невідомо. В душі чекаю цього», – каже художник.
Сама картина пішла за чверть мільйона доларів, а ще були 20 відсотків комісійних.
Придбав картину колишній інвестиційний банкір зі США, а боротьба на аукціонних торгах були запекла і покупці перебивали ставками один одного.
«Марчук – мій улюблений сучасний художник сюрреалізму та абстракціонізму», – розповів переможець Томас Контенто виданню «Forbes Україна».
Раніше рекорд належав художнику Анатолію Криволапу, чию картину «Кінь. Ніч» придбали у 2013 році за 187 тисяч доларів.
Картина Івана Марчука «Зійшов місяць над Дніпром», 1980 рік. Приватна колекція
Річ у тім, що в 20 столітті не так вже й багато що в техніці було вигадано художниками, і тому «пльонтанізм» Марчука є колосальним внеском в художнє мистецтво цілого 20 століття. Так принаймні говорять мистецькі критики.
Художник Іван Марчук під час інтерв’ю з журналістом Радіо Свобода Ростиславом Хотиним
Потім додає: «Сподіваюсь, що в російській балалайці не витримає і лопне струна, що в Росії щось надломиться».
Марчуку вже 89 років, але в його очах – блиск і енергія. А ще гарне почуття гумору, не згасає й інтерес до всього, про що він говорить. Наше інтерв’ю у Відні завершилось фразою митця: «Отаке воно, житіє-битіє».
«Щоб наша доля нас не цуралась! Будьмо!» – сказав, посміхаючись, геніальний художник. І ми випили по келиху білого австрійського. Я потиснув метру руку. І ми тепло обійнялися.